gardeshban.ir

کارشناس دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی گفت: موزه‌ها در افزایش در کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، برابری جهانی و سعادت دنیوی انسان‌ها نقش دارند.
کد خبر: ۱۵۶۳۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 10
گردشبان (gardeshban.ir) :

مینا روحانی، کارشناس دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی گفت:‌ شورای جهانی موزه‌ها پس از بررسی و جمع‌بندی تمامی تعاریف پیشنهادی از سراسر دنیا برای «باز تعریف» موزه در قرن بیست و یکم، سرانجام در کمیته اجرایی ایکوم به تعریف مشترکی دست یافته است.

روحانی در تشریح تعریف جدید از موزه‌ها که در سایت رسمی ایکوم منتشر شده، گفت: موزه ها فضاهایی مردم سالارانه، فراگیر و چند صدایی برای گفتگویی منتقدانه پیرامون گذشته‌ها و آینده‌ها هستند. موزه‌ها ضمن به رسمیت شناختن و حل کردن تضادها و چالش‌های زمان حال، نگهدارنده اشیا و نمونه‌های تاریخی ارزشمند به نفع جامعه، حفظ کننده خاطرات متنوع گذشته برای نسل‌های آینده‌اند و تضمین کننده برابری حقوق و دسترسی به میراث برای همگان هستند.

وی در ادامه از تعریف جدید موزه افزود: موزه‌ها به دنبال انتفاع نیستند. آن‌ها مکان‌هایی مشارکتی و شفاف‌اند که با همکاری فعال با جوامع مختلف به جمع‌آوری، حفظ، پژوهش، تفسیر، نمایش و بهبود ادراک دریافتی از جهان هستی با هدف سهم داشتن در کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، برابری جهانی و سعادت دنیوی می پردازند.

روحانی گفت:‌ براساس تصمیم‌گیری صدوسی‌‌ونهمین کمیته اجرایی ایکوم (شورای جهانی موزه ها) که در ۳۰ و ۳۱ تیرماه سال جاری (۲۲-۲۱ ژوئیه ۲۰۱۹) در پاریس - فرانسه برگزار شد، تعریف جدیدی از موزه ارائه شد. قرار است این تعریف جدید در مجمع عمومی این شورا که در تاریخ ۱۶-۱۰ شهریورماه سال جاری (۷-۱ سپتامبر ۲۰۱۹) در کیوتو - ژاپن برگزار می‌شود، به رای گذاشته شود.
 
ایرنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار