gardeshban.ir

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سرانجام استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی از آمریکا، به حبرگزاری ایسنا گفته است این کار "در دست جریان است، اما محدودیت‌های کرونا، دشواری بیمه با توجه به تحریم‌ها و بسته‌بندی، همان‌گونه که بازگشت محموله چهارم را با کندی مواجه کرد، در بازگشت باقی‌مانده الواح هخامنشی بی‌تاثیر نبوده است".
کد خبر: ۴۸۴۵۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰-1400 September 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
بر اساس این گزارش "توجه به همکاری اساتید و موسسه شرق‌شناسی شیکاگو این امیدواری وجود دارد که ۱۷هزار لوح و مُهر هخامنشی تدریجی به کشور مسترد شود که بخشی از آن شاید" تا پایان سال ۱۴۰۰ به ایران استرداد داده شود"

ایسنا می گوید"نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر این است که بازگشت الواح با توجه به احکام دادگاه آمریکا، ممانعت حقوقی و قانونی ندارد".

دیوان عالی آمریکا در ماه فوریه ۲۰۱۸ درخواست گروهی از شهروندان آمریکایی برای ضبط این الواح را رد کرده بود.

شاکیان آن پرونده که در جریان یک بمبگذاری در سال ۱۹۹۷ در اسرائیل مجروح شده بودند، خواستار مصادره کتیبه‌های هخامنشی متعلق به ایران و فروش آنها به عنوان غرامت بودند.

مسئولیت بمب‌گذاری‌های سپتامبر سال ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس را جنبش فلسطینی حماس به عهده گرفته بود. در آن بمب‌گذاری‌ها پنج نفر کشته و دویست نفر زخمی شدند.

بعد از حکم دیوان عالی کریستوفر وودز، مدیر موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو گفت با توجه به حکم دیوان عالی آمریکا، این دانشگاه به دنبال بازگرداندن هرچه سریع‌تر این الواح به ایران است.

کتیبه ها در جریان کاوش های باستانشناسی در دهه ۱۹۳۰ در ایران کشف شد.
مقامات ایرانی دو سال پیش گفته بودند "بیش از ۱۷۰۰ لوح" تخت جمشید به کشور باز گردانده شده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار