افراد کمی پروازهای فرست کلاس را تجربه میکنند. نکته مهم پروازهای فرست کلاس، تنها به صندلیهای راحت و سفارشهای بینهایت محدود نمیشود؛ بلکه اخلاق و رفتار شما، از همان لحظه ورود به فرودگاه تا زمانی که به مقصد میرسید اهمیت دارد. اگر برای بار اول با این پرواز سفر هوایی خود را تجربه میکنید وحشتزده نشوید؛ کافی است گامهای زیر را یک به یک بخوانید تا برای پرواز بعدی خود را آماده کنید.
لانژ فرست کلاس، اولین جایی است که پس از امنیت فرودگاه به آنجا میروید. اینجا جایی است که میتوانید با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید، مقصد خود را با آنها درمیان بگذارید و به حرفهایشان گوش دهید. همچنین ممکن است مدیران بالا مقام یا افراد مشهور را ببینید.
بهطور معمول یک میزبان یا همراه شما را تا لانژ همراهی میکند. این افراد بهصورت حرفهای آموزش دیدهاند و مهارتهای برقراری ارتباط و کمک کردن را به بهترین شکل آموختهاند. آنها شما را از لحظه چک- این تا لحظهای که وارد هواپیما میشوید کمک میکنند. با ایشان مودبانه و محترمانه برخورد کنید، و بیش از اندازه دستور ندهید.
اینکه همیشه موقر باشید نکته مهمی است. با سرموقع رسیدن نشان دهید که شایسه احترام هستید. به یاد داشته باشید که تا موقع پرواز در لانژ استراحت میکنید و میزبانها شما را تا صندلیتان در هواپیما همراهی میکنند.
هیچ نیازی به عجله کردن نیست. صندلی شما مشخص شده است، بنابراین فروتن باشید و اجازه دهید دیگر مسافران، زودتر یا جلوتر از شما وارد هواپیما شوند. این نشانه احترام، و بیانگر شخصیت والای شما است.
پیش از رفتن به سوی مرحله بعد سفر، حتما از میزبان خود تشکر و خداحافظی کنید، زیرا ممکن است دیگر او را نبینید. اگر مایل بودید میتوانید پیش از ترک او (یا آنها) و به نشانه قدرشناسی، به آنها انعام دهید.
میزبانانهایی که در پرواز به شما خدمت میکنند مهماندارهای معمولی نیستند، بلکه بابت میزبانی بهطور کامل آموزشدیده و حرفهای هستند. با این افراد مهربان باشید و به بهترین شکل با ایشان رفتار کنید. آنها نهایت سعی خود برای خدمت به شما میکنند، بنابراین احترام به آنها سادهترین کار ممکن است.
احتمال اینکه کنار کسی بنشینید زیاد است. شما جا و فضای خود را دارید و آنقدر کافی هست تا از پرواز خود لذت ببرید؛ اما معرفی خود به مسافر بغلدستی، لطف و احترام شما را نشان میدهد. این رفتار ممکن است به یک مکالمه جالب تبدیل شود.
زمانی که وارد پرواز فرست کلاس شدید، برای اینکه رضایت خود را از سفر نشان دهید، به مهمانداران و مسافران لبخند بزنید. افرادی که در پروازهای فرست کلاس هستند، بهخاطر آرامش فضا بسیار دوستانه و هیجانزده هستند.
برخی افراد گوشهگیر هستند و دوست ندارند خیلی با دیگران نیزصحبت شوند. با احترام به سلیقه افراد و مجبور نکردن آنها برای برقراری ارتباط، به خود و دیگران احترام میگذارید. اگر خود شما فرد خلوتگزینی هستید، باز نیز به دیگران احترام بگذارید و در صورتی که تمایل به برقراری ارتباط داشتند به آنها بیحرمتی نکنید. اگر به کسی معرفی شدید مودبانه رفتار کنید؛ اما اگر بگویید که میخواهید تنها باشید هیچ مشکلی ندارد.
زمانی که با یک غریبه یا یک دوست جدید صحبت میکنید، زیادهروی نکنید و موضوعهایی که نیازمند پاسخهای سیاسی یا دیگر پاسخهای اینچنین هستند خودداری کنید. سوالات ساده بپرسید؛ مانند چرا سفر میکنید؟ یا به کجا و برای دیدن چه کسی میروید؟
دیدن چهرههای آشنا در پروازهای فرست کلاس امری عادی است. اگر فرد مشهوری را ملاقات کردید یا فرصت صحبت با آنها به شما داده شد، مانند افراد معمولی دیگر با آنها رفتار کنید؛ چراکه آنها چنین میخواهند.
فردی که با او ملاقات یا صحبت میکنید، با افراد بسیاری در حرفه خود مکالمه داشته است. بگذارید آنها سؤال بپرسند و سکان مکالمه را به دست بگیرند. اگر مایل به پرسیدن سوالی بودید، حواستان باشد که بیش از اندازه آنها را سؤالپیچ نکنید؛ همچنین از پرسیدن سؤالهای خصوصی خودداری کنید.
باید درک کنید که شخص مورد نظر ممکن است خسته، عصبی یا خواستار یک پرواز آرام و بیدردسر باشد. اگر شما از دسته طرفدارانی باشید که میخواهند تمام وسایلشان را امضا کنند و باعث ایجاد مزاحمت شوید، امنیت پرواز با شما برخورد میکند و ممکن است شما را از پرواز محروم کند.
پروازهای فرست کلاس خوبیهای فراوانی دارند که یکی از آنها لذت بردن از بهترین غذاها در ارتفاع ۱۰ هزار متری در آسمان است؛ اما سعی کنید غذاهایی را سفارش دهید که آنها را میشناسید. هیچ چیز بدتر از این نیست که متوجه شوید به غذایی که سفارش دادهاید حساسیت دارید؛ آنجا است که پرواز شما به تجربهای تلخ تبدیل میشود.
تنوع غذا یکی مسائلی است که هواپیماییها در آن بسیار حرفهای هستند؛ حتی پروازهای اکونومی نیز در برخی بخشها گزینهای خوبی دارند؛ اما از آنجایی که شما در فرست کلاس هستید میتوانید از فرصت استفاده کنید و غذای موردعلاقه خود را سفارش دهید. در صورتی که رژیم خاص یا پرهیز غذایی دارید، از مهماندار یا میزبان خود بخواهید تا دستورالعمل غذاها را برایتان بررسی کند.
بعد از اینکه بهترین نوع از غذایی را که سفارش دادهاید میل کردید، فکر خوبی است که بروید و رو در رو از آشپز تشکر کنید. این حرکت فروتنانه باعث جلب احترام دیگران به شما میشود و حتی باعث میشود تا در عوض این رفتار به شما دسر یا غذای جدید سرآشپز را بدهند تا میل کنید.
در پایان سفر بهتر است از تمام افرادی که باعث شدند سفر بسیار عالی را تجربه کنید قدردانی کنید. با به زبان آوردن نام میزبان یا مهماندار خود از او تشکر کنید و برایش آرزوی یک استراحت و روزی خوب داشته باشید
حواستان باشد وسایلتان را جا نگذارید. پیش از فرود و دوباره پیش از خروج از هواپیما زیر صندلی، دسته صندلی و هرجای دیگر را بررسی کنید؛ مبادا وسیلهای افتاده یا جا مانده باشد.
برخی هواپیماییها حامی خیریهها هستند. اگر روی دسته صندلی یا نزدیک خود برگههای مخصوص را ندیدید، میتوانید در صورت تمایل از مهماندار بخواهید تا یکی از برگهها را به شما تحویل دهد.
با مراجعه به وبسایت هواپیماییها میتوانید نظر خود را درباره سفر، برخورد مهمانداران و غیره بازگو کنید.