gardeshban.ir

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: «فصل دوم کاوش‌های دستکند ترخوران تفرش به‌زودی آغاز می‌شود.»
کد خبر: ۲۶۹۵۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 08
گردشبان (gardeshban.ir) :

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سید محسن رحمتی امروز 8 خرداد 99 افزود: «دستکندهای ترخوران تفرش نمونه‌ای از معماری دستکند زیرزمینی است که در زیر محله ترخوران و بافت فعلی این محله ایجاد شده است»

او اظهار داشت: «فاز اول کاوش دستکند با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون ریال طی انعقاد قرارداد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور، با نظارت اداره‌کل استان انجام شد.»

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی افزود: «طی این فصل کاوش، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که به‌عنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچک‌تر فضای مسکونی کاربرد داشته‌اند.»

او گفت: «هرچند تعیین کاربری دقیق این دستکند‌ تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاها امکان‌پذیر نیست. ولی امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیرزمینی با فضاهای مرتبط با آن دور از ذهن نیست.»

سید محسن رحمتی در ادامه عنوان کرد: «در فصل اول این کاوش، 4500 قطعه سفال، کاشی‌های زرین فام و لاجوردی و.... به دست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می‌توان بین سده‌های 5 تا 10 ه. ق تخمین زد»

او گفت: «فاز دوم کاوش این دستکند با دو میلیارد ریال تأمین اعتبار ازسوی شهرداری تفرش، در دست پیگیری است و قرار است پس از اخذ مجوز لازم از سوی پژوهشگاه آغاز شود.»

شهرهای زیرزمینی نمونه‌های کم‌نظیری از نبوغ مردم در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان‌های تودرتو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار هستند.

دستکندها با هدف ایجاد سرپناه مردم شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می‌شد و ویژگی بارز آن‌ها این است که بدون استفاده از هیچ‌گونه مصالح انسان‌ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی ایجاد شده‌اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند.

هدف از ایجاد این دستکندها، استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان درزمینهٔ معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد اما کار ویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار