gardeshban.ir

موزه موصل که زمانی در آن جشن گرفته می‌شد و گنجینه‌های دو هزار و 500 ساله آن در ویرانه‌های جهادی‌ها رها شده بود، به لطف تلاش‌های مرمتی که توسط کارشناسان فرانسوی حمایت می‌شد، جانی دوباره یافتند.
کد خبر: ۴۹۲۸۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰-1400 October 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
آثار باستانی موجود در این موزه زمانی که جنگجویان گروه داعش شهر شمالی موصل را در سال 2014 میلادی تصرف کردند و آن را به مدت سه سال مقر قدرت خود کردند، به قطعات کوچک تبدیل شدند.

دانیل ابلد، کارمند مرمت که به سفارش موزه مشهور لوور فرانسه از کارمندان موزه عراق حمایت می‌کند، در این‌باره گفت: ما باید همه قطعات را جدا کنیم؛ این مانند یک پازل است، شما سعی می‌کنید قطعاتی را که داستان یکسانی را روایت می‌کنند، بازیابی کنید. همین امر باعث می‌شود که کم‌کم موفق شوید مجموعه را به‌صورت کامل بازسازی نمایید.

زمانی که جهادی‌های داعش تحت کنترل بودند، از خود فیلم گرفتند که چکش‌هایی را به گنجینه‌های پیش از اسلام می‌زدند که آن‌ها را بدعت می‌دانستند و با افتخار در ویدئویی که در فوریه سال 2015 میلادی منتشر شد، خشم خود را تبلیغ کردند. این در حالی است که بزرگترین و سنگین‌ترین آثار به‌ خاطر تبلیغاتشان نابود شدند، اما قطعات کوچک‌تر در بازارهای سیاه در سراسر جهان فروخته شد. در واقع می‌توان گفت که آثار ویرانی آن‌ها امروز باقی مانده است.

در طبقه همکف موزه، میله‌های آهنی پیچ‌خورده پایه از سوراخی می‌گذرد. در اتاق‌های دیگر، سنگ‌هایی با اندازه‌های مختلف پراکنده شده‌اند که برخی حکاکی‌هایی از پنجه یا بال حیوانات دارند. برخی دیگر کتیبه‌هایی به خط میخی نشان می‌دهند. کوچکترین این تکه‌ها که بزرگ‌تر از یک مشت نیستند، روی یک میز چیده شده‌اند و متخصصان سخت در تلاش هستند تا آن‌ها را مرتب کنند.

در حال حاضر، تلاش آن‌ها بر روی یک شیر بالدار از شهر نمرود، جواهر امپراتوری آشور، دو لاماسو، گاو نر بالدار با سر انسان و پایه تاج و تخت پادشاه آشورناسیرپال دوم متمرکز شده است. این قطعات که قدمت بسیاری از آن‌ها به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد، با تامین مالی اتحاد بین‌المللی برای حفاظت از میراث فرهنگی در مناطق درگیری (ALIPH) احیا می‌شوند.

در کنار موزه لوور، تلاش‌هایی نیز توسط موسسه اسمیتسونین واشنگتن انجام می‌شود که برای تیم‌های موزه آموزش می‌دهد، و همچنین صندوق جهانی بناهای تاریخی که مقر آن در نیویورک است و وظیفه بازسازی ساختمان را بر عهده دارد.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار