gardeshban.ir

امپراتوری روم باستان تا انگلستان گسترش یافت، بنابراین برای باستان‌شناسان حفر گنجینه در انگلستان غیرعادی نیست؛ با این حال، کشف اخیر در لندن حتی از حد معمول چشمگیرتر است.
کد خبر: ۵۱۶۱۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
در واقع بزرگترین موزاییک رومی که در نزدیکی شارد در مرکز لندن کشف شده، طی 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده و موجب شگفتی بسیاری از باستان‌شناسان و سایر فعالان این حوزه شده است.

موزه باستان‌شناسی لندن (MOLA) در طول یک پروژه ساخت‌وساز در ساوت‌وارک با موزاییک‌های استادانه برخورد کرد. به عنوان بخشی از فرآیند ساخت و ساز، حفاری‌ها انجام شد و کارشناسان از آنچه یافتند خوشحال شدند؛ دو پانل موزاییک تزئینی با الگوهای هندسی و نقوش گل. البته اعتقاد بر این است که موزاییک‌ها که در شرایط خوبی هستند، کف یک تریکلینیوم رومی بوده‌اند.

لازم به ذکر است که تری‌کلینیوم یک اتاق غذاخوری رسمی است که با صندلی‌های نشیمن تزیین شده تا میهمانان بتوانند در حین سرو غذا یا تماشای سرگرمی دراز بکشند. این میهمانی‌های شام مناسبت‌های باشکوهی بودند و بنابراین جای تعجب نیست که دکوراسیون داخلی این اهمیت را منعکس کند.

کارشناسان بر این باورند که پانل بزرگتر کشف‌شده در لندن مربوط به اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم پس از میلاد است. کارشناسان همچنین توانستند موزاییکی قدیمی‌تر را در زیر موزاییک قابل مشاهده ببینند که نشان می‌دهد فضا بازسازی شده است. موقعیت آن در Southwark آن را درست در حومه رومن لوندینیوم قرار می‌دهد. این منطقه در حدود سال 50 پس از میلاد تاسیس شد و در محل شهر مدرن لندن قرار داشت. تا زمانی که در قرن پنجم میلادی متروک شد، پایتخت بریتانیای رومی بود.

با این موقعیت استراتژیک، MOLA معتقد است که موزاییک در داخل یک عمارت قرار داشته است. این نوع بناهای رومی محل استراحت رسمی مقامات و پیک‌ها توسط دولت بود. این می توانست به عنوان مکانی برای استراحت در هنگام آمد و شد از لندن عمل کند.

این یافته قابل‌توجه فقط ثابت می‌کند که ما چقدر تاریخ کشف‌نشده‌ای در زیر سطح خیابان‌های خود داریم. برای MOLA، این یافته یادآور اهمیت کار آن‌ها برای حفظ تاریخ است. آنتونیتا لرز، ناظر سایت MOLA، گفت: «این یک کشف در لندن است که یک بار در زندگی اتفاق می‌افتد. کار بر روی چنین سایت بزرگی که باستان‌شناسی رومی تا حد زیادی تحت‌تاثیر فعالیت‌های بعدی قرار نگرفت، یک امتیاز بوده است. زمانی که نخستین جرقه‌های رنگی در خاک ظاهر شد، همه افراد حاضر در آن مکان، بسیار هیجان‌زده بودند.»


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار