بخش زیادی از تصادفهای رانندگی در کشور ما در خطرناکترین جادههای ایران اتفاق میافتند. این جادهها سهم ۷۵ درصدی از مجموع حوادث رانندگی سالانه را به خود اختصاص میدهند. بر اساس آمار و گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشور ما در میان ۱۷۵ کشور، رتبه ۱۱۳ را در کمترین تلفات جادهای دارد. یکی از عوامل مؤثر در سوانح رانندگی، جادههای خطرناک با استانداردهای پایین هستند. بیش از ۱۷,۰۰۰ نفر در کشور ما سالانه، جان خود را در جادههای خطرناک ایران از دست میدهند و عدهای نیز دچار صدمههای جانی جبران ناپذیر میشوند.
خطرناکترین جادههای ایران شامل جادههای کوهستانی مرتفع و مسیرهای پرتردد طولانی در کشور ما هستند که بهترتیب وضعیت نامناسب راه بههمراه شرایط نامساعد جوی و طولانی شدن زمان رانندگی و خستگی رانندگان از مهمترین دلایل ایجاد سانحه در این جادهها به شمار میروند. جادههای خطرناک ایران در استانهای مختلف کشور ما قرار دارند؛ اما بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده در کشور ما، در طول سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ استانهای سمنان، کرمان و مرکزی بیشترین آمار تصادف رانندگی را داشتهاند. تردد بالا در مسیرهای ارتباطی این استانها، طولانی بودن جادهها و کویری بودن بخشهای زیادی از این مسیرها از دلایل اصلی وقوع تصادف در این جادهها گزارش شدهاند.
همچنین در استانهای البرز و تهران بهدلیل وجود آزادراهها و بزرگراههای با کیفیت، رسیدگی مطلوب و ابزار مناسب برای کنترل تخلفات رانندگی، کمترین حوادث رانندگی اتفاق افتادهاند. اگر میخواهید با خطرناکترین جادههای ایران آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.
جاده چالوس یکی از زیباترین جادههای شمال ایران است که در طول سال مسافران زیادی از شهرهای مختلف ایران برای رسیدن به شهرهای استان مازندران از آن عبور میکنند. این جاده از معروفترین جادههای کوهستانی کشور ما به شمار میرود و در طول مسیر از درهها و گردنههای خطرناکی میگذرد. حجم بالای تردد در این جاده، آب و هوا و اقلیم کوهستانی و احتمال ریزش سنگ از کوهها در طول سال، دلایل خطرناک بودن این جاده به شمار میروند.
برای تردد در جاده چالوس طول روز را انتخاب کنید. این جاده بهدلیل مسیر پرپیچوخم نیاز به هوشیاری کامل راننده دارد. بسیاری از ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن با تصور کوتاه بودن مسیر و برای فرار از ترافیک روزانه جاده چالوس، ساعتهای پایانی روز و طول شب را برای گذر از این جاده انتخاب میکنند؛ به همین دلیل متاسفانه آمار تصادفهای رانندگی در طول شب جاده چالوس بالا است. این جاده در حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد؛ اما بهدلیل پیچوخم زیاد طی مسیر آن در حدود سه تا چهار ساعت طول میکشد.
جاده تهران مشهد با طول نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر یکی از پرترددترین جادههای کشور ما است که در طول سال مسافران زیادی از آن عبور میکنند. این جاده کاملا صاف و یکنواخت و در طول مسیر یک طرفه است؛ به همین دلیل شاید در نگاه نخست بیخطر و امن به نظر برسد؛ اما مسیر بیابانی و طولانی آن، این جاده را به یکی از پرخطرترین جادههای ایران تبدیل میکند. بسیاری از مسافران برای رسیدن به شهر مشهد این مسیر را بهصورت یکباره طی میکنند که سبب خستگی و خواب آلودگی میشود.
سفر در جاده تهران مشهد در طول روز بهدلیل تابش مستقیم خورشید و گرمای هوا آزاردهنده است و طولانی بودن مسیر، پیمودن این جاده در شب را نیز پر مخاطره میکند. بهترین راه برای سفر با وسیله نقلیه شخصی در این جاده، چند توقف در بین مسیر است. جاده تهران مشهد از شهرهای زیبایی مانند سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور میگذرد. اگر در عبور از این جاده امکان توقف شبانه در شهرهای میان مسیر داشته باشید، سفری امنتر را تجربه خواهید کرد. برای پیمودن یکباره این مسیر نیز بهتر است از راننده کمکی بهره بگیرید.
جاده اهر به تبریز در شمال غربی کشور ما قرار دارد و با گذشتن از شهرهای مختلف در استان آذربایجان شرقی، مسیر ارتباطی شهر تبریز با دیگر شهرهای شمالی ایران به شمار میرود. این جاده از زیباترین مناظر طبیعی شمال ایران گذر میکند؛ اما متاسفانه در طول سال شاهد بیشترین سوانح رانندگی در این منطقه از کشور ما است.
برای تردد در این مسیر حتما در طول فاصلههای زمانی کوتاه توقف کنید و ضمن بهره بردن از طبیعت زیبا، خستگی خود را رفع کنید. جاده اهر به تبریز در حدود ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از ۱۶ شهر میگذرد. از این جاده با نام جاده مرگ آذربایجان یاد میکنند.
جاده قم به گرمسار در حدود ۱۷۰ کیلومتر طول دارد؛ اما بهدلیل تردد بالای خودروها در این مسیر و غیر استاندارد بودن این جاده ، از حادثه خیزترین جادههای ایران به شمار میرود. از طرف دیگر امکانات این جاده بسیار محدود است و نظارت مناسبی بر آن وجود ندارد. کوتاه بودن این مسیر سبب تردد روزانه افراد زیادی برای مقاصد کاری در آن میشود. اگر بهشکل مداوم در این مسیر رفت و آمد دارید، به خاطر داشته باشید این جاده یکی از محورهای پر تصادف کشور ما در طول سال است.
جاده سیرجان به بندرعباس از پرترددترین مسیرهای ترانزیتی کشور است و روزانه ماشینهای سنگین و باری زیادی در آن رفت و آمد میکنند؛ به همین دلیل پیمودن این مسیر برای وسایل نقلیه سواری با خطرهایی همراه است. از طرف دیگر این جاده که نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، اصلیترین مسیر تردد به شهر بندرعباس است و بار ترافیکی سنگینی را در طول سال تحمل میکند.
بیشترین تصادفهای رانندگی در جاده سیرجان به بندرعباس بهدلیل انجام سبقتهای غیر مجاز اتفاق میافتند. در طول تردد در این مسیر صبور باشید و با سرعت مجاز برانید. برای جلوگیری از خستگی و خواب آلودگی ناشی از گرمای هوا در این خطه نیز حتما در طول مسیر نوشیدنیهای خنک و مایعات فراوان بنوشید. توقف در فواصل کوتاه و توجه به تابلوهای هشدار دهنده در طول این جاده، سفر شما را بیخطر و امن میکنند.
جاده اسدآباد همدان یکی از پرخطرترین مسیرهای جادهای در ایران است که در طول سال سوانح رانندگی زیادی در آن اتفاق میافتد. این جاده مسیر ارتباطی بین شهر همدان با شهرهای استان کرمانشاه را میسر میکند و گردنه اسدآباد در میانه مسیر کوهستانی آن پرخطرترین بخش این جاده است. متاسفانه در این مسیر استانداردهای مناسب راهسازی رعایت نشدهاند و مشکلات زیر ساختی آن را به یکی از پرخطرترین مسیرهای جادهای در ایران تبدیل کردهاند. طول این جاده تا شهر کرمانشاه در حدود ۲۰۰ کیلومتر است و در زمان بارندگیها مسیر آن بسیار لغزنده میشود؛ پس پیش از تردد در این مسیر وضعیت آب و هوایی را استعلام کنید.
جاده آستارا به اردبیل از میان کوهها و درههای سرسبز شمال غربی ایران عبور میکند و گردنه حیران در آن واقع شده است. این جاده بین گردشگران طرفداران زیادی دارد و از پرترددترین مسیرهای جادهای ایران است. نزدیکی این جاده به دریای خزر از یک سو و قرار گرفتن در جوار کوههای بلند پردرخت از سوی دیگر، سبب پوشیده شدن این مسیر با مه غلیط در طول سال میشود. در فصلهای پر بارش این مسیر بسیار لغزنده و خطرناک است و پیمودن آن بهخصوص برای رانندگان تازه کار و ناآشنا به مسیر میتواند خطرآفرین باشد.
رانندگی با سرعت بالا در مسیر جاده گردنه حیران، باعث عدم کنترل وسیله نقلیه در پیچها میشود و کارشناسان همین مطلب را دلیل وقوع بیشتر تصادفها در این محور میدانند. برای لذت بیشتر از جاده آستارا به اربیل و گردنه حیران در میانه این جاده توقف کنید و زمانی را به تماشای مناظر و قدم زدن در طبیعت بکر و زیبای آن اختصاص دهید. پارک ملی هیرکان، روستای حیران، روستای کشفی و جنگل فندقلو از زیباترین نقاط واقع در این جاده هستند.
مسیر جاده میانه به زنجان یکی از پرترددترین مسیرها برای دسترسی به استانهای شمال غربی ایران است و تردد بالای وسایل نقلیه احتمال افزایش تصادفهای رانندگی را نیز بیشتر کردهاند. شرایط جوی و عدم رسیدگی مناسب و بازسازی بخشهای مختلف این جاده از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی در این جاده هستند.
در فصلهای پر بارش و سرد این جاده بسیار لغزنده میشود و مه گرفتگی در سطح آن نیز دید رانندگان را کم میکند. اگر قصد تردد در این مسیر را دارید، سفر خود را در طول روز برنامهریزی کنید و تا حد ممکن از تردد در این جاده در شب بپرهیزید. حادثه خیزترین بخشهای این جاده بخش شمال غربی آن در ورودی استان آذربایجان و منطقه پل دختر هستند. در زمان رانندگی در این جاده با کنترل سرعت وسیله نقلیه خود از انحراف ماشین و وقوع سانحه تصادف جلوگیری کنید.
مسیر جادهای سبزوار به گناباد از خلوتترین مسیرها در استان خراسان رضوی است و شاید به همین دلیل رانندگان با سرعت زیاد در این جاده رانندگی میکنند. این مسیر از میان کویر میگذرد و تابش مستقیم خورشید و یکنواختی بخشهایی از این جاده سبب خواب آلودگی و خستگی رانندگان میشود. اگر قصد تردد در این مسیر دارید بهتر ست این مسافت طولانی را بههمراه راننده کمکی بپیمایید یا در فاصلههای کوتاه توقف و استراحت کنید.
در طول مسافت نزدیک به ۲۸۰ کیلومتری جاده سبزوار به گناباد، چند قسمت پرپیچوخم و خطرناک قرار گرفتهاند که حادثه خیزترین بخشهای این جاده هستند. در فاصله ۷۰ کیلومتری «بردسکن» و نزدیکیهای گناباد بیشترین آمار تصادف رانندگی در این جاده گزارش شدهاند. برای عبور بیخطر از این مسیر سرعت مجاز و موارد ایمنی را رعایت کنید و از گرفتن ترمزهای ناگهانی بپرهیزید، زیرا داغ بودن آسفالت مانع از توقف سریع ماشین میشود.
جاده اسالم به خلخال از زیباترین جادههای کشور ما به شمار میرود که در طول مسیر خود از زیباترین دشتها و ییلاقهای شمال ایران عبور میکند. این جاده در روزهای زیادی از سال مه گرفته و بارانی است و به همین دلیل رانندگی در این جاده نیازمند دقت بیشتر است. از طرفی این مسیر بسیار پرپیچوخم و دو طرفه است و دید مناسبی برای راننده وجود ندارد. برای لذت بردن از طبیعت این منطقه در رانندگی احتیاط کنید و در فواصل مختلف با توقفهای بین مسیر بهره بیشتری از زیباییهای این جاده ببرید.
جاده اسالم به خلخال در حدود ۸۰ کیلومتر طول دارد و استان گیلان را به استان اردبیل وصل میکند. ییلاق کیاره و گردنه الماس از زیباترین بخشهای این مسیر هستند. در طول فصلهای سرد سال احتمال ریزش کوه نیز در این جاده وجود دارد و مه گرفتگی شدید دید راننده بهخصوص در پیچهای تند و پرتگاهها را کم میکند. جاری شدن سیل در این مسیر در طول سال نیز سبب از بین رفتن آسفالت و خرابی این جاده میشود. اگر قصد تردد به این جاده زیبا و رویایی را دارید، وضعیت آب و هوا را استعلام و در رانندگی دقت بیشتری کنید.
جاده عباس آباد کلاردشت از زیباترین جادههای شمال ایران است که از میان کوهستانهای جنگلی میگذرد. در طول این مسیر زیباترین مناظر طبیعی شمال کشور ما پیش روی شما قرار میگیرد و انبوه درختان در طول آن بخشهایی از جاده را تاریک میکنند. عبور از جاده جنگلی عباس آباد در طول فصلهای سرد سال بهدلیل پیچوخم زیاد و لغزندگی مسیر ممکن است خطرساز باشد.
در بخشهای زیادی از جاده عباس آباد کلاردشت تلفن همراه آنتن ندارد و هیچ امکانات تعمیرگاهی نیز در این مسیر خدمترسانی نمیکنند. با توجه به موقعیت مکانی و آب و هوای این منطقه برای تردد در این جاده اصول ایمنی را رعایت کنید تا از سفر خود لذت بیشتری ببرید. این جاده نزدیک به ۴۰ کیلومتر طول دارد و پیمودن آن در حدود یک ساعت طول میکشد.
جاده هراز از دیگر مسیرهای ارتباطی به شمال ایران است که دسترسی به شهر آمل و استانهای گلستان و مازندران را میسر میکند. مسیر دسترسی به شهر دماوند نیز در این جاده قرار دارد. بسیاری از ساکنان تهران برای رفتن به شمال کشور این جاده را انتخاب میکنند و به همین دلیل این مسیر نیز مانند جاده چالوس در طول تعطیلات رسمی و پایان هفته ترافیک بالایی را تجربه میکند.
مسیر رودهن به امامزاده هاشم در جاده هراز یکی از حادثه خیزترین بخشهای این مسیر است که آمار تصادف رانندگی آن در طول سال نظر کارشناسان را جلب میکند. در طول سالهای اخیر بخشهای زیادی از این جاده را عریض کردهاند؛ اما همچنان بخشهایی از جاده هراز خطرساز است. با وجود تغییرات گسترده در ساختار این جاده بهدلیل زیرساختهای نامناسب آن هنوز جاده هراز از پر تصادفترین جادههای ایران به شمار میرود.
جاده هراز در حد فاصل شهرهای رودهن و بومهن آغاز میشود و با گذشتن از دره مشا، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان به آمل میرسد. این مسیر در حدود ۱۳۰ کیلومتر طول دارد؛ اما بهدلیل پیچوخم زیاد پیمودن آن بین دو تا سه ساعت طول میکشد.
جاده ساری به سمنان که با نام محور کیاسر شناخته میشود از سردسیرترین جادههای شمال ایران است که در طول فصلهای سرد سال پوشیده از برف میشود. گرچه این جاده مسیر پرتردد و شلوغی نیست، عبور از آن در فصلهای پر بارش باید با احتیاط زیاد همراه باشد. جاده کیاسر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از جنگلهای زیبا و درههای سرسبزی عبور میکند. برای عبور از این جاده جانب احتیاط را رعایت کنید و پیش از سفر وضعیت آب و هوایی در این جاده را استعلام کنید.
جاده چابهار به کنارک از جنوبیترین جادههای ایران است که در حاشیه دریای عمان قرار دارد. این جاده از یک سو با کوههای صخرهای زیبا و از سوی دیگر با دریا احاطه شده است. گرچه طول جاده چابهار به کنارک تنها در حدود ۵۰ کیلومتر است، موقعیت خاص این جاده و تردد محلیان در آن در طول همه ساعتهای شبانه روز آن را به یکی از حساسترین جادههای جنوب ایران تبدیل میکند.
در اطراف جاده چابهار به کنارک روستاهای مختلفی قرار گرفتهاند و فاصله کوتاه این آبادیها تا جاده اصلی سبب تردد بالای مردم روستا در این جاده در طول روز میشود. بیشتر مردم محلی با موتور سیکلت در این جاده رفت و آمد دارند و رانندگی با سرعت بالا در این جاده خلوت ممکن است سبب حادثهای دردناک شود. زیبایی این جاده توجه بسیاری از گردشگران را جلب میکند و برخی با خیال خلوت بودن این مسیر اقدام به عکاسی در بخشهای خطرناک آن میکنند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، در عبور از این جاده بسیار دقت کنید.
جاده قوچان سبزوار در حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و به میانه جاده تهران مشهد متصل میشود. مسیر این جاده بسیار پرپیچ و خم است و پهنای کمی دارد. در طول این مسیر از گردنههای متعددی عبور خواهید کرد و بهدلیل رفت و آمد ماشینهای سنگین و ترانزیتی در این جاده، خطر احتمال تصادف بالا میرود. از طرف دیگر بهدلیل سردسیر بودن این جاده کوهستانی و بارشهای مداوم در طول فصلهای سرد در این محور مواصلاتی، این جاده آسفالت مناسبی ندارد. در سفر به این خطه از ایران ایمنی کامل را رعایت کنید، در پیچها سبقت نگیرید و با سرعت مجاز حرکت کنید.
جاده بروجن به لردگان در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و از آن با عنوان خطرناکترین جاده در این استان یاد میشود؛ البته این خطه از کشور ما بهدلیل قرار گرفتن در کوهستانهای بلند و پرپیچوخم، جادههای خطرناک زیادی دارد. جادههای کوهستانی خطرناک در استان چهار محال و بختیاری در طول سال شاهد تصادفهای مرگباری هستند. این خطه از مناطق سردسیر کشور ما نیز هست و لغزندگی و مه گرفتگی جادههای استان چهار محال و بختیاری احتمال وقوع سوانح رانندگی را افزایش میدهند.
جاده بروجن به لردگان در حدود ۱۰۵ کیلومتر طول دارد و از شاهراههای ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری به شمار میرود. این جاده در طول سال بار ترافیکی بالایی را تحمل میکند. برای تردد در این مسیر و سایر جادههای کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری جانب احتیاط را رعایت کنید.
بررسی همه جادههای خطرناک ایران در بخشهای مختلف کشور ما در یک مقاله نمیگنجد. بسیاری از روستاهای ایران در میان کوهستانهای بلند یا کویرهای خشک قرار گرفتهاند و مسیرهای دسترسی به این مناطق دور افتاده، بدون امکانات و پر خطر هستند؛ اما بهدلیل تردد پایین در آنها آمار سوانح رانندگی این جادهها به چشم نمیآید. ایمن سازی راهها در همه مناطق کشور سهم چشمگیری در کاهش تصادفهای سالانه ایران خواهد داشت. امیدواریم در سالهای آینده اهتمام بیشتری برای ساماندهی به پرخطرترین جادههای کشور ما به وجود آید. ما در این مقاله به معرفی خطرناکترین جادههای ایران با توجه به آمار تصادفهای چند سال اخیر پرداختیم.