gardeshban.ir

نخستین جلسه شورای عالی حج و زیارت پس از ۸ سال به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی برگزار و در آن بر ضرورت ارزان‌سازی سفرهای زیارتی داخلی و خارجی تاکید شد.
کد خبر: ۵۲۷۹۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

رئیس‌جمهور گفت: لازم است سازمان حج و زیارت با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه شرایط مناسبی را برای سفر آسان و ارزان زائران به اماکن زیارتی به ویژه عتبات عالیات و سوریه از مسیرهای هوایی و زمینی فراهم کند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به گلایه‌های به حق مردم از گرانی نامتعارف هزینه‌های سفر از طریق هوایی خصوصا در برخی مقاطع زمانی ویژه، به دستگاه‌های دولتی مربوطه گوشزد کرد: اجازه ندهید عده‌ای به نام سفرهای معنوی و زیارتی که مورد اشتیاق عموم مردم است به سوداگری و منفعت‌طلبی پرداخته و مردم را تحت فشار قرار دهند.

هزینه سفرهای زیارتی در طول سال های اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی، هنوز سیر صعودی  دارد تا جایی که هزینه سفر به کشوری مثل ترکیه به مراتب ارزان تر از سفر زیارتی به عراق تمام می شود.

طبق بررسی های میدانی، هزینه سفر از تهران به استانبول با بیش از ۲ هزار کیلومتر مسافت، بین ۳ تا ۵ میلیون تومان است، اما هزینه بلیت به نجف با یک‌سوم مسافت تهران ـ استانبول ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

همچنین هزینه سفر به عتبات به طور متوسط از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که بیش از نیمی از این هزینه به تأمین بلیت پرواز اختصاص دارد که در صورت بازگشایی مرز زمینی، هزینه این سفر معنوی به کمتر از پنج میلیون تومان می‌رسد.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین دستور داد فرایند چارترینگ هواپیماهای سفر به عتبات توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، به سازمان حج و زیارت نیز واگذار شود.

در این جلسه همچنین با دستور رئیس جمهور مقرر شد با توجه به فرصتِ باقیمانده تا زمان حج تمتع، تمهیدات لازم برای انجام این مناسک دینی از سوی دستگاه‌های دولتی فراهم و نیازمندی‌ها در این زمینه تامین شود.

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، وزارت حج عربستان سهمیه‌ی کلی ایران  را یک میلیون اعلام کرده که حدودا ۸۵۰ هزار نفر به زائرین خارجی تعلق می‌گیرد.

به گفته سید صادق حسینی، رئیس این سازمان پیش‌بینی می‌شود از این تعداد حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر سهم ایران شود.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار