gardeshban.ir

گردشگری/

ترکیه دیگر مقصد محبوب گردشگران نیست/ هتل‌ها با بحران روبه‌رو شده‌اند

ترکیه که به‌عنوان مقصدی ارزان شناخته می‌شد، به‌دلیل افزایش هزینه‌ها با کاهش گردشگران روبه‌رو شده و حالا یونان جایگزین اصلی آن شده است.
کد خبر: ۶۳۰۲۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳-1403 July 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

ترکیه دیگر مقصد محبوب گردشگران نیست/ هتل‌ها با بحران روبه‌رو شده‌اند

ترکیه که سال‌ها به‌عنوان مقصدی ارزان و محبوب برای گردشگران شناخته می‌شد، به‌دلیل افزایش شدید هزینه‌ها با کاهش چشمگیر گردشگران مواجه است و هتل‌های آن خالی مانده‌اند. به‌جای ترکیه، گردشگران اکنون یونان را ترجیح می‌دهند.

به عقیده کارشاسان سفر، تعجبی ندارد که مسافران حساس به قیمت‌ها، با افزایش هزینه‌ها مشکل دارند و به‌دنبال مقصدهای ارزان‌تر هستند. برخی هشدار داده‌اند که اگر ترکیه نتواند دوباره به‌عنوان مقصدی مقرون‌به‌صرفه شناخته شود، در آینده با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد شد. حتی خود مردم ترکیه نیز به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، از گذراندن تعطیلات در کشور خود صرف‌نظر کرده‌اند. از اول آوریل، یونان برای مسافران ترکیه‌ای ویزای فوری صادر کرده و به آن‌ها اجازه داده تا به ۱۰ جزیره یونان تا هفت روز سفر کنند.

در ۱۰ روز اول آوریل، جزایری مانند لسبوس، خیوس، ساموس، کوس و رودس پذیرای ۲۰٬۶۹۰ گردشگر ترکیه‌ای بوده‌اند که بسیاری از آن‌ها معمولا تعطیلات خود را در ترکیه سپری می‌کردند. در همین حال، اتاق‌های بسیاری از هتل‌های ترکیه خالی مانده‌اند.

«حمیت کوک»، مشاور ارشد اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه، در ماه اوت اعلام کرد که برخی از هتل‌های ارزان‌تر در مقاصد محبوب، حتی در فصل اوج گردشگری، تنها نیمی از ظرفیت خود را پر کرده‌اند. او گفت:

میانگین نرخ اشغال اتاق‌ها در هتل‌های بودروم، مارماریس، فتحیه و آنتالیا در حال حاضر حدود ۸۰ درصد است.

وی گزارش‌های مربوط به هتل‌های خالی را رد کرد و گفت:

نرخ اشغال اتاق‌ها در سال‌های گذشته ۱۰۰ درصد بوده است.

همچنین پیش‌بینی کرد که هتل‌های دو و سه ستاره احتمالا تا پایان اکتبر بسته خواهند شد، در حالی که هتل‌های پنج‌ستاره تا پایان اکتبر باز خواهند بود.

«مصطفی دمیر»، رئیس هیئت نمایندگان منطقه‌ای TÜRSAB، پیش‌تر به Schengen News گفته بود که هزینه‌های ثابت مانند برق، پرسنل و اجاره هتل‌ها ثابت است؛ اما سایر هزینه‌ها مثل غذا و نظافت متغیرند. به همین دلیل، هتل‌داران تخفیف‌هایی ارائه داده‌اند تا اتاق‌ها خالی نمانند و بتوانند کارکنان خود را حفظ کنند.

کارشناسان سفر نیز نگرانی‌هایی را درباره این وضعیت مطرح کرده‌اند. «سارا دونالدسون»، تحلیلگر ارشد بیمه سفر Fast Cover، گفت:

ما می‌دانیم که تورم شدید عامل اصلی مشکلات بخش گردشگری ترکیه است؛ زیرا حتی گردشگران خارجی هم به‌سختی می‌توانند هزینه‌های اقامت و غذا را توجیه کنند.

او افزود:

با توجه به اینکه کشورهای همسایه مانند یونان گزینه‌های ارزان‌تری ارائه می‌دهند، جای تعجب ندارد که مسافران حساس به قیمت به‌دنبال مقصدهای بهتر باشند.

«فلوریان ووپرفلد»، کارشناس برجسته در زمینه پایداری اجتماعی، نیز نگرانی‌هایی را درباره آینده گردشگری ترکیه مطرح کرد. او گفت:

ترکیه یک مقصد ارزان است؛ اما طبقه متوسط جامعه که بیشتر تحت‌تاثیر تورم قرار دارد، سریع‌تر حذف می‌شود. در حالی که افرادی که پول دارند همچنان به سفر ادامه می‌دهند.

او همچنین اشاره کرد که گردشگری در ترکیه بیشتر به‌سمت «قدرت سخت» حرکت کرده است و پیش‌بینی کرد که این روند باعث مشکلات بیشتری خواهد شد. با این حال، دونالدسون امیدوار است که با کاهش تورم در ترکیه، شرایط برای گردشگران بهتر شود. دولت ترکیه اعلام کرده که تورم از اوج ۷۵ درصدی در ماه مه به ۵۲ درصد در ماه اوت کاهش یافته است و انتظار می‌رود تا پایان سال به زیر ۴۲ درصد برسد. این می‌تواند به‌معنای قیمت‌های مناسب‌تر برای گردشگران در آینده نزدیک باشد.

برخی مقامات ترکیه همچنین معتقدند که رویدادهای ورزشی بزرگ اروپا در تابستان، از جمله مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان و المپیک پاریس، در کاهش گردشگری ترکیه نقش داشته‌اند.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، «محمد نوری ارسوی»، پیش‌بینی کرده است که از سپتامبر شاهد افزایش تدریجی گردشگری خواهیم بود و با بهبود وضعیت اقتصادی، این روند به سرعت افزایش خواهد یافت. ارسوی گفته که ترکیه با تنها ۶ درصد افزایش در گردشگری، می‌تواند به هدف ۶۰ میلیون گردشگر سالانه خود برسد.

پنجره
ارسال نظر
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار