gardeshban.ir

برخی از خانه‌های تاریخی تهران این روز‌ها مورد مغفول مانده و گویی هویت شهری پایتخت به فراموشی سپرده شده است.
کد خبر: ۴۶۸۳۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :

شهر تهران پر از داستان‌ها و ماجرا‌های تازه و شهر همیشه بیدار برای ساکنان آن است و تهران امروز در نظر همگان یک کلانشهر رنگارنگ می‌باشد که در طی تاریخ پر فراز و نشیب، تعاریف بسیاری را به خود پذیرفته است که بخش کوچکی از آن استناد پذیر بوده است و هرچند زرق و برق‌های فرهنگی و شهری بسیاری را با خود یدک می کشد و سمبلی از یک شهروندی تمام عیار را در پایتخت کشور یادآور می‌شود، اما حافظه تاریخی و به فراموشی سپرده شدن آن، سهم بزرگی می‌باشد ک تهران این روز‌ها در آن مغفول مانده و گمشدگی هویتی تهران حتی نزد شهروندان، صدای یکنواخت شهر را به زنگ خطری بلند تبدیل ساخته که گریزی از آن‌نیست.

تهران با بیش از دو سده تجربه پایتخت بودن، از چنان اندوخته فرهنگی و تاریخی برخوردار است که می‌توان به اعتبار آن به بسیاری از چالش‌های پیش روی این کلانشهر فائق آمد و علیرغم این مولفه ها، تهران گریبانگیر بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ است و مجموعه‌ای پیچیده و متراکم از عناصر، وقایع و خواسته‌های مثبت و منفی که همچنان از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، قومیتی و مذهبی و گردشگری فراوان برخوردار می‌باشد.

عمارت تیمورتاش، هویت شهری که این روزها بی اهمیت است

در حوزه شهر تهران کار پژوهش نقطه پایان ندارد و شناخت هویت شهری، زبان و تاریخچه و گردشگری در بازشناسی هنجار‌های جامعه موثر است؛ و به تازگی توجه قابل قبولی در حفظ و مدیریت مکان‌های فرهنگی تفریحی، تجاری، گردشگری انجام شده و این تصمیم‌گیری‌های درست و مشارکت‌های تاثیرگذار تنها با تقویت اطلاعات موجود که در کتاب‌ها و پژوهش‌ها و شناخت‌ها است محقق می‌شود.

ندا لطفی مهیاری دبیر انجمن تهران شناسی، در تشریح  فعالیت خانه تاریخی عمارت تیمورتاش به عنوان یکی از خانه‌های تاریخی تهران،اظهار کرد: یکی از مکان های تاریخی و گردشگری پایتخت،عمارت تیمورتاش است،؛عبدالحسین تیمورتاش سال‌ها مرد دوم مملکت شناخته می شد و یکی از جوان‌ترین دولتمردان دوره قاجار و پهلوی بود که تحت عنوان نماینده وارد مجلس شد و برای او لقب معزز الملک از طرف دربار قاجار برگزیده شد،وی همچنین مدت زمان اندکی بر وزارتخانه عدلیه بر دیگر وازرتخانه‌ها نظارت داشت و به عنوان مشاور در کنار شاه می‌ایستاد. 

وی بیان کرد: در سال ۱۳۱۲ خانه وی به فرمان رضا شاه مصادره و برای تاسیس دانشگاه جنگ به ارتش واگذار گشت و مدتی بعدتر همین عمارت توسط معماری به نام کریم طاهرزاده به شکل کنونی‌اش تغییر یافت و تبدیل به ساختمان دانشگاه جنگ گردید.در شمال غربی مجموعه کاخ‌های باغ شاه پایین‎تر از میدان حر، در میانه باغی بزرگ، عمارت قاجاری تیمورتاش با قدمت ۱۶۰ سال قرار گرفته است. این عمارت در سال ۱۳۷۳ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دبیر انجمن تهران شناسی یادآور شد: در ساخت این بنای دو طبقه از سه سبک معماری تلفیقی ایرانی، روسی، هندی استفاده شده و عناصری همچون کاشیکاری‌های بی نظیر، آینه کاری، لندنی کاری، طاق‌های ضربی، گچبری، پنجره‌ها و در‌های چوبی، سر ستون ها، شیشه‌های رنگی زینت بخش این پاتوق تابستانه می‌باشند.عمارت تیمورتاش همچنین از معدود خانه‌هایی است که پله‌های به اصطلاح غلام‌گردش دارد. در زیر زمین بنا آب انبار قرار گرفته است. البته ناگفته نباشد که بدنه اصلی بنا مربوط به دوره ناصرالدین شاه است.


باشگاه خبرنگاران 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار