gardeshban.ir

این برج بطور کامل از آجر با ملاتِ ماسه و گچ ساخته شده است، نزدیک به ۹۵۰ سال است که باد و باران‌ را پشت سر گذاشته و همچنان عظمت به رخ می‌کشاند.
کد خبر: ۲۰۵۹۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸-1398 September 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از قدیمی ترین آثار هنری استان خراسان رضوی که در دوره سلجوقیان ساخته شده است میل کرات نام دارد که از آجر ساخته شده است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر تایباد  و در نزدیکی مرز افغانستان، بر بالای تپه‌ای نسبتاً بلند در کنار گورستان روستایی به همین نام قرار دارد. 

میل کرات دارای ۲۵ متر ارتفاع و ۲۰ متر محیط قاعده است و قاعده ی آن شکلی هشت ضلعی و قسمت بالای آن استوانه است. آجر کاری و نقوش هندسی آجری هنوز بر روی آن مشخص است. 

قسمت‌های فوقانی میل کرات با ارتفاع حدود ۱۰ متر به شکل استوانه است که قدری کج شده است. آجر کاری و نقوش هندسی آجری هنوز روی این میل مشخص است. صدها سال پیش این مناره بر اثر یک زمین‌لرزه‌ کج شد، اما به جز بخش بالایی، هنوز پابرجاست. 

این بنا که حتی با چنین انحرافی توانسته سال‌ها برجای بماند، نشان از توانایی‌های مهندسی و معماری ایرانیان دارد.لازم به ذکر است این بنای مستحکم و ماندگار بطور کامل از آجر با ملاتِ ماسه و گچ ساخته شده است. 

 بر اساس اسناد بدست آمده این میل در گزارشات تاریخی هم با همین میزان کجی گزارش شده که نشان دهنده این موضوع است که معمار احتمالا با زاویه ای خاص عمدا این میل را کج به مسیر حرکت بادهای شدید ۱۲۰ روزه ساخته تا بنوعی استحکام بخشی به میل بدهد و زلزله ای در کار نبوده. البته برای اثبات این فرضیه سالانه در فصل زمستان دو سال است که زاویه انحنا اندازه گیری میشود تا این فرضیه را اثبات کنند . 

این برج تاریخی به دستور ادیب و دانشمند بزرگ ذواللسان ایرانی ابوالقاسم علی بن حسن باخرزی، صاحب کتاب بزرگ دمیه القصر و عصره اهل العصر که وزیر دربار سلجوقیان بود ساخته شده. کاربری این میل هم در بحث نگهبانی و هم راهنمای جاده ای در مسیر جاده تاریخی ابریشم و مسیر شمال و جنوب (قهستان) خراسان بزرگ بوده است.
برج تاریخی کرات در خراسان رضوی
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار