gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از ایجاد دبیرخانه دائمی گلیم و سفره‌‌کردی با هدف توسعه و ترویج این هنر در استان خبر داد.
کد خبر: ۲۶۸۸۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حبیب یزدان‌پناه روز سه‌شنبه 6 خردادماه 99 با اشاره به انتخاب بجنورد به‌عنوان شهر ملی گلیم در سال 97، اظهار کرد: «ایجاد دبیرخانه دائمی برای گلیم و سفره‌‌کردی با هدف توسعه و ترویج آن در تمام شهرستان‌های استان جزو برنامه‌های ما در سال جاری است.»

او عنوان کرد: «بر اساس ارزیابی و داوری‌های به عمل آمده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تیرماه 97، از سوی وزارتخانه متبوع، بجنورد به‌عنوان شهر ملی گلیم و سفره‌کردی تأیید و ثبت شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: «با ایجاد این دبیرخانه به‌صورت تخصصی به حوزه گلیم و سفره‌‌کردی توجه می‌شود تا زمینه معرفی و توسعه آن را علاوه بر بجنورد، در تمام شهرستان‌ها فراهم کنیم.»

او پیگیری به‌منظور برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی، توسعه آموزش‌ها، ارتقای کارگاه‌ها و توجه به تولیدکنندگان فعال این حوزه، پیگیری نشان‌های ملی و فعالیت‌های ترویجی و... را از جمله اهداف ایجاد این دبیرخانه برشمرد.

سفره‌‌کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان عشایر خراسان‌شمالی است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای ‌داده است. نقش‌های بافته‌شده در این آثار نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب‌ورسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومیت این دیار دارد.




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار