باستان‌شناسان و محققان امریکایی با استفاده از نقشه‌برداری لیزری موفق شدند تاکنون 60 هزار اثر و سازه باستانی مایا را در جنگل گواتمالا کشف کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 12
تمدن باستان مایا برای قرن‌ها به عنوان یک رمز و راز باقی مانده و جنگل‌های عظیم امریکای مرکزی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که حفاری‌ها را دشوار کرده است، اما اکنون گروهی از دانشمندان و باستان‌شناسان گرد هم آمده‌اند و با استفاده از فناوری پیشرفته توانسته‌اند بیش از 60 هزار سازه مایا را که قبلا ناشناخته بودند، شناسایی کنند.

نکته جالب توجه این‌جاست که این کشف مهم، هر آنچه باستان‌شناسان قبلا درباره این فرهنگ باستانی فکر می‌کرده و تصور داشتند را تغییر می‌دهد.

با استفاده از فناوری لیزر موسوم به LiDAR (تشخیص و تابش نور)، تقریبا 800 مایل مربع از جنگل گواتمالا با هواپیما مورد بررسی قرار گرفت. این فناوری که توسط سازمان غیرانتفاعی PACUNAM سازماندهی شده است، به محققان امکان می‌دهد که زیر سایبان درختان ضخیم را مشاهده کنند تا بتوانند شهرهای به‌هم پیوسته مایا را که بسیار گسترده‌تر از شهرک‌های منزوی مایایی است که قبلا در آن‌ها سکونت داشته‌اند، کشف کنند.

علاوه بر این، شهرهای گسترده‌ای که توسط این نقشه‌برداری لیزری کشف شده‌اند می‌توانستند بیش حدود 20 میلیون نفر را در خود جای دهند، یک جهش باور نکردنی از 1 به 2 میلیون نفر که پیش از این تخمین زده می‌شد. این امر باعث می‌شود كه مایاها نه‌تنها از نظر جمعیت، بلكه از نظر پیچیدگی نیز در سطح تمدن‌های مصر باستان یا چین باستان قرار بگیرند.

باستان‌شناسان در این نقشه‌برداری متوجه شده‌اند که شهرهایی در این جنگل وجود دارند که آن‌ها از وجودشان بی‌خبر بوده‌اند که هر کدام جمعیت قابل‌توجهی را در خود جای می‌دادند. به همین دلیل در حدود 20 هزار کیلومتر مربعی که از این جنگل هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، قطعا شهرهای بیشتری کشف می‌شوند که قابل بررسی و تامل خواهند بود.