gardeshban.ir

براساس اطلاعات ارائه شده توسط یک مقام ارشد ترکیه، در مجموع 2712 اثر تاریخی بین سال‌های 2011 و 2021 میلادی به این کشور، به سرزمینی که متعلق به آن‌هاست، برگردانده شده است.
کد خبر: ۳۹۷۸۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

یحیی کوشکون، معاون مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری ترکیه در این خصوص می‌گوید: در 10 سال گذشته، 2712 اثر تاریخی و باستانی متعلق به سرزمین‌های ترکیه که به دلایل مختلف در زمان‌های گوناگون به خارج از کشور منتقل شده‌ بودند، به کشور خود بازگردانده شده‌اند.

كوشكون با اشاره به اين‌كه سال 2021 میلادی از نظر آوردن آثار تاريخي به تركيه به‌خوبي آغاز شده، گفت كه آن‌ها فكر مي‌كنند 70 درخواست دیگری هم که برای بازگرداندن این آثار تاریخی و باستانی ثبت شده، به زودی پاسخ داده می‌شود و تا پایان سال جاری میلادی به‌طور کامل محقق خواهد شد.

نکته جالب توجه اینجاست که در سال 2020 میلادی حدود 65 اثر به ترکیه برگردانده شد و یک مجموعه مصنوعی متشکل از 413 قطعه نیز در ماه مارس میلادی از مجارستان به ترکیه آورده شد.

موفقیت ترکیه در بازگرداندن بیش از 2500 اثر تاریخی طی 10 سال

معاون مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری ترکیه در ارزیابی توافق‌نامه بازگشت دارایی‌های فرهنگی كه اخیرا با ایالات متحده امریکا امضا شد، تاكید كرد كه بسیاری از دارایی‌های فرهنگی ترکیه در ایالات متحده به لطف این توافق‌نامه لازم‌الاجرا بوده و از 24 مارس سال 2020 میلای مراحل بازگشت آن‌ها به کشور آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد که یک مجسمه تاریخی کیبله، الهه باروری پیش از تاریخ، که در دهه 1960 میلادی از استان افیون کاراهیسار آناتولی مرکزی به اسرائیل قاچاق شد و در آنجا فروخته شده بود، با پشتیبانی واحدهای امنیت داخلی ایالات متحده امریکا به ترکیه بازگردانده شد.

این مجسمه 1700 ساله که گمان می‌رود قدمت آن به قرن سوم میلادی برمی‌گردد، سرانجام در 13 دسامبر سال 2020 میلادی پس از اثبات منشا مقامات ترکیه و متوقف‌کردن روند آزمایش در نیویورک، با تلاش و کوشش مقامات ترکیه برگردانده شد.

این مقام وزارت همچنین خاطر نشان کرد که توافق‌نامه بازگشت دارایی مشابه با سوئیس نیز به زودی امضا خواهد شد.
 



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار