gardeshban.ir

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: لک‌لک‌های مهاجر به منظور زمستان گذرانی و جوجه‌آوری به کلنی‌های حاشیه تالاب بین‌المللی زریبار مریوان بازگشتند.
کد خبر: ۲۲۹۲۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸-1398 November 29
گردشبان (gardeshban.ir) :

ابراهیم همت‌بلند، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان اظهار کرد: لک‌لک‌ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که با شروع فصل سرما در عرض‌های شمالی، به سوی مناطق جنوبی و گرمسیر مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: این پرندگان مهاجر، در مسیر مهاجرت شان به مناطق گرمسیری، مدتی را جهت استراحت، تغذیه، جوجه‌آوری و زمستان‌گذرانی در کلنی‌های دشت بیلو و دره تفی حاشیه تالاب زریوار مریوان به سر می‌برند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان ادامه داد: چنگرمعمولی، کاکائی، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو و... از جمله پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که در فصل سرد سال، مهمان تالاب زریوار(زریبار) مریوان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از عموم مردم درخواست می‌شود در حفظ و صیانت از این پرندگان زیبا به عنوان نعمت‌ها و نشانه‌های قدرت لایزال الهی تلاش کنند و از تخریب لانه، زیستگاه و آرامش آنها خودداری شود. 

هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار، شاهد مهاجرت لک‌لک‌های سفید به استان کردستان به منظور جوجه‌آوری و تابستان گذرانی هستیم.

لک‌لک سفید با نام کُردی «حاجی له‌ق له‌ق» یکی از گونه‌های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب زریبار و روستاهای اطراف آن یکی از زیستگاه‌های مهم این پرنده در منطقه است.

لک‌لک سفید با نام علمی « Ciconia Ciconia » پرنده‌ای با ۱۰۲ سانتی‌متر طول در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است. نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و جزو پرندگان زادآور تالاب زریبار است.

این پرنده آرام با مردم این دیار به خوبی انس گرفته است و بر روی درختان و لانه‌هایی که روستانشینان زریبار با عشق برایش ساخته‌اند، آرامش می‌گیرد.

این گونه زیبا زمستان‌ها را در مناطق گرمسیری کشور مانند تالاب های استان خوزستان و فارس و... به سر برده و با شروع فصل بهار، مهاجرت خود را به مناطق غربی کشور و به ویژه استان کردستان به منظور جوجه‌آوری و تابستان گذرانی آغاز می‌کند.

لک‌لک سفید در بیشتر نقاط استان مشاهده می‌شود اما به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب، وجود درختان بلند بلوط، فراوانی غذا و احساس امنیت، دو شهرستان بانه و مریوان، پذیرای تعداد بیشتری از این گونه هستند.

وجود لک‌لک‌های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.
 
ایسنا




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار