gardeshban.ir

یک فعال میراث فرهنگی از دست‌درازی قاچاقچیان آثار تاریخی و جویندگان گنج به یکی از سنگ‌نگاره‌های الیمایی «تنگ سروک» خبر داد.
کد خبر: ۵۸۲۵۶
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲-1402 February 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
سیاوش آریا با انتشار تصاویری از تخریب‌های قاچاقچیان آثار تاریخی به این سنگ‌نگاره، ‌گفت: این سنگ‌نگارۀ بسیار ارزشمند «الیمایی» از مجموعه «تنگ سروک» است که از سوی تاراجگران و سودجویان اموال تاریخی مورد دستبرد قرار گرفته و با مواد منفجره و ابزار حفاری به بخشی از تخته سنگی که این نقش بر آن حجاری شده، آسیب رسانده‌اند.

به گفته این پژوهشگر میراث فرهنگی، مجموعه تاریخی و طبیعی «تنگ سروک» در بخش مرکزی روستای سروک در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این محوطه دربرگیرنده چهار سنگ‌نگاره ارزشمند از دوران الیمایی است که بی‌مانند هستند.

او ادامه داد:‌ از این مجموعه، نخستین سنگ‌نگاره از سمت «تنگ ماغر»، که با شماره ۱۹۹۴۳ در ۲۲ آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، در زمانی نامعلوم، از سوی قاچاقچیان و تاراجگران میراث فرهنگی مورد دستبرد قرار گرفته و بخشی از تخته سنگی که روی آن حجاری شده احتمالا با مواد منفجره و ابزارهای حفاری سوراخ شده و گودالی درست شده است. به نظر می‌رسد که قصد نابودی آن را داشته‌اند که خوشبختانه به هر انگیزه‌ای موفق نشده‌اند. با این همه، خطر همچنان این سنگ‌نگاره را تهدید می‌کند.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار