gardeshban.ir

اتفاق بسیار نگران کننده ای در آستانه تابستان در قطب شمال رخ داده است. برای اولین بار در تاریخ، دمای هوا در یک شهر نزدیک به سیبری از ۱۸ درجه سانتیگراد به ۳۸ درجه سانتیگراد (۱۰۱ درجه فارنهایت) رسیده است. این دما بالاتر از میانگین روزانه ماه ژوئن در این بخش از جهان و رکورد درجه حرارت در طول تاریخ برای این منطقه قطبی است.
کد خبر: ۲۸۱۷۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹-1399 April 08
گردشبان (gardeshban.ir) :

رکوردهای جدید برای این منطقه هر سال، نه فقط برای حداکثر دما بلکه برای ذوب شدن یخ و آتش سوزی تنظیم می شوند. دلیلش این است که دمای هوا در سراسر قطب شمال با سرعتی افزایش یافته که تقریباً دو برابر میانگین جهانی است. تمام این گرمایش هوا عواقب دارد. موج گرمای اخیر سیبری و درجه حرارت بالای تابستان در سالهای گذشته، باعث تسریع در ذوب شدن یخ های قطب شمال شده است.

با افزایش دما، لایه سطحی یخ‌ها عمیق تر می شود و ساختارهایی که در آن تشکیل شده اند شروع به خرابی می کنند زیرا زمین در زیر آنها منبسط و منقبض می شود. این مشکلی است که تا حدودی مقصر آن فاجعه نشت نفت در ژوئن سال ۲۰۲۰ در سیبری است، هنگامی که نشت یک مخزن سوخت، بیش از ۲۱۰۰۰ تن سوخت را آزاد کرد که بزرگترین نشتی نفت تاکنون در قطب شمال بوده است. بنابراین چه اشکالی در قطب شمال وجود دارد، و چرا تغییرات آب و هوایی در اینجا در مقایسه با سایر نقاط جهان بسیار شدیدتر به نظر می رسد؟

دانشمندان مدلهایی را به نام مدل های گردش خون عمومی یا GCM ها در سیستم جهانی آب و هوا ایجاد کرده اند گ، که الگوهای عمده ای را در مشاهدات آب و هوایی تولید می کنند. این به ما کمک می کند تا رفتار پدیده های آب و هوایی مانند بادهای موسمی هند، ال نینو، نوسانات جنوبی و گردش اقیانوس‌ها مانند جریان خلیج را ردیابی و پیش بینی کنیم. GCM ها از دهه ۱۹۹۰ و به دلیل ایجاد تغییرات آب و هوایی در جهان با CO۲ اتمسفر بیشتر استفاده شده اند. ویژگی مشترک این مدلها اثری به نام تقویت قطبی است. اینجاست که گرم شدن در مناطق قطبی و به خصوص قطب شمال شدت می یابد. این تقویت می تواند بین دو تا دو و نیم باشد، به این معنی که برای هر درجه از گرم شدن کره زمین، شاهد دو برابر یا بیشتر گرمایش در قطب شمال خواهیم بود.   این یک ویژگی قوی از الگوهای آب و هوایی ما است، اما چرا چنین می شود؟

چرا قطب شمال خیلی سریعتر از سایر نقاط جهان گرم می شود؟

 برف تازه روشن ترین سطح طبیعی کره زمین است که می تواند ۸۵٪ از پرتوهای خورشیدی که روی آن می افتد به فضا بازتاب می یابد. اقیانوس برعکس است - تاریک ترین سطح طبیعی کره زمین است و فقط ۱۰٪ از اشعه را منعکس می کند. در زمستان، اقیانوس قطب شمال که قطب شمال را پوشش می دهد، از یخ دریا پوشانده شده است و یخ دریا بر روی آن یک لایه عایق برفی دارد. این مانند یک پتو حرارتی بزرگ و روشن است که از اقیانوس تاریک زیر آن محافظت می کند. باافزایش دما در بهار، یخ های دریایی ذوب می شوند و در معرض اقیانوس تاریک در زیر آن قرار می گیرند، که تابش خورشیدی را حتی بیشتر جذب می کند و گرم شدن منطقه را افزایش می دهد و باعث ذوب بیشتر  می شود. این یک حلقه بازخورد مثبت است که اغلب به عنوان مکانیسم بازخورد یخ آلدو از آن یاد می شود.

این بازخورد یخبندان در قطب شمال بسیار بیشتر است زیرا اقیانوس قطب شمال توسط اوراسیا و آمریکای شمالی محاصره شده است، و جابجایی جریان های اقیانوس در مقایسه با قطب جنوب بسیار سخت‌تر انجام می‌شود. در نتیجه، یخ های دریایی از زمان شروع ثبت سوابق ماهواره ای در اواخر دهه ۱۹۷۰ با کاهش حدود ۱۳٪ در هر دهه رو به رو شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حجم یخ‌های دریایی در ۱۵۰۰ سال گذشته در این حد کم نبوده است. ذوب شدید یخ های گرینلند، که در گذشته هر ۱۵۰ سال یک بار اتفاق می افتاد، یک بار در سال ۲۰۱۲ و سپس در سال ۲۰۱۹ دیده شده است.

چرا قطب شمال خیلی سریعتر از سایر نقاط جهان گرم می شود؟

به عبارت دیگر، دمای رکوردی که تابستان امسال در قطب شمال دیده می شود "یک پدیده" نیست. بخشی از یک روند بلند مدت هستند که ده ها سال پیش توسط مدل های اقلیمی پیش بینی شده بود. قطب شمال گاهی اوقات همانند یک قناری در معدن زغال سنگ، برای تصفیه آب و هوا توصیف شده است. سرزمینی که شاید در سال های آتی دیگر چیزی از آنباقی نماند.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار