gardeshban.ir

قاره افریقا 9 میلیون مایل مربع از اقیانوس اطلس تا اقیانوس هند و از صحرا در شمال تا کیپ‌پوینت در جنوب را پوشش می‌دهد که در این بین باستانی‌ترین مکان‌های فرهنگی جهان و شگفتی‌های طبیعی گرانبها قرار دارند، اما متاسفانه آن‌طور که باید و به‌طور متناسب در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار نگرفته‌اند.
کد خبر: ۴۹۳۷۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰-1400 October 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
رییس جدید مرکز میراث جهانی یونسکو که نخستین افریقایی در این بخش محسوب می‌شود، اعلام کرده که در نظر دارد این رویه را به سرعت تغییر دهد و تناسب متعادلی در میراث ثبت شده افریقا در فهرست جهانی یونسکو به وجود آورد.

Lazare Eloundou Assomo، رییس جدید یونسکو می‌خواهد به عدم تعادلی که به نفع کشورهای ثروتمند است و از مکان‌های در معرض خطر بحران آب و هوا و جنگ محافظت می‌کند، رسیدگی کند.

وی معتقد است که حدود 98 میراث باستانی افریقا و مکان‌های ارزشمند این کشور توسط اروپا، امریکای شمالی و آسیا احاطه شده‌اند و این امر باعث شده تا قاره افریقا از این لحاظ کوچکتر شود. همچنین رییس جدید مرکز میراث جهانی یونسکو اعلام کرده که مقبره‌های تیمبوکتو در سال 2012 میلادی توسط جنگجویان آسیب شدید دید و حال بازسازی آن در اولویت هر کار دیگری قرار دارد.

لازار الوندو می‌گوید:  آن‌چه ما فکر می‌کنیم جای تامل دارد این است که وقتی به فهرست نگاه می‌کنیم، با وجود آنکه 50 سال از امضای کنوانسیون میراث جهانی گذشته است، می‌بینیم که مناطقی از جهان وجود دارند که به‌طور مساوی در این فهرست حضور ندارند. این چیزی است که ما، همراه با کشورهای عضو یونسکو و سایر کشورهای عضو، باید به آن رسیدگی کنیم.

وی در ادامه افزود: کشورهای ثروتمندی همچون ایتالیا با 58 مکان، چین 56 مکان، آلمان 51 مکان باستانی و تاریخی ثبت‌شده در یونسکو و ده‌ها کشور مشابه موفق شدند از این طریق هجوم بالایی از پول و گردشگر را داشته باشند و به ثروت بیشتری هم دست پیدا کنند. به همین دلیل این منصفانه نیست که هنوز مکان‌هایی در افرقا هستند که متاسفانه اصلا دیده نشده و نتوانستند در فهرست جهانی یونسکو ثبت شوند. در حالیکه اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا به رسمیت شناخته شدن میراث یک کشور کمک شایانی می‌کند.

برای Assomo، مساله تعقیب اعداد و ارقام نیست، بلکه استفاده از نفوذ فرهنگی و مالی جمعی یونسکو برای کمک به کشورهایی است که برای غلبه بر کمبود منابع و تخصص که مانعی در روند پیچیده و پرهزینه نامزدی شده است، دارای نمایندگی کمتری هستند.

آسومو گفت: آموزش و ظرفیت‌سازی کارشناسان میراث، حوزه‌ای است که ما باید در آینده بر آن تاکید بیشتری داشته باشیم تا به رفع این عدم تعادل کمک کنیم.» او افزود که یونسکو مایل است شاهد همکاری بیشتر بین کشورهای عضو باشد و کشورهای اروپایی و سایر مناطق به تامین مالی برنامه‌های آموزشی کمک کنند.
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار