gardeshban.ir

یک تیم متخصص آلمانی، پروژه سودان دیجیتال را برای ثبت دیجیتال بیش از 14 هزار آثار باستانی و تاریخی سودان آغاز کرده‌اند که این امر می‌تواند یک بایگانی مهم و ارزشمند را برای این کشور به ارمغان آورد.
کد خبر: ۳۲۸۷۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹-1399 August 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

مسئولان آثار باستانی سودان یک تفاهمنامه‌ای را با شرکت ملی آثار باستانی و موزه‌های آلمان امضا کرده‌اند که طبق این تفاهمنامه مقرر شده پروژه‌ای به نام «سودان دیجیتال» را به اجرا درآورند که در آن بیش از 14 هزار آثار باستانی و تاریخی کشور سودان به صورت دیجیتال ثبت شده و حتی تورهای مجازی دیجیتالی مجزایی را برای آن‌ها اماده کنند.

این ثبت میراث دیجیتال به حفظ هرچه بهتر و گسترده‌تر آثار باستانی و فرهنگی سودان کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا افراد یا نهادهای سودجو بخواهند از این آثار سوء‌استفاده کرده و به قدمت و ارزش آن‌ها آسیبی وارد کنند.

همچنین این پروژه سودان دیجیتال در طولانی مدت از قاچاق آثار موزه‌ها و سایر اقلام فرهنگی ارزشمند این کشور جلوگیری می‌کند و میزان خطا در بایگانی آن‌ها را به صفر می‌رساند.

در واقع بقایای مهم تعدادی از فرهنگ‌ها که از تبادل مداوم با تمدن‌های مصر و مدیترانه برخوردار بودند و هر یک از طرفین بر دیگری تاثیر می‌گذارند و در مکان‌های باستانی در سودان یافت شده‌اند، همگی باید در این پروژه ثبت شوند و دیجیتال شدن آن‌ها، به نمایش هرچه درخشان‌تر و بهتر این آثار به جهانیان کمک شایانی خواهد کرد. این مکان‌ها شامل بناهای یادبودی مانند اهرام Meroë، Jebel Barkal ، El-Kurru و Nuri و همچنین بسیاری از معابد و قلعه‌ها می‌شوند.

لازم به ذکر است، میراث باستان شناسی سودان از قرن نوزدهم موضوع پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی بوده است؛ به عنوان مثال، ساخت سد عظیم اسوان و پر شدن دریاچه ناصر در دهه 1960 میلادی منجر به رویکرد فشرده‌تری به مطالعه علمی و دانشگاهی فرهنگ مادی شد، که باید با استفاده از کاوش‌های اضطراری در شمال کشور مورد حافظت قرار گیرد.
 
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار