gardeshban.ir

هر مکانی که به الهه باران وآب آناهیتا، در دوران باستان نسبت داده میشد اکنون نام آنها با دختر همراه است. مانند قلعه دختر، پل دختر، قیز قالاسی و...
کد خبر: ۵۲۹۱۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱-1401 January 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
قیزلار قلعه‌سی (قلعهٔ‌ دختران) یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی شهرستان مراغه است. با توجه به آثار مکشوفه از قلعه قدمت آن به حدود ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش بر می گردد.

این قلعه و غار مجاور آن از آثار تاریخی دیدنی مراغه محسوب می شود که در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب مراغه و در جنوب دره ی عمیق کوه های گوی داغ ( کوه کبود ) واقع شده است.

کوه همانند یک دیوار بزرگ است. در مقابل کوه، یک دره وجود دارد که در مواقع پر آبی آبشار کوچکی نیز در آن خودنمایی می کند. دسترسی آسان به قلعه از سمت غربی امکان پذیر است و رسیدن به قلعه از سایر جهات، به دلیل وجود دیوارهای سنگی و پرتگاه های بلند، قدری مشکل است. از بالای کوه، شهر مراغه و کوه سهند قابل رؤیت است و منظره ای تماشایی دیده می­شود.

به دلایل مختلف طبیعی و انسانی قسمت اعظم این قلعه از بین رفته و امروزه فقط آثار قلعه دیده می شود. در اصطلاح محلی قیزلارقالاسی به بلندی های کوهی اطلاق می شود که قلعه در آنجاست. در دو طرف کوه آثار دیوار ها و حصارهای سنگی و خشتی دیده می­شود.

در مسیر صعود به قلعه تکه های فراوان سفال های قدیمی یافت می شود؛ در گذشته و اکنون هیچ گونه اقدامی از سوی سازمان میراث فرهنگی جهت حفاظت از این قلعه انجام نگرفته است و متاسفانه در اطراف قلعه سوراخ های بزرگ و کوچک بسیار زیادی دیده می­شود که توسط افراد سودجو برای جستجوی آثار باستانی حفر شده اند.
                     
طول غار مجاور قلعه قیز قالاسی حدود ۳۵ متر ، عرض آن ۲۴ متر و ارتفاع آن حدود ۲۰ متر است . ارتفاع کلی این غار و قلعه نسبت به دره ی عمیقی که در مقابل آن وجود دارد ، حدود ۱۸۰۰ متر تخمین زده می شود .در ارتفاعات پشت قلعه ،  باقی مانده ی حصاری خشتی دیده می شود.

تنها دیواره خشتی باقیمانده از قلعه واقع در ظلع جنوب غربی متاسفانه بعلت فعالیت معادن شرکت کاوه سودا و شاید به دلیل راهی که به صورت غیرقانونی به داخل قلعه ایجاد شده ، بکلی تخریب شده است.

دهانهٔ غار به قطر ۳۰×۲۰ متر و طول آن در ابتدا ۳۵ متر و عرضش ۲۴ متر و ارتفاعش حدود ۲۰ متر است. ارتفاع کلی غار و قلعه نسبت به درهٔ عمیق مقابل حدود ۱۸۰۰ متر تخمین زده شده است. داخل غار دالان‌های متعدد تنگ و تاریکی وجود دارد که در بعضی از آن‌ها اقسام استالاکتیت‌های آهکی به چشم می‌خورد.

موقعیت مکانی:

مراغه-ورجوی-تازه کند-قیزقالاسی(تقریبا ۲۰ کیلومتر و راه اصلی دسترسی)

این قلعه و غار در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی مراغه و در سمت جنوبی درهٔ بسیار عمیق کوه‌های گؤی داغ (کوه کبود) واقع شده است.دسترسی آسان به قلعه از سمت غربی امکان پذیر است.










مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار