gardeshban.ir

ایران از نظر تنوع، جزو یکی از سه کشور تولیدکننده صنایع‌دستی در دنیاست اما جایگاه چهلم را در صادرات این هنر دارد.
کد خبر: ۵۱۳۵۵
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

هنرمندان صنایع دستی، مشکلات متعددی در حوزه فروش و صادرات دارند. وزارت میراث فرهنگی هم از برگزاری جلسات با تولیدکنندگان و صادرکنندگان حوزه صنایع‌دستی برای رفع مشکلات این حوزه و ارائه راهکارها خبر داده است.

راهکار‌های حوزه صادرات صنایع‌دستی

آنطور که سید حسین علوی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی می گوید ضرورت اصلاح و پیگیری معضلات گمرکی صادرکنندگان، مسئله مالیات در بخش فروش، اصلاح روال بازگرداندن ارز وارداتی، استفاده از تجربیات وب سایت بهین‌یاب، ثبت برند، ضرورت بررسی بازار جهانی تولید مبتنی بر تقاضا، استفاده از ظرفیت رایزن‌های اقتصادی و تولید ارزان از راهکار‌های مطرح شده برای مشکلات صنایع‌دستی می باشد.

براساس گفته های او، برای ارزان‌سازی تولید باید دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد خمینی (ره) و بهزیستی کمک کنند.همچنین رفع بسیاری از مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی، در دست اقدام قرار دارد.

او از تدوین کتاب سال صنایع‌دستی خبر داد؛ کتابی  که نوشته شده  و تمام اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف صنایع‌دستی شامل نام هنرمندان، تولیدکنندگان، کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و... در آن آورده شده است.

علوی بیان کرد که در برگزاری پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز غرفه رایگان برای استان‌های محروم و هنرمندان دارای درجه یک و دو هنری در نظر گرفته شده است.

ضعف‌هایی که در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد، ساختاری است

حسین بختیاری مدیرعامل شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعت‌گران معتقد است که اگر می‌خواهیم صنایع‌دستی ایران در حوزه بازرگانی به نتیجه برسد باید با کمک بخش خصوصی و نظارت بخش دولتی به صورت ساختارمند عمل کنیم.

او تاکید دارد از نظر تنوع ، ایران جزو یکی از سه کشور تولیدکننده صنایع‌دستی در دنیاست. اما جایگاه چهلم را در صادرات صنایع‌دستی دارد. در حوزه صنایع‌دستی  ضعف‌هایی  ساختاری مانند مشکلات مالیات و بیمه وجود دارد.

دعوت از صاحب‌نظران حوزه صنایع‌دستی برای راه‌اندازی اتاق فکر در کمیته امداد

اسماعیل غفاری کارشناس مسئول فرش و صنایع‌دستی کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد که در کمیته امداد قصد داریم اتاق فکر راه‌اندازی کنیم، به این منظور از صاحب‌نظران حوزه صنایع‌دستی برای راه‌اندازی آن و اشتغال‌زایی در مناطق محروم دعوت می‌کنیم.

لزوم تهیه بانک اطلاعاتی صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی 

علیرضا یونچی صادرکننده صنایع‌دستی بیان کرد که باید بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی و هنرمندان و فروشگاه‌های عرضه‌کننده جمع آوری شده و معاونت صنایع‌دستی سایتی را مانند بهین‌یاب که زیر نظر وزارت صمت است، راه‌اندازی کند. همچنین برند‌های مختلف صنایع‌دستی ثبت شود.

لزوم تجدید نظر در ساختار معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی 

مهدی اعلمی تولیدکننده و صادرکننده صنایع‌دستی می‌گوید برای اینکه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید کالای قابل عرضه در سطح جهان ارائه کنیم.  قیمت تمام شده کالا‌های صنایع‌دستی نسبت به سایر رقبا بالاست. وی از جمله مشکلات دیگر، به مشکل ساختار تولید و مواد اولیه اشاره کرد.

مشکلات گمرکی صادرکنندگان صنایع‌دستی پیگیری شود

علی سنگسر یزدی صادرکننده صنایع‌دستی با صادرات صنایع دستی ایران به دبی و قطر گفت: از معضلات صادرات صنایع‌دستی می توان به مشکلات گمرک اشاره کرد.

او بیان کرد که فروش صنایع‌دستی رابطه مستقیم با ورود توریست دارد. باید صنایع دستی مورد نیاز مصرف‌کننده را تولید کنیم. همچنین از ظرفیت‌های رایزن‌های وزارت امور خارجه برای صادرات استفاده کنیم. 

معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی باید در بخش صادرات روان‌سازی کند

مجید شاهوران جم، تولیدکننده و صادرکننده صنایع‌دستی هم می‌گوید ما به ده‌ها کشور دنیا صادرات داشتیم، اما متاسفانه در دوسال اخیر نمی‌توانیم به شکل خرد صادر کنیم.

معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی باید در زمینه صادرات روان‌سازی انجام دهد. معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی برای صادرات تمهیداتی را در نظر بگیرد.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار