gardeshban.ir

فاز نخست باغ پرندگان تهران انجام شد در فاز دوم با اینکه چند صد میلیارد هزینه شده، پروژه رها شده است و هزینه‌های نگهداری زیادی روی دست شهرداری گذاشته است. این هزینه‌ها از محل بیت المال تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۷۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

فاز نخست باغ پرندگانتهران انجام شد در فاز دوم با اینکه چند صد میلیارد هزینه شده، پروژه رها شده است وهزینه‌های نگهداری زیادی روی دست شهرداری گذاشته است. این هزینه‌ها از محل بیت المالتامین می‌شود.

باغ پرندگاندر شمال‌شرق تهران و در جنگل لویزان واقع شده است؛ باغی که در 2 فاز طراحی شد، فازاول به نام دشت‌چر که شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند یا توان پروازندارند و فاز دوم به نام آب‌چر که مساحتی معادل 6٫2 هکتار دارد و در محدوده شمالی احداثشده‌است. «آبچر» مخصوص پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند، فضای فاز 2 با توری مسقفشده تا از پرواز پرندگانی که در آینده قرار است در این بخش زندگی کنند جلوگیری شود.

احداث فاز یک و 2باغ پرندگان در مساحتی بالغ بر 86 هکتار و با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان آغازشد تا اینکه سرانجام فاز اول آن پس از گذشت 3 سال در اردیبهشت ماه سال 1392 و در دورهشهرداری قالیباف افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. اما فاز دوم این شهر با گذشت 6 سالاز افتتاح اولین فاز آن و وعده‌هایی که درباره افتتاح آن داده شد، هنوز به بهره‌بردارینرسیده است.

به گفته علیرضا حسینی شهردار منطقه 4 تهران، فاز دوم باغ پرندگان آماده بهره‌برداری بوده و 147 گونه گیاهینیز در آن کاشته شده است، همچنین این باغ نیازمند 3 هزار قطعه پرنده است که براساساخبار منتشر شده در این راستا هماهنگی‌هایی با سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

فاز دوم باغ پرندگان دارای 7.5 هکتار زیر سازه فلزی بوده و 68 هزار متر طول کابل مجهز به صاعقه گیرآن است،همچنین 16 برکه در قسمت میانی فاز دوم این باغ ساخته شده که بستر نگهداری 112 گونهپرنده است، همچنین 52 چشمه سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ و منظرگاه شرقی و غربیاز جمله امکانات رفاهی این مجموعه در فاز دوم است.

ابتدا قرار بر آن بود که فاز دوم باغ پرندگان در مهر ماه سال گذشته افتتاح شود، وعده‌ایکه عملی نشد و شهردار منطقه 4 بار دیگر در بهمن ماه سال گذشته عنوان کرد که با توجهبه آماده بودن فاز دوم این باغ، شهرداری طی نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کرده درآئین بهره‌برداری آن که در آستانه سال جدید (سال 98) خواهد بود، شرکت کند اما این وعدهنیز محقق نشد نه پاسخ ریاست‌جمهوری به این درخواست مشخص شد و نه آنکه فاز دوم با وجودآماده بودن به بهره‌برداری رسید.

تمام این تجهیزات و امکانات درحالی برای این فاز از باغ پرندگان در نظر گرفته شده که هنوز این بخش افتتاحنشده و هیچ پرنده‌ای در آن نیست. اینکه برای نگهداشت این باغ تا روزافتتاحی که همچناننامعلوم است، ماهانه چه میزان هزینه می‌شود سوالی است بی‌جواب، اما آنچه مشخص است آناست که پرداخت هزینه نگهداشت این باغ غیرفعال از جیب شهروندان تهرانی خواهد بود.
باغ پرندگان؛ باغی که رها شد
از سوی دیگر نیمهکاره ماندن پروژه‌ای که در آن 300 میلیارد تومان هزینه شده و قطعا هزینه‌های جانبیآن نیز هنگفت بوده و به نوعی جزو سرمایه‌های شهر تلقی می‌شود، کاری دور از ذهن استچنانکه حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، این سوال را مطرح کردهکه آیا تهران به چنین باغی در این ابعاد نیاز داشته است؟ از نظر اقتصاد گردشگری همباید این موضوع سنجیده شود که آیا می‌توان قیمت تمام شده آن را استخراج کرد و توجیهاین سرمایه‌گذاری را برآورد کرد؟

اینکه افتتاح فازدوم با این میزان هزینه به چه علت تا کنون معطل مانده و شهردار و شورای شهر فعلی تهرانافتتاح آن را به فراموشی سپرده‌اند جای سوال دارد؟ اگرچه با توجه به هزینه بازدید یعنیهزینه بلیت به علاوه هزینه ایاب و ذهاب به باغ پرندگان و شرایط اقتصادی فعلی همه شهروندانتهرانی نمی‌توانند از این باغ استفاده کنند، اما به نظر نمی‌رسد مدیریت شهری چاره‌ایجز افتتاح فاز دوم داشته باشد.

حال باید دید که قالیباف بر اساس کدام مطالعه و بررسی در دوران تصدی شهرداری تهران اجرای چنین پروژه‌ای را درشهری بزرگ که با هزاران مشکل ریز و درشت مواجه است اجازه داده است و آیا این طرح اصولا پیوست‌های لازم را داشته است؟

به نظر می‌رسد پروژه‌ای که با هزینه‌ای کمرشکن اجرا شد هنوز به عنوان یک تفرجگاه برای تهرانی‌ها جا نیفتادهاست و فاز دوم آن نیز به دلایلی نامعلوم مورد بی‌توجهی مدیریت شهری وقت پایتخت قرارگرفته است، پروژه‌ای که هزینه آن می‌توانست به سایر مشکلات تهران مانند پایش کیفی رودخانه‌ها، موضوع آلودگی هوا، مقابله با فرونشست زمین و ساماندهی به گودال‌های خطرناک تهران وبافت فرسوده شهر و حتی تامین اتوبوس‌های ضروری برای پایتخت تعلق گیرد. به نظر می‌رسدهیچ کس نمی‌خواهد درباره چرایی اجرای این پروژه در زمان قالیباف و همچنین علت نیمه کاره رها کردن آن در فاز دوم سخنی گوید.





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار