gardeshban.ir

قطعات سه‌هزارساله بازمانده از تمدن مانایی، که از سوئیس استرداد داده شده، به صورت "مجازی" به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۵۲۱۱۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
آجر‌های لعابدار سه‌هزارساله بازمانده از تمدن مانایی، که از سوئیس استرداد داده شده است، همزمان با نمایشگاهی که موزه ملی ایران این روز‌ها برپا کرده، به صورت "مجازی" نیز به نمایش گذاشته شده است.

رییس گروه پژوهش موزه ملی ایران در این باره توضیح داد که این آجر‌ها که در دهه ۶۰ خورشیدی، قاچاقی از ایران خارج شده بود، ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ از سوئیس به ایران برگردانده شد و پس از بررسی و مطالعه، نمایشگاه آن از ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در موزه ملی ایران برپا شده که تا ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

موزه ملی، اما همزمان، این آجر‌های لعابی را برای افرادی که امکان بازدید حضوری ندارند، به صورت مجازی به نمایش گذاشته است. یوسف حسن‌زاده در این باره عنوان کرد که برای تماشای مجازی نمایشگاه آجر‌های لعابدار سه‌هزارساله مانایی می‌توان به نشانی https://irannationalmuseum.ir/Qalaichi/index.html مراجعه کرد.

علاوه‌بر نمایش مجازی، نمایشگاه این آجر‌های لعابدار تا ۳۰ فروردین‌ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ در موزه ملی نیز قابل مشاهده است.

مانا‌ها در میانه دو ابرقدرت زمانه خود، آشور و اورارتو، در منطقه کنونی جنوب دریاچه ارومیه، در حدود سده ۹ تا سده ۶ پیش از میلاد حضور داشتند و هسته مرکزی آن‌ها منطقه کنونی بوکان، سقز و تکاب است که محوطه‌های شاخصی، چون قلایچی، زیویه و زندان سلیمان مدارک فرهنگی آن‌ها را ارائه کرده‌اند.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار