gardeshban.ir

جشن عید سعید قربان با اعطای گواهینامه های پایان دوره آموزشی به فارسی‌آموزان در عشق‌آباد برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۴۸۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱-1401 April 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، جشن باشکوهی در عشق‌آباد به مناسبت این عید خجسته برگزار شد و از فارسی‌آموزان برجسته رایزنی فرهنگی کشورمان در ترکمنستان با اعطای گواهینامه پایان دوره آموزشی تقدیر به عمل آمد.
در این جشن نوید رسولی رایزن فرهنگی، محمود صادقی معاون سفارت ایران در ترکمنستان، دیپلمات های ایرانی، برخی شخصیت‌های فرهنگی و علمی ترکمنستان، اقشار مختلف جامعه ترکمنستان از جمله فارسی آموزان و والدین آنها و ایرانیان مقیم عشق‌آباد حضور داشتند.

نوید رسولی ضمن خوش آمدگویی و تبریک عید سعید قربان، برگزاری این جشن در این عید بزرگ اسلامی و در ایام شادی و سرور مردم ترکمنستان را برای پاسداشت این مناسبت فرخنده و نیز قدردانی از فارسی آموزانی دانست که زبان فارسی را در رایزنی فرهنگی کشورمان آموخته اند.
وی عید قربان را یادآور پاکی، ایثار و عشق به خداوند متعال دانست که هر سال در روز دهم ذی‌الحجه برگزار می‌شود.
رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان با برشمردن مشترکات فرهنگی دو کشور ایران و ترکمنستان در عید قربان، در ادامه افزود: «عید قربان یا قربان بایرام از مناسبت های مورد احترام دو کشور است که با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود و ریشه در فرهنگ دو کشور دارد.»
رسولی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره قربانی کردن و تقوای انسان ها، اظهار داشت: از جمله آموزه‌های اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه می باشد؛ به این معنا که انسان، همه دارایی ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند. قربانی کردن نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال می باشد. بنابراین در قربانی کردن هر چند ظاهر کار ذبح حیوانی است؛ اما واقعیت امر، نهایت تسلیم، سرسپردگی، عشق و علاقه بنده به پروردگار خود است؛ در واقع قربانی کردن نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی در جهت زدودن وابستگی های دنیوی و مادی است.
وی سخنان خود را با تشکر از سردار بردی محمداُف رئیس جمهوری ترکمنستان به خاطر فراهم آوردن زمینه های فعالیت رایزنی فرهنگی به منظور شناخت بیشتر و بهتر فرهنگ ها و توسعه روابط دو کشور به پایان رساند.

محمود صادقی معاون سفارت ایران در ترکمنستان ضمن عرض تبریک عید قربان و با بیان داستان حضرت ابراهیم(ع) به دو وجه این عید اشاره کرد و گفت: یک وجه عید قربان فلسفه وجودی و وجه دیگر آداب آن است. هر دو آنها از شأن و جایگاه والایی برخوردارند. حضرت هاجر برای نوشانیدن آب به فرزندش اسماعیل بین کوه صفا و مروه در تلاش بود. همه اینها داستانی از واقعیت هایی است که به ایثار و مقام بندگی در پیشگاه خداوند متعال مربوط می شود. اکنون می بینیم که عید قربان به یکی از مناسک حج تبدیل شده است. یعنی بخشی از حج  هر حاجی در عید قربان با ذبح یک گوسفند ادا می شود که نشانه بندگی کامل است.  
صادقی در بخشی دیگر، ضمن اشاره به آداب مختلف نظیر احترام به خانواده و همسایه، در عید قربان گفت: من در مدتی که در ترکمنستان هستم مشاهده کرده ام که مردم ترکمنستان بسیار به آداب و سنن خود در این خصوص پای بند هستند.  
معاون سفارت ایران در ترکمنستان با اشاره به اهمیت جایگاه حج گفت: سردار بردی محمداُف رئیس جمهوری ترکمنستان اولین سفر خارجی خود را به مکه مکرمه و مدینه منوره انجام داد که این بیانگر احترام مردم ترکمنستان به شأن و جایگاه آداب و مناسک دینی است.
صادقی سخنان خود را با بیان سفر رؤسای جمهوری دو کشور ترکمنستان و ایران طی سه هفته گذشته به کشورهای یکدیگر و ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه روابط فرهنگی به پایان رساند.
یعقوب کالمرادوف نقاش شهیر ترکمنستانی ضمن عرض تبریک عید قربان و با قدردانی از رایزنی فرهنگی به خاطر برگزاری چنین مناسبت هایی که به ارتقای روابط فرهنگی دو کشور کمک بسزایی می کند، به تاریخ عید قربان اشاره کرد و به بیان آداب و رسوم مردم ترکمنستان و برگزاری جشن هایی با حضور گروه های موسیقی فولکلور در عید بندگی و ایثار پرداخت و گفت: ترکمن ها سه روز قبل و در آستانِه عید قربان، خانه تِکانی می‌کنند و پس از خانه تکانی، نان‌ها و شیرینی های مخصوص پخت می‎کنند و بین همسایه‎ها برای شادی روح اَموات، خِیرات می‌کنند. همچنین؛ آنها در عید قربان لباس‌های نُو می‎پوشند و هر خانواده‌ای در حد توان خود پس از اقامه نماز عید، قربانی می‌کند. آنها گوشت قربانی را به سه قسمت تقسیم می کنند یک قسمت را برای خود، یک قسمت دیگر را برای همسایگان و قسمت سوم را به نیازمندان می دهند و نخستین غذایی که از آن می پَزند و می‎خورند برای شادی دَرگُذشتِگان و سلامتی خود است.

اجرای برنامه های هنری، پخش کلیپ، خواندن مقاله درخصوص مشترکات فرهنگی اقوام ترکمن در ایران و ترکمنستان در عید قربان، اعطای گواهینامه های پایان دوره آموزشی، اهدای جوایز به فارسی‌آموزان برگزیده و پذیرایی پایان بخش مراسم یادشده بود
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار