gardeshban.ir

غار‌ها اولین خانه انسان‌ها بوده اند و به دلیل اهمیت فراوان در چرخه طبیعی زیست بوم‌ها روز ۲۴ سپتامبر را روز جهانی غار پاک نام گذاری کرده اند.
کد خبر: ۴۵۳۶۴
تاریخ انتشار : جمعه ۰۲ مهر ۱۴۰۰-1400 July 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد روز جهانی غار پاک گفت: غار‌ها نماد دیرین زندگی "انسان" در دامان "طبیعت" و ارتباط ناگسستنی این دو هستند.

وی افزود : این زیستگاه‌های منحصر به فرد اگرچه نخستین سکونتگاه و امن انسان‌ها در طول تاریخ بشری بوده اند، اما در طول تاریخ حیات، پیوسته میزبان تنوع شگفت انگیزی از زیستمندان کره زمین بوده و همچنان هستند و ارزش طبیعی آن‌ها به دلیل شکل گیری ساختار‌های متنوع زمین شناسی در طی میلیون‌ها سال، کم نیست.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد : همین ویژگی‌های منحصر به فرد است که غار‌ها را از لحاظ تاریخی، فرهنگی، گردشگری و زیست شناسی و زمین شناسی، در نگاه بشر همچون آزمایشگاهی جذاب از رشته‌های به هم تنیده علوم مختلف می‌نماید و چه بسا افراد ناآگاهی که با ورود بی رویه و دست درازی به حریمش آن را مورد تخریب و آسیب قرار می‌دهند.

کلانتری گفت: زیستمندان غار، اگرچه خود ارزشمند و حائز اهمیت هستند، اما ارتباط آن‌ها با بیرون از غار و خدماتی که به اکوسیستم ارائه می‌کنند فراوان ومثال زدنی است.

وی افزود: همه این مسائل ما را به یک اصل حیاتی در زمینه غار‌ها رهنمون می‌سازد و آن اهمیت اصولی بودن مراحل "اکتشاف، شناخت و حفاظت "از غارهاست که در قالب شعار سال جهانی غار نمود پیدا کرده است ، از همین روست که اتحادیه بین المللی غار‌ها ۲۰۲۱ را به عنوان سال جهانی کارست و غار معرفی کرده است تا توجه همگان را به حفاظت موثر از این بخش پنهان و تاثیر گذار کره مسکونی معطوف دارد.

این مقام مسئول گفت: غار‌ها به همان اندازه که با اهمیت هستند، زیستگاه‌هایی حساس و شکننده محسوب می‌شوند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند رفتار مسئولانه ما در قبال این شگفتی‌های خلقت و طبیعت، علاوه برحساسیت و تلاش نهاد‌های مسئول، در فعالیت‌های خودانگیخته‌ای نظیر گردشگری، غارپیمایی و غارنوردی، می‌بایست در راستای حفاظت حریم غار و زیستگاه شکننده آن باشد.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار