گردشبان (gardeshban.ir) :
جزیره کیش که بخش عمده اقتصاد آن به گردشگر وابسته است در حالی شهریورماه را با میانگین ۱۲ تا ۱۵ پرواز روزانه سپری می کند که در سال های گذشته چندین برابر این آمار، پرواز در فرودگاه کیش به زمین می نشسته است. فعالان گردشگری کیش، علاقه شرکت های هواپیمایی به گذاشتن پروازهایی به مقاصد گردشگری کشورهای همسایه نظیر ترکیه جهت کسب درآمد بیشتر را یکی از مهمترین دلایل کاهش پروازها اعلام می کنند. تحریم ها و مشکلات ناوگان هوایی کشور، افزایش هزینه های ارزی شرکت های هواپیمایی و تلاش برای افزایش قیمت بلیط از دیگر دلایل اعلام شده است و گلایه شدیدی نیز نسبت به روند واگذاری کیش ایر به عنوان بال و بازوی گردشگری کیش توسط سازمان خصوصی سازی در میان ساکنان و فعالان اقتصادی کیش وجود دارد.
مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت پروازها به مقصد جزیره کیش، گفت: طی ۳۳ سالی که در جزیره کیش زندگی کرده ام، هیچ سالی وضعیت پروازها به این صورت اسف بار نبوده است. همیشه در شهریورماه، تحت هر شرایطی درصد اشغال هتل های کیش بالای ۸۰ درصد بود اما در حال حاضر برخی از هتل ها درصد اشغالشان ۱۰ درصد است و آنهایی هم که هتلها و پروازها را با هم چارتر کردهاند، تور را به قیمت بلیط هواپیما میدهند یعنی اتاق هتل رایگان است.
وی افزود: امروز که آمارها را نگاه میکردم تنها ۱۲ پرواز داریم اما زمانی در این ایام روزانه ۶۰ پرواز به مقصد کیش داشتیم. این روند تاثیر بسیار ناخوشایندی در صنعت گردشگری کیش گذاشته است. ضمن اینکه اکنون ۵۰ هتلی که در کیش داریم خالی و بازارها و رستوران ها هم خالی است.
رئیس جامعه هتلداران کیش با برشمردن تاثیر منفی کاهش پروازها بر روی انگیزه سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در کیش، تصریح کرد: سرمایه گذارانی که اکنون در حال ساخت ۶۰ هتل در کیش هستند و آنهایی که دارند بازارهای بزرگ می سازند، چگونه می توانند با ۱۲ پرواز در روز هزینه نگهداری و درآمد این هتل ها و بازاریان تامین شود.
صفا ادامه داد: در هتل خودم از ۱۵ فروردین تا کنون، سه برابر پولی که از مسافران دریافت کردهام از جیب برای نگهداری و پرداخت مخارج هتل هزینه کردهام. تمامی هتلها به نسبت ستاره و تعداد اتاق، پرسنل دارند و در شرایط فعلی سه تا چهار برابر عددی که از مردم و مسافرین دریافت می کنند، خرج حقوق، اسکان و غذا پرسنل، قبوض آب و برق، بیمه و هزینههای متفرقه می شود.
وی اضافه کرد: حال اقتصادی جزیره کیش خوب نیست و علت کاهش پروازها را هم نمیتوانیم تنها به عهده هیئت مدیره فعلی و یا حتی قبلی سازمان منطقه آزاد کیش و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بگذاریم. آن زمانی که تصمیم گرفتند کیش ایر که فلسفه وجودی آن آوردن مسافر از هر کجای ایران و جهان به جزیره کیش بود را خصوصی سازی کنند، یعنی یک خودزنی که دودش مستقیم به چشم سرمایه گذاران کیش رفت.
صفا بیان کرد: البته مشکلات دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال کیش ایر با داشتن ۱۳ هواپیما، تنها سه هواپیمایش در حال پرواز است و بقیه زمینگیر شده اند. تحریم، گرانی قطعات، مشکلات ارزی و به مخصوصاً به علت تغییر مدیریت های که در کیش و کیش ایر اتفاق افتاده است، تمامی این موارد در وضعیت موجود و کاهش پروازها تاثیرگذار بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: حالا که تنها سه هواپیما از کیش ایر قابلیت پرواز دارند، چه دلیلی دارد که در مسیر افغانستان پرواز گذاشته شود. چه دلیلی دارد که از تهران به شهرهای دیگر پرواز گذاشته شود. باید از هر کجای ایران به جزیره کیش پرواز گذاشته شود ولی چون تصمیم گیری در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش نیست این اتفاق افتاده است و تا زمانی که دولت تصمیم عاجلی در این مورد نگیرد، کیش تمام مزیتهای سرمایهگذاری خود را از دست میدهد. شما مشهد را در نظر بگیرید، اگر پرواز نباشد امکان سفر با خودروی شخصی، اتوبوس و قطار فراهم است ولی بیش از ۹۰ درصد مسافرین کیش با هواپیما به کیش سفر می کنند و اگر هواپیما نباشد کیش عملاً تعطیل خواهد شد.
رئیس جامعه هتلداران کیش در پایان گفت: امیدوارم اگر تصمیم خصوصی سازی توسط مجلس گرفته نشده و توسط دولت گرفته شده است، هر چه سریعتر در آن تجدید نظر صورت بگیرد چون وضعیت اقتصادی و زندگی تمام صنوف و مردم جزیره کیش به شدت دچار مشکل شده است.