gardeshban.ir

تعدادی سفال مجهول‌الهویه به هنگام حفاری مجاور خانه تاریخی بخردی اصفهان کشف شدند. تاریخ این خانه به دوره صفوی بازمی‌گردد.
کد خبر: ۲۸۸۲۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹-1399 April 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
علمدار علیان،  مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ضمن بیان این‌که هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد این سفال‌ها اظهار نظر کرد، گفت: در اصفهان معمولا شاهد وجود انبوهی از سفال‌ها هستیم. سفال‌های که به صورت نخاله‌ای از مکان‌های دیگر آورده شده‌اند.

 علیان افزود: در مورد سفال‌های کشف شده به صورت قطعی نمی‌توان نظر داد و معمولا این سفال‌ها از مکان‌های دیگر به مرور زمان در یک محل دیگر جمع شده‌اند .از این رو وجود لایه باستانی در این محدوده محتمل نیست.  

وی با بیان این‌که آثار کشف شده به صورت کامل مستندنگاری می‌شود، گفت: سفال‌های کشف شده صرفا ارزش مطالعاتی دارند.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درباره طاق کشف شده در این محدوده، گفت: بنا به گفته اهالی طاق بخشی از راهرویی است که به اصطبل خانه بخردی راه داشته است. البته این اظهار نظر صرفا براساس شواهد است و برای بررسی بیشتر در صورت امکان خاک برداری بیشتری انجام تا این موضوع بررسی شود.

علیان در پاسخ به این‌که متخصصان چگونه می‌توانند به مستندنگاری‌های انجام شده و بایگانی فعالیت‌های انجام شده دسترسی داشته باشند، گفت: دسترسی افراد به بایگانی و مستندنگاری‌های انجام شده از طریق ارائه معرفی نامه از سوی مراکز دانشگاهی امکان‌پذیر است.

خانه سرهنگ بخردی بنایی با تزئینات غنی در شکل‌ها و شیوه‌های گوناگون در استان اصفهان است که توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی در فرآیند مزایده برای احیا، مرمت و بهره‌برداری مدت معین به بخش خصوصی واگذار شده. این بنا شامل یک مجموعه بیرونی و اندرونی است و نمونه سبک خانه‌هایی که حیاط بیرونی و اندرونی در یک راستا و شاه‌نشین حد فاصل دو حیاط بوده و مشرف به هر دو حیاط است. بخش اندرونی که حدود ۸۰۰ متر مربع عرصه و ۵۰۰ متر مربع اعیانی دارد، شامل یک حیاط مرکزی بوده که به وسیله تالارهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی و ملحقات آن‌ها احاطه شده و دارای دو ورودی است که یک ورودی به باره بند منتهی می‌‌شود و ورودی دیگر که در بن بست مجاور ضلع شمالی واقع شده توسط یک هشتی به طور غیر مستقیم به حیاط منتهی می‌شود.

گچبری در بدنه‌های حیاط، نقاشی بر سطح دیوار زیر شیر تالار شمالی، قطار بندی، مقرنس کاری در تالارها و سر در ورودی‌ها، نقاشی روی قطاربندی‌ها و مقرنس طاقچه‌های بالای پلکان طرفین تالار، نقاشی و آئینه‌کاری تالارها، گره‌چینی چوب در ارسی‌ها و آستانه درها و ارسی‌ها، پارچه‌بری در ارسی‌ها و گچبری و نقاشی بخاری‌های دیواری از جمله تزئینات به کار رفته در معماری بناست.

میراث خبر نوشت، خانه سرهنگ بخردی در شهر اصفهان، خیابان چهارباغ پایین کوی مسجدها واقع شده و از نوع خانه‌های ایوان‌داری است که به دوران صفوی تعلق دارد.این خانه تاریخی از جمله بناهای واگذار شده صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و هم اکنون در حال مرمت توسط بخش خصوصی است.
 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار