gardeshban.ir

وزیر میراث فرهنگی گفت: مرمت بناهای تاریخی اصفهان پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما سال گذشته تنها ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.
کد خبر: ۴۸۳۸۶
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰-1400 September 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
عزت‌الله ضرغامی شامگاه پنجشنبه در جلسه با فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان که با حضور دو تن از نمایندگان اصفهان در مجلس برگزار شد، اظهار داشت: در در زمان رأی اعتماد در مجلس، با اینکه زمان محدود بود با مجمع نمایندگان استان اصفهان جلسه‌ای داشتم. مسائل مهم اصفهان را می‌دانیم چیست و برخی از آن‌ها را از تهران پیگیری می‌کنیم. دلیل تأخیر سفر من به اصفهان، انتخاب مدیرکل جدید بود و فرآیند انتخاب مدیران در این کشور پیچیده است. علیرغم اینکه مدیر انتخاب نشده، اما تصمیم گرفتم به اصفهان بیایم و وضعیت را ببینم. پیش‌تر معاون گردشگری و مسئولان حوزه صنایع دستی وزارت به اصفهان آمده بودند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: میراث فرهنگی اصفهان منحصر به‌فرد است و پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آن‌ها نیاز است. اما سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد! شب گذشته جلسه‌ای خصوصی به رئیس جمهور داشتم و قرار شد بودجه قابل توجهی برای مرمت ابنیه تاریخی در نظر گرفته شود. این دولت خزانه بدهکار تحویل گرفت و اصلاً پولی در دولت نیست.

وی درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری گفت: اگر کسی بخواهد بالای هزار میلیارد در حوزه سه گانه وزارت سرمایه‌گذاری کند، شخصاً با او ملاقات و مشکلات او را حل می‌کنم. اگر یک چاه نفت مشترک با قطر داشته باشیم و ما برداشت نکنیم، زمین و زمان را به هم می‌ریزیم؛ اما صنایع دستی ما ۱۰۰ برابر این نفت برای ما ارزش دارد. از تمام کشورهای منطقه در صنعت گردشگری عقب هستیم.

باید بازارچه‌های صنایع دستی ایجاد شود

ضرغامی افزود: امروز از محیط‌های کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی بازدید کردم، شرایط غیر قابل تحمل و دور از شأن هنرمندان است. در کامسراها که بازدید کردیم، امکان کار کردن نیست؛ این مکان‌ها باید تبدیل به احسنت شود. در صنایع دستی مساله مهم بیمه وجود دارد، باید برای اصفهان پرونده‌ای ویژه‌ای در این حوزه باز کرد. برخی از هنرهای صنایع دستی سخت و زیان‌آور است و باید هنرمندان تحت پوشش بیمه خاص قرار بگیرند.

وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: از طرفی باید برای هنرمندان صنایع دستی، بازارچه‌های شکیل صنایع دستی ایجاد شود. به زودی در محوطه موزه فرش این بازارچه راه خواهد افتاد. باید در تمام نقاط کشور هم باید این بازارچه‌ها فروخته شود. حوزه صنایع دستی مظهر اقتصاد مقاومتی است و حداقل هفتاد درصد فعالان این حوزه از بانوان هستند. بخش عموم صنایع دستی ما باید کاربردی شود تا بتوانیم مثل کشورهایی مثل چین صادرات شود. همچنین بسته‌بندی خوب و برندسازی خوب از دیگر پیش نیازهای رشد صنایع دستی است.

وی اظهار داشت: ایران ۲۶ اثر ثبت جهانی ملموس دارد که اصفهان دو ثبت مستقل و دو ثبت مشترک دارد. در بخش میراث ناملموس نیز اصفهان ثبت‌های جهانی زیادی دارد. اثر مربوط به هر شهر باید تبدیل با یک‌برند جهانی شود. در تأمین مواد اولیه صنایع دستی باید با کمک نمایندگان مجلس، راهی برای ارائه مواد اولیه ارزان‌تر به هنرمندان صنایع دستی پیش بینی کرد؛ قیمت برخی مواد اولیه این روزها بسیار گران شده است.

ضرغامی در پایان به اهمیت حرکت به سمت صادرات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: آثار هنری و تزئینی از سبد خرید مردم حذف شده است و باید به سمت کاربردی کردن بخش بزرگی از صنایع دستی و صادرات آن حرکت کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار