gardeshban.ir

باستان‌شناسان دو موزائیک تاریخی تصویرگر «مدوسا»، یکی از اساطیر یونان را در ویلایی واقع در ایتالیا کشف کردند.
کد خبر: ۵۷۸۷۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲-1402 January 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف موزائیک‌های مرموز


باستان‌شناسانی که در ایتالیا مشغول کاوش در ویلای امپراتورهای رومی بودند به مورد غیرمنتظره‌ای برخوردند. این گروه از کاوشگران بقایای دو موزائیک را کشف کردند که چهره «مدوسا» ‌ را به تصویر می‌کشد. «مدوسا» ‌ یکی از اساطیر یونان باستان بود که موهایی از جنس مار داشت و کسانی را که به چشم‌های او خیره می‌شدند، به سنگ تبدیل می‌کرد.

باستان‌شناسان این موزائیک‌ها را در اتاق مدوری واقع در ویلای «آنتونی‌ها» کشف کردند. علت نامگذاری این ویلا، اعضای دودمان‌ «آنتونی» ‌ است که در فاصله ۱۳۸ تا ۱۹۳ میلادی بر امپراتوری روم حکومت و از این ویلا استفاده می‌کردند. گمان می‌رود قدمت این موزائیک‌ها به قرن دوم میلادی برسد.

«مدوسا» ‌ در هر دو این موزائیک‌ها به دوردست‌ها خیره شده است. کاربرد این اتاق  و دلیل ساخته‌شدن موزائیک تصویرگر «مدوسا» ‌ در آن هنوز یک معما است.

در قرن دوم میلادی تزئینات با موضوع سر «مدوسا» در جهان روم محبوبیت داشتند. مشخص نیست که آیا این موزائیک‌ها به سفارش مالکان ویلا ساخته شده و یا به سلیقه خود هنرمند ساخته شده بودند.

«دودمان آنتونی» ‌ در فاصله حکمرانی «آنتونینوس پیوس» (۱۳۸ تا ۱۶۱ میلادی) و «کومودوس» (۱۷۷ تا ۱۹۲ میلادی) بر امپراتوری روم فرمانروایی کردند.

ویلای محل کشف موزائیک‌ها پهناور است و در آن بقایای بنایی وجود دارد که به نظر می‌رسد تماشاخانه‌ای بوده که توسط امپراتور «کومودوس» ‌ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار