gardeshban.ir

برگزاری تورهای آشناسازی میراث فرهنگی در شهرستان کمتر دیده شده ولی سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خاتم در استان یزد، یک تیر و چند نشان موثر در توسعه اقتصادی، گردشگری و معرفی این شهرستان مغفول در بخش گردشگری محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸-1398 October 22
گردشبان (gardeshban.ir) :

شهرستان خاتم یکی از شهرستان‌های کمتر دیده شده اما سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که در ۲۴۰ کیلومتری جنوب مرکز استان یزد قرار گرفته است، این شهرستان که از جنگل زیبا درختان بنه تا جاذبه‌هایی تاریخی مانند قلعه مروست، بافت تاریخی ثبت شده مروست، روستا ترکان و هرابرجان، قلعه مُلکی هرات، منطقه گردشگری سرچشمه نهر مسیح و خانه تاریخی دکتر صالحی را در دل خود جا داده، کمتر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

یکی از دلایلی که راهنمایان گردشگری برای این غفلت عنوان می‌کنند، فاصله زیادی است که این شهرستان با مرکز استان دارد اما گردشگری که برای دیدن تاریخ و هویت غنی یزدی‌ها و همچنین جاذبه‌های خاص این سرزمین کویری از کیلومترها آن طرف‌تر به یزد سفر می‌کند، آیا حاضر است جاذبه‌های این شهرستان را از دست بدهد؟

البته شاید یکی از دلایل اصلی این نادیده گرفته شدن، معرفی نشدن این شهرستان نسبت در قیاس با سایر شهرستان‌های استان گردشگرپذیر یزد باشد چرا که هر گردشگر برای سفر به این استان تصوراتی از میدان امیرچخماق و مسجد جامع، خرانق، باغ پهلوان‌پور و سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه دارد اما حتی اگر از او سوال شود که چقدر جاذبه‌های شهرستان خاتم را می‌شناسی؟ قطعاً پاسخ خواهد داد که «خاتم کجاست؟»

عباس قدیریان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم با اشاره به منابع تاریخی و طبیعی غنی در این شهرستان، اظهار می‌کند: شهرستان خاتم می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور جذب کند و علاوه بر آن رشد و توسعه اقتصادی قابل توجهی را برای آن رقم بزند.

وی از برگزاری تور آشناسازی یک روزه ویژه راهنمایان گردشگری استان یزد در همین راستا خبر می‌دهد و می‌گوید: آشناسازی و پتانسیل‌سنجی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری شهرستان خاتم از اهداف این تور بود.

این مسئول بازدید ۳۰ نفره راهنمایان گردشگری از قلعه مروست، بافت تاریخی ثبت شده مروست، روستا ترکان و هرابرجان، قلعه مُلکی هرات، منطقه گردشگری سرچشمه نهر مسیح و خانه تاریخی دکتر صالحی را از برنامه‌های این تور برمی‌شمارد و می‌گوید: علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی، راهنمایان گردشگری استان با هنرهای دستی گلیم بافی و جاجیم بافی، صنایع دستی بومی و خاص شهرستان در مرکز آموزش صنایع دستی آشنا شدند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم برگزار این تور آشناسازی را موثر در حضور گردشگران به منظور توسعه‌ اقتصادی این شهرستان عنوان و تاکید می‌کند: جذب و حضور گردشگران به این منطقه ظرفیت مناسبی برای معرفی آداب و رسوم منطقه‌ای و بومی گذشتگان و همچنین معرفی بناهای تاریخی و طبیعی به وجود آورده است.
 
ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار