gardeshban.ir

یک کتیبه مربوط به دوران لیدیان ترکیه با قدمت یک هزار و 800 ساله که در سال 1997 میلادی به ایتالیا قاچاق شده بود، سرانجام پس از مدتی طولانی به ترکیه بازمی‌گردد.
کد خبر: ۳۲۰۲۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹-1399 July 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
در سال 1997 میلادی این کتیبه با ارزش از ترکیه به ایتالیا قاچاق شده و در همان زمان با حمله پلیس ایتالیا کشف و به مقامات این کشور تحویل داده می‌شود. اما طی این سال‌ها، سفارت ترکیه در ایتالیا مذاکرات متعددی انجام داده و سرانجام پس از یک دوره طولانی و سخت موفق شد به ‌صورت قانونی مجوز بازگشت این کتیبه به کشور ترکیه را دریافت کند.

در این میان وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه هم به این موضوع ورود پیدا کرد و مشاوران خود را برای انجام مذاکرات و اثبات آنکه این کتیبه مربوط به کشور ترکیه است، به ایتالیا فرستاد. این مذاکرات و تلاش‌ها مدت زمان بسیار طولانی به طول انجامید، اما سرانجام منجر به کسب مجوز قانونی ترکیه برای بازگرداندن آن به خانه اصلی خود شد.

در این مدت این کتیبه در شهر رم و در یکی از موزه‌های اصلی ایتالیا نگهداری شده و هم اکنون با بررسی‌های تخصصی کارشناسان، در بسته‌بندی ویژه‌ای جهت بازگرداندن به کشور ترکیه آماده شده است.

شاید تلاش مسئولان ترکیه حدد 23 سال به طول انجامید، اما این پیام را به جهانیان رساند که آثار ارزشمند و غنی هر کشور متعلق به خودِ آن کشور است و یک اثر که مربوط به یک هزار و 800 سال پیش است، در قرن بیست و یکم نیز مخفی نمانده و به آن ارزش و بهای واقعی داده می‌شود تا به خانه اصلی خود که به آن تعلق دارد، بازگردد.
 
دومین اثر تاریخی که از ایتالیا به ترکیه می‌رود

نکته جالب توجه اینجاست که مشاور وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در اینباره می‌گوید: این کتیبه دومین اثر تاریخی است که از ایتالیا به ترکیه بازگردانده شده است. در سال 1991 میلادی نیز اثبات شد که یک گلدان برنز نیز متعلق به کشور ترکیه، به ایتالیا قاچاق شده و در همان سال به کشور برگردانده شد.

بنابراین مقرر شده که برای جلوگیری از قاچاق این آثار تاریخی، کشورهای ایتالیا و ترکیه به زودی توافق‌نامه‌ای را در مورد حفاظت از دارایی‌های فرهنگی یکدیگر امضا کنند و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مدونی نیز انجام دهند.  


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار