gardeshban.ir

یکی از جدیدترین گزارش‌های علوم دریایی یونسکو نشان داده که سه چهارم بخش‌های میراث جهانی دریایی به دلیل کمبود دانش و علم کافی در این حوزه، در برابر تغییرات آب‌وهوا به هیچ عنوان آمادگی نداشته و خطر جدی آن‌ها را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۷۶۲۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
در واقع این گزارش علمی و تخصصی یونسکو، شکاف‌های علمی حیاتی را شناسایی می‌کند که مانع از حفاظت پایدار میراث جهانی دریایی در آینده‌ای نامطمئن می‌شود و به همین دلیل این سازمان خواستار افزایش شدید سرمایه‌گذاری در طول دهه اقیانوسی سازمان ملل است.

تغییرات آب‌وهوایی در بسیاری از مکان‌های میراث جهانی دریایی اتفاق می‌افتد و بزرگترین چالش مدیریتی در اقیانوسی است که به‌سرعت در حال تغییر است. بر اساس چشم‌انداز 2020 میراث جهانی IUCN، در حال حاضر حدود 70 درصد از سایت‌های میراث جهانی دریایی در معرض تهدید تغییرات آب‌وهوایی قرار دارند. در حالیکه جهان به دنبال محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد است، بسیار حیاتی است که اکنون اقداماتی برای محافظت از استثنایی‌ترین مکان‌های اقیانوسی زمین انجام داده شود.

«نقشه راه» در این حوزه که در چهل و یکمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو از آن رونمایی شد، شکاف‌های کلیدی در ظرفیت و زیرساخت‌های تحقیقاتی را برجسته کرده و فناوری و ظرفیت موردنیاز برای تصمیم‌گیری مبتنی بر علم و منابع مالی و منابع مورد نیاز پایدار را بررسی خواهد کرد.

این گزارش «نقشه راه» نشان می‌دهد که 88 درصد از مکان‌های میراث جهانی دریایی، مشاهدات پایه اقیانوس‌ها را در اختیار دارند، 70 درصد از رصد و تصویربرداری ماهواره‌ای یا حسگرهای فیزیکی استفاده می‌کنند و 43 درصد از مکان‌ها دارای ایستگاه تحقیقاتی اختصاصی هستند. با این حال، 63 درصد فاقد تجهیزات لازم برای نظارت بر چگونگی تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر ارزش جهانی برجسته این مکان‌های میراث جهانی هستند. به همین دلیل برای حفظ این میراث برای نسل‌های آینده، لازم و ضروری‌ست که از آن‌ها محافظت‌های لازم انجام شود که این امر به سرمایه‌گذاری کلانی نیاز خواهد داشت.

تمامی این اطلاعات نشان می‌دهند که تنها یکی از پنج سایت میراث جهانی دریایی در افریقا و SIDS از حمایت خصوصی یا بشردوستانه برای تحقیقات اقیانوس‌ها برخوردار می‌شوند، در حالیکه در مقایسه با مکان‌های واقع در جاهای دیگر در معرض خطر نامتناسب بالاتری از تغییرات آب‌وهوا هستند.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار