گردشبان (gardeshban.ir) : این ایرلاین فعالیتهای ابتدایی خود را با دو فروند هواپیمای استیجاری شروع کرد، اما سه سال بعد توانست با امضای قرارداد اجاره با شرکتهای هواپیمایی پهن پیکر، پروازهای خود را از تهران به قشم، دبی و سایر شهرهای ایران راهاندازی کند. این شرکت هواپیمایی با توسعه ناوگان هوایی خود توانست مسیرهای پروازی داخل و خارج از کشور را افزایش دهد.
مالکان هواپیمایی فراز قشم پس از ۱۰ سال فعالیت مستمر تصمیم به واگذاری این شرکت هواپیمایی میگیرند و بعد از یک پروسه سه ساله در سال ۱۳۸۸ به شرکت "هولدینگ توسعه سورینت قشم” واگذار میشود. سال ۱۳۹۱ با تغییر نام این ایرلاین به "هواپیمایی قشم ایر” فعالیت رسمی آن نیز شروع میشود و با استخدام نیروی جوان و توسعه ناوگان هوایی خود توانست جایگاه خود را بین سایر ایرلاینهای فعال در ایران ارتقا ببخشد. درنهایت این شرکت هواپیمایی با توجه به مشکلات مالی و بدهیهای مدیریت قبلی خود در سال ۱۳۹۳ به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران واگذار گردید.
هواپیماهای قشم ایر
در حال حاضر ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی قشم متشکل از ۳ فروند ایرباس ای ۳۲۰، ۴ فروند فوکر ۵۰، ۵ فروند ایرباس ای ۳۰۰-۶۰۰، ۴ فروند فوکر ۱۰۰ و ۵ فروند آر جی ۱۰۰ است که از ۲۱ هواپیما فقط تعدادی از آنها مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از هواپیماهای قشم ایر نیز هواپیمای اختصاصی باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران به حساب میآید اما مدتی پیش با تغییر رنگآمیزی، لوگوی این باشگاه حذف شد. قشم ایر علاوه بر جابجایی مسافرین با در اختیار داشتن ۲ فروند هواپیمای باری، حمل بار به سایر شهرهای داخلی و خارجی را نیز انجام میدهد.
پس از قرارداد ایران ایر با شرکتهای هواپیمایی بزرگ، قشم ایر نیز در پی گسترش و بروزرسانی ناوگان هوایی خود با شرکت بزرگ هواپیماسازی بوئینگ آمریکا برای خرید ۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ با عمر کوتاه و جوان و ۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷ MAX به توافق رسیده است؛ طبق قرارداد و توافق دو شرکت، این هواپیماها پس از سال ۲۰۲۲ میلادی به قشم ایر تحویل داده میشوند. یکی دیگر از قراردادهای بین المللی قشم ایر راه اندازی خط هوایی اختصایی قشم با نام تجاری فلای قشم (Fly Qeshm) را دارد که نتیجه آن قرارداد خرید ۱۰ فروند هواپیمای کانادایی از شرکت بمباردیه است.
پروازهای داخلی قشم ایر
شرکت هواپیمایی قشم به بسیاری از شهرهای ایران از جمله مشهد، ساری، شیراز، رشت، بندرعباس، شهرکرد، اهواز، اصفهان پرواز دارد و تمام پروازهای این ایرلاین از ترمینال شماره ۲ فرودگاه مهرآباد انجام میشوند.
پروازهای خارجی قشم ایر
قشم ایر، علاوه بر مسیرهای داخلی به شهرهای اروپایی و آسیایی نظیر مسکو، دبی، تایلند، ایروان، عراق، زاگرب و بسیاری از شهرهای دیگر پرواز دارد و تمام پروازهای بینالمللی از فرودگاه امام خمینی انجام میشوند.
قطبهای قشم ایر
شرکت هواپیمایی قشم مانند هر ایرلاینی برای خود قطب و مقری را انتخاب کرده است که قطب اول آن فرودگاههای بینالمللی امام خمینی و مهرآباد تهران و فرودگاه دیرستان در جزیره قشم و فرودگاه بینالمللی کیش قطب دوم است.
کلاس های پروازی قشم ایر
قشم ایر درحال حاضر فقط کلاس پروازی اکونومی دارد اما درپی نوسازی و پیشرفت ناوگان هوایی آن؛ این امکان وجود دارد که مسئولین قشم ایر تصمیم به افزایش کلاسهای پروازی بگیرند. همچنین در شرکتهای هواپیمایی با توجه به کلاس پروازی وزن بار مجاز متفاوت است بنابراین مسافرین قشم ایر قبل از پرواز حتما از وزن بار مجاز در پروازهای داخلی و یا خارجی اطلاع پیدا کنند.
حوادث پروازی قشم ایر
قشم ایر هم مثل خیلی از ایرلاینها در مدت زمان فعالیت خود و هنگام پروازها دچار حادثه شده است اما تعداد آن بسیار انگشتشمار است.
فروردین ۱۳۹۴، پرواز استانبول به تهران هنگام برخاستن از فرودگاه آتاتورک دچار حادثه انفجار در موتور سمت راست خود شد.
تیر ۱۳۹۴، در مسیر ارومیه به تهران قبل از پرواز پس از مشاهده شدن دود در کابین، پرواز لغو شده و هواپیما به پارکنیگ منتقل می شود.
قشم ایر - 3
فروردین ۱۳۹۵، پرواز تهران به نجف به علت نقص فنی در لاستیک و عدم امکان فرود در فرودگاه نجف به تهران بازگشت.
مهر ۱۳۹۵، پرواز قشم به مشهد که هواپیما بلافاصله پس از بلند شدن دچار نقص فنی شده که پس از یک ساعت پرواز بر فراز آسمان قشم در فرودگاه این شهر فرود می آید.