gardeshban.ir

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران با بیان این‌که گردشگری یکی از پول­‌سازترین صنایع در سطح دنیا است، گفت: اما کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند.
کد خبر: ۳۶۶۱۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
حیدر حکمت‌شعار، عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در اولین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی، عنوان کرد: صنعت گردشگری همچون هر صنعت دیگری، مجموعه‌­ای از همکاران و عرضه­‌کنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش می‌­کنند.

به گفته وی گردشگری یکی از پول­‌سازترین صنایع در سطح دنیا محسوب می‌شود و کشورهایی همانند ویتنام و تایلند و مالزی ... از این فرصت استفاده کافی را می‌برند. اگر صنعت گردشگری فعال گردد، همزمان در واقع ۱۸ شغل و کسب و کار نظیر هتل‌­ها، رستوران‌­ها، دفاتر حمل‌ونقل مسافر، بوم­گردی‌­ها و در کل بخش عمده‌­ای از بازار فعال می­‌گردند که در هیچ صنعتی این پیوند برقرار نمی‌­گردد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران افزود: در ارزیابی‌ها وضعیت گردشگری در استان‌­هایی همچون یزد، اصفهان، فارس و تبریز و مشهد و... در حد متوسط و قابل ­قبولی است ولی وضعیت این صنعت در استان بوشهر با توجه به تاریخچه قوی و پتانسیل‌­های موجود اصلا خوب و قابل­ قبول نیست.

حکمت شعار با برشمردن انواع گردشگری گفت: گردشگری فقط دریایی نیست و منحصر به فصل بهار نبوده، بلکه می‌توان با ایجاد تجارب جذاب خرماچینی در فصل تابستان و مردادماه نیز گردشگر جذب کرد و در مجموع انواع مختلفی مثل گردشگری مقاومت، گردشگری سیاه (جنگ یا ...)، گردشگری، درمان، مذهب و... وجود دارد.

وی اضافه کرد: لازم به توضیح است که استان بوشهر دارای ظرفیت و پتانسیل همه و یا اکثر گردشگری­‌های متنوع است اما گردشگری دریایی از جمله مهم­ترین شکل‌­های بالقوه جهت توسعه خوشه صنعتی گردشگری در استان بوشهر و منطقه قلمداد می­ گردد که البته پیش روی توسعه آن همانند سایر اقسام گردشگری در استان و کشور موانعی جدی وجود دارد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به یکی از حضار مبنی بر چرایی ضعف صنعت گردشگری در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی مفصل است و می­توان طبق تجربه موجود به مواردی اشاره کرد که بر اساس اولویت و اهمیت عبارتند از: ۱- کم­‌کاری و کم ­آگاهی خود شهروندان نسبت به پتانسیل‌­های منطقه و کم ­لطفی و یا بی­‌توجهی خود افراد به استان، ۲- کم‌کاری و یا کم ­لطفی برخی از رسانه­‌های ملی نسبت به استان، ۳- نبود یا کمبود کسب‌وکارهای قوی در صنعت گردشگری برای معرفی ظرفیت‌­ها و پتانسیل­‌های منطقه، ۴- عدم درک صحیح دولت­‌ها از اهمیت توسعه خوشه صنعتی گردشگری و کمبود حمایت­‌های مادی و معنوی و ضعف زیرساختی شدید. ۵- عدم حمایت از سرمایه ‌گذاران بخش خصوصی از سوی دولت­‌ها و حاکمان و نبود برنامه­‌ای برای حمایت از توسعه سرمایه­ گذاری­‌های خصوصی در زمینه توسعه صنعت گردشگری از منظر زیرساخت­‌ها و ... .  

این فعال حوزه گردشگری در ادامه از تجربیات خود در مناطق و کشورهای دریایی سرتاسر دنیا پیرامون توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر عنوان کرد: این بایستی در قالب یک حرکت مردمی و کارآفرینی بدون چشم‌داشت به حمایت دولتی صورت پذیرد و دولت و حاکمیت نقش تامین ­کننده امنیت و برخی زیرساخت­‌های حیاتی را بر عهده بگیرد. اگر کارآفرینی چشم به حمایت دولت و انتظار داشته باشد حرکت‌­ها از سمت دولت صورت پذیرد، قطعا این نگرش حاصلی جز شکست و عدم تحقق اهداف در بر نخواهد داشت.

حیدر حکمت شعار توضیح داد: از طرفی چون ضعف زیرساختی وجود داشته و حمایت مطلوبی نیز از سوی دولت­‌ها صورت نمی ‌پذیرد بایستی در حد توان و ظرفیت، تیم‌­های نوآور بکوشند تا برای مسائلی که تحت کنترل­شان بوده ایده‌‌ها و راه ‌حل­‌هایی خلاقانه ارائه نمایند و چون کمتر کاری صورت پذیرفته است با اندک اقدامات موثر در این زمینه می­‌توان منافع بسیاری را ایجاد کرد و کافی است محصول یا خدمت مدنظر ارزش کلیدی و منحصربه‌فرد مورد نیاز مشتری را ارائه نماید.

وی با اشاره به تجربیات خود خاطرنشان کرد: گردشگران مرفه داخلی و علی­ الخصوص خارجی­ها به شدت از تجملات و تکنولوژی سطح بالا و اسکان در هتل­‌های مجلل و مناطق سرسبز و... فراری­ هستند و تمایل بسیار شدیدی به بهره­‌گیری از ظرفیت­های موجود داشته و شدیدا طرفدار سادگی­ هستند و تجربه کردن محصولات ارگانیک و بهره‌­گیری از بوم­گردی ‌ها و مشارکت در ساخت صنایع دستی و ماهیگیری و... را به شدت طلب می­‌کنند و عمیقا از دیدن طبیعت بکر و البته مشاهده دریا و ساحل خلیج فارس لذت می‌برند.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ادامه داد: البته لازم به ذکر است همه گردشگران داخلی و خارجی در عین حال سادگی­ دوستی و دوری از تکنولوژی و تجملات به شدت از سرویس بهداشتی نامناسب بیزارند و همواره در استان بوشهر از این مساله گلایه دارند که این تصویر مطلوبی از استان و مدیریت شهری آن ارائه نمی ‌دهد و حل آن نیز آنچنان پیچیده به نظر نمی‌­رسد.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: پس می‌­توان گفت استان بوشهر خصوصا با دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس جذابیت بسیار بالایی داشته و کارآفرینان بایستی مبتنی بر فناوری، ارزش ­های منحصر به فرد و در عین حال فرصت­‌های تجربه لذت­بخش و ساده­ای برای گردشگران فراهم آورند که به سهم خود از این صنعت بهره لازم را ببرند و همچنین استان بوشهر را بهتر معرفی نمایند.

حکمت شعار تاکید کرد: نکته پایانی این‌که کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند و با هوش فرهنگی و کارآفرینی بالا، عاشقانه با کسب و کار خود زندگی نمایند تا کسب‌وکار پایدار و گردشگری پایدار تحقق یابد. 

ایسنا نوشت، اولین رویداد دورهمی با محوریت گردشگری دریائی با حضور «حیدر حکمت شعار»، از فعالان با سابقه صنعت گردشگری و عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران، به عنوان مهمان و به همّت سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار