gardeshban.ir

به تازگی بودجه وزارتخانه میراث فرهنگی افزایش یافته است؛ اما باید دید این افزایش چگونه بر روند فعالیت این نهاد اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۳۱۱۸۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود یک  سال قبل تبدیل به وزارتخانه شد و در نتیجه این امر، برخی از فعالان حوزه‌های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی امیدوار شدند که مجلس شورای اسلامی و دولت توجه بیشتری به حوزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته باشد.

البته تصمیم‌گیری‌های یک سال گذشته نشان می‌دهد که این امیدواری بیهوده نبود و علاوه بر تعریف برنامه‌های خاص حمایتی از حوزه‌های زیر نظر این وزارتخانه، بودجه مشخصی به بودجه‌های اختصاص داده شده به آن افزوده شده است؛ اما به راستی افزایش بودجه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چگونه و تا چه اندازه روی کیفیت کار این وزارتخانه به خصوص در حوزه گردشگری تأثیر خواهد گذاشت؟

روح‌الله روانشاد مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس و کمیته نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری در خصوص تأثیر افزایش بودجه وزارت میراث فرهنگی بر وضعیت صنعت گردشگری کشور گفت: تزریق بودجه بیشتر در بدنه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قطعاً در کیفیت کار این وزارتخانه موثر است؛ اما این افزایش بودجه زمانی کاربردی‌تر می‌شود که با سند راهبردی تعیین شده این نهاد در حوزه‌های مختلف مطابقت داشته باشد. پس صرف افزایش بودجه و تخصیص آن بدون در نظر گرفتن اولویت‌های مشخص شده در اسناد راهبردی، چون سند توسعه گردشگری کشور، تأثیر زیادی روی وضعیت حوزه‌های زیرمجموعه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نخواهد داشت.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد بهتر است قبل از هر چیز با تعریف ساختار وزارتخانه‌ای برای همه اداره کل‌های وزارتخانه تازه‌تأسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیاز بودجه‌ای این وزارتخانه را مشخص کرده و پس از این کار سند راهبردی را براساس این نیاز تعریف کنیم. البته هم‌اکنون این سند برای حوزه گردشگری تدوین و ابلاغ شده است، اما در تخصیص میزان بودجه افزایش داده شده به حوزه‌های مختلف زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی و استان‌های مختلف کشور نباید اشتباه رایج گذشته را بکنیم و بودجه همه استان‌ها را به یک میزان واحد و مشخص شده افزایش بدهیم؛ زیرا قابلیت استان‌ها با یکدیگر متفاوت است.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار