gardeshban.ir

مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: غارهای دستکند بینه‌لر در شهرستان مشگین‌شهر برای معرفی و بازدید به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
کد خبر: ۴۱۹۵۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۴۰۰-1400 April 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
نادر فلاحی، مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل اظهارکرد: غارهای دست‌کند مجموعه باستانی بینه‌لر در مشگین‌شهر محل استقرار اولیه انسان‌ها بوده است.

وی هدف از واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی را معرفی هر چه بیشتر و بهتر این غارها دانست و بیان کرد: در کنار این اقدام، فراهم‌سازی زمینه برای رونق بازدید از این غارها از جمله اهداف این واگذاری است.

او ادامه داد: این غارها به صورت به‌هم پیوسته بوده و در برخی بخش‌ها به صورت دوطبقه و سه‌طبقه هستند که در گذر زمان تخریب شده که احیا و فراهم‌سازی زمینه برای معرفی و بازدید از این مجموعه از جمله برنامه‌هاست.

فلاحی غارهای بیله‌لر را یکی از مهم‌ترین آثار باستانی استان و از جاذبه‌های مهم تاریخی شهرستان مشگین‌شهر دانست و گفت: این شاهکارهای معماری و پناهگاه‌های دستکند بشری مربوط به استقرار انسان‌های اولیه به نحوی شایسته معرفی خواهد شد.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی گامی مهم در راستای ایجاد رونق در غارهای تاریخی بینه‌لر و جذب گردشگران به این منطقه است.

غارهای بینه‌لر مشگین‌شهر در چهار کیلومتری دهکده اونار و ۵۰۰ متری روستایی به نام بینه‌لر روستای اونار قرار دارند.

شهرستان مشگین شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی بولاغ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد، کهنه قلعه، چند حمام قدیمی است.

ایرنا نوشت، ده‌ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده‌ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
 



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار