gardeshban.ir

طرز تهیه سوپ عدس و ماست خوشمزه به روش ترکیه‌ای

اگر به دنبال درست کردن یک سوپ متفاوت و خوشمزه ترکیه‌ای هستید، سوپ عدس و ماست یک گزینه عالی است. شما می‌توانید این سوپ عدس و ماست خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی میل کنید.
کد خبر: ۶۲۶۳۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳-1403 March 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

اگر به دنبال درست کردن یک سوپ متفاوت و خوشمزه ترکیه‌ای هستید، سوپ عدس و ماست یک گزینه عالی است. شما می‌توانید این سوپ عدس و ماست خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی میل کنید.  در طرز تهیه این سوپ مواد اصلی ساده و شامل عدس، رشته و ماست است. در این مقاله ما طرز تهیه این سوپ را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه سوپ عدس و ماست (برای ۲ نفر)


عدس: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته آشی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست (پرچرب، چکیده یا یونانی) : ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری سرخالی
تخم مرغ: ۱ عدد
آب: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک: به مقدار لازم
کره: ۱ قاشق مرباخوری سرخالی
روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
نعناع خشک: ۱ قاشق مرباخوری سرخالی
مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه 
مدت زمان پخت سوپ عدس و ماست: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه سوپ عدس و ماست


برای درست کردن سوپ عدس و ماست خوشمزه به روش ترکیه ای باید مرحله به مرحله مطابق زیر عمل کنید:

مرحله اول: عدس را بپزید


در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ماست و عدس ترکیه‌ای ابتدا باید عدس‌ها را بشویید و به مدت حداقل ۸ ساعت بخیسانید. اگر تصمیم دارید برای وعده ناهار این سوپ رژیمی را درست کنید، بهتر است از شب قبل عدس‌ها را در آب ولرم بخیسانید و چند بار در این مدت آب عدس را عوض کنید. پس از این مدت زمان، عدس‌ها را کاملاً شسته و در آبکش بریزید.


حالا در یک قابلمه آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب کاملاً به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، عدس‌ها را به قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا عدس‌ها کاملاً پخته و نرم شود. عدس‌های پخته شده را در یک آبکش بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.


مرحله دوم: رشته آشی را بپزید


در مرحله دوم از طرز تهیه سوپ عدس و ماست باید ۶ لیوان آب را در یک قابلمه ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. زمانی که آب در داخل قابلمه شروع به قل قل کرد باید رشته‌های آشی را به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید روی حرارت کم رشته‌ها کاملاً پخته شوند.

مرحله سوم: عدس پخته شده را به رشته آشی اضافه کنید


زمانی که رشته‌های آشی کاملاً پخته شدند باید عدس پخته شده را نیز به قابلمه اضافه کنید. به مدت ۲ تا ۵ دقیقه اجازه دهید همه مواد کاملاً با هم جوش بخورند.

مرحله چهارم: ماست، آرد و زرده تخم مرغ را با هم ترکیب کنید


در یک کاسه تخم مرغ را شکسته و سفیده و زرده آن را از هم جدا نمایید. در این سوپ فقط به زرده تخم مرغ نیاز داریم. حالا در یک کاسه ماست، آرد و زرده تخم مرغ را بریزید و با یک چنگال یا همزن دستی خوب بزنید تا تخم مرغ‌ها از حالت لختگی جدا شده و همه مواد صاف و یکدست شوند.

 

مرحله پنجم: مقداری از ترکیب عدس و رشته را به مایه ماست و تخم مرغ اضافه کنید


در این مرحله از طرز تهیه سوپ ماست و عدس، باید حدود ۲ تا ۳ ملاقه از ترکیب عدس و رشته آشی را به کاسه حاوی ماست و تخم مرغ و آرد اضافه کنید. حالا با سرعت بالا همه مواد را مخلوط نمایید تا ماست بریده بریده نشود و دمای ماست با دمای مواد سوپ یکسان شود.


مرحله ششم: مخلوط ماست، عدس و رشته آشی را به قابلمه اضافه کنید


زمانی که مخلوط ماست و رشته و عدس آماده شد آن را به قابلمه سوپ اضافه کنید تا ماست به خوبی داخل سوپ پخش شود و سوپ شما حالت یکدست و یکنواخت پیدا کند. برای این منظور بعد از اضافه کردن مخلوط ماست و رشته و عدس به قابلمه سوپ باید با استفاده از همزن دستی خوب مواد سوپ هم بزنید. مرتب هم زدن را ادامه دهید تا ماست داخل قابلمه بریده بریده نشود.

مرحله هفتم: نمک را اضافه کنید


همزمان که سوپ داخل قابلمه را هم می‌زنید به آن نمک اضافه کنید. سوپ شما باید به مدت حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه کاملاً بجوشد. در این فاصله مرتب باید سوپ را هم بزنید تا سوپ عدس و ماست ته نگیرد. حالا حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه سوپ ماست و عدس ترکی شما کاملاً جا بیفتد.

مرحله هشتم: نعناع داغ درست کنید


در فاصله پختن سوپ، باید برای تزیین سوپ ماست و عدس در یک ظرف جداگانه نعنا داغ (طرز تهیه نعناع داغ مجلسی) درست کنید. برای این منظور مقداری روغن سرخ کردنی یا کره را در یک تابه کوچک ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. حالا سبزی خشک نعنا را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید. نعناع خشک زود می‌سوزد و طعم تلخی می‌گیرد پس چند ثانیه تفت دادن کافی است.


مرحله نهم: سوپ ماست و عدس ترکیه ای را سرو کنید


پس از اینکه سوپ ماست و عدس شما آماده شد آن را داخل ظرف یا کاسه سوپ‌خوری مورد نظر ریخته و با نعنا داغ تزیین کنید. نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه سوپ عدس و ماست


عدس یکی از حبوبات نفاخ است. خیساندن عدس باعث می‌شود تا از نفخ معده جلوگیری شود.


مدت زمان پخت عدس به نوع عدس و کیفیت آن بستگی دارد.


اضافه کردن مقداری از مایه آش به ماست باعث می‌شود تا دمای ماست بالا برود و هنگام ریختن در قابلمه، ماست بریده بریده نشود، پس حتما این کار را انجام دهد.


نعنا سریع می‌سوزد بنابراین نباید آن را زیاد تفت داد. همچنین هنگام تفت دادن نعناع مراقب باشید، حرارت زیاد نباشد.


برای درست کردن سوپ عدس و ماست بهتر است از ماست پرچرب، ماست چکیده یا ماست یونانی استفاده کنید.

برچسب ها:
پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار