gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از سامان‌دهی و خواناسازی برج بزرگ جنوب شرقی ارگ سلطانیه خبر داد.
کد خبر: ۳۴۰۰۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹-1399 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند روز شنبه ۸ آذر ماه با اعلام این خبر گفت: «برج بزرگ در گوشه جنوب شرقی بارو و حصار ارگ سلطانیه سامان‌دهی و خواناسازی می‌شود که به دلیل ساختار و ریخت‌شناسی در تراش سنگ، متفاوت و دارای اهمیت است.»

او افزود: «در این راستا با توجه به نظر کارشناسی و مشخص بودن پلان اصلی، عملیات برچیدن آجرها و جایگزین کردن سنگ متناسب با دیگر برج‌ها و حصار برای سامان‌دهی و خواناسازی در دستور کار قرار گرفته است.»

ارجمند بیان کرد: «در بررسی‌های صورت‌گرفته، ردیف بالایی سنگ‌های موجود در این برج، چند نمونه سنگ تزیینی و طرح‌دار وجود دارد که نمونه‌های آن را در هیچ قسمت از حصار و برج‌های ارگ مشاهده نشده است. این موضوع انگیزه‌ای شد که سامان‌دهی و خواناسازی این برج در اولویت قرار گیرد.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: «استادکاران کارگاه سنگ‌تراشی گنبد سلطانیه با دقت بسیار و رعایت الگو به تراش و تولید سنگ‌های تزیینی مورد نظر پرداختند تا در ادامه کار سنگ‌های تولیدی با دقت در محل خود قرار گیرند.»

ارجمند افزود: «بخش پژوهشی این پایگاه‌ها به دنبال بررسی علل این نوع تفاوت در سنگ‌های تزیینی به کار رفته در این برج­‌ها است.»

ارگ سلطانیه دارای فرم مستطیلی بوده که با اختلاف بسیار اندک به فرم مربع می‌رسد. ابعاد این مربع‌مستطیل از شمال به جنوب ۳۱۹ متر و از شرق به غرب ۲۹۵ متر است. مساحت داخل ارگ نزدیک به ۱۰هزار مترمربع است که با قواره‌های بزرگ سنگی با ارتفاع ۳ متر محصورشده است و مجموعاً دارای ۱۶ برج سنگی است که ۴ برج آن بزرگ و ۱۲ برج دیگر کوچک‌ترند. در مرکز جبهه شمالی و جنوبی دو شکستگی (معبر) وجود دارد که دروازه‌های شمالی و جنوبی را تشکیل می‌دهند. برج مورد اشاره در قسمت جنوب شرقی ارگ قرار گرفته است که در دوره‌های قبل قسمتی از آن با آجر چیده شده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار