gardeshban.ir

یک مسجد تاریخی و باستانی عثمانی در کرانه رودخانه تونجا در شمال غربی استان ادرنه ترکیه به روشی غیرمعمول بازسازی می‌شود؛ در واقع برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن آن توسط سیل، آن را تا 3 متر از زمین بلند می‌کنند.
کد خبر: ۴۸۸۷۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰-1400 October 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد اولیا قاسم پاشا که در سال 1479 میلادی توسط یکی از فرماندهان نیروهای عثمانی در زمان سلطنت سلطان محمد دوم ساخته شد، از سال 1950 میلادی به دلیل موقعیت مکانی آن مورد استفاده قرار نگرفته است، زیرا خطر ناشی از سیلاب‌های ناگهانی را به همراه دارد.

این مسجد که مناره با شکوه آن فروریخت و شکاف‌هایی روی دیوارهای آن به مرور زمان ایجاد شد، پس از تخریب عمارت‌ها و دیگر بناهای مهم اطراف منطقه بر اثر عوامل محیطی به همان شکل سابق خود رها شد.

با راه‌اندازی پروژه‌ای در مسجد و انجام بررسی‌های زمینی در سال 2016 میلادی، اداره منطقه‌ای بنیادها در نهایت پس از اخذ تاییدیه پروژه از هیات حفاظت منطقه‌ای میراث فرهنگی ترکیه، روند مرمت را آغاز کرد. این مسجد تاریخی با بلند شدن 3 متری از زمین به عنوان بخشی از مراحل اجرایی پروژه، مرمت می‌شود.

عثمان گونرن، یکی از مقامات استانی، با اشاره به اینکه پروژه محوطه‌سازی برای اطراف ساختمان نیز در طرح بود، افزود: این مسجد پس از 70 سال برای نخستین بار به روی عبادت عموم باز می‌شود و مورد بازدید قرار می‌گیرد.

این مسجد در محله Kirişhane در ساحل شمالی رودخانه Tunca ترکیه واقع شده است. در واقع، یک بنای پلکانی با 14 پله در آن ساخته شد تا بتوان از رودخانه به مسجد دسترسی داشت، اما اکنون تنها دو پله از آن باقی مانده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار