gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: هفت حفار غیرمجاز هنگام حفاری یک حلقه چاه ۲۰ متری در این استان دستگیر شدند.
کد خبر: ۱۴۵۲۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸-1398 April 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، حمید یزدانی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: درپی کسب خبری مبنی بر حضور یک باند حفاری غیر مجاز در منطقه ای واقع در کیلومتر ۵۵ جاده قم - تهران به قصد کشف اموال تاریخی و فرهنگی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و عوامل انتظامی کوشک نصرت قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی عملیات صورت گرفته، هفت تن هنگام حفر غیر مجاز یک حلقه چاه ۲۰ متری دستگیر و به همراه آلات و ادوات حفاری شامل یک دستگاه موتور برق، پمپ و مقدار ۲۰ متر شیلنگ، یک دستگاه شاخکی جهت پیدایش طلا در زیر خاک، یک دوربین تک چشم، یک قبضه چاقو و سیم و کابل، به پاسگاه انتظامی منتقل شدند.

وی تصریح کرد: هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیای تاریخی برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس و ضبط اشیای مکشوفه محکوم می‌شود.

یزدانی از مردم قم خواست تا برای حفظ میراث فرهنگی استان، گزارش اقدام های مشکوک در اطراف محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی را به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی قم به شماره‌های ۳۷۷۴۰۴۹۲ و ۳۷۷۳۸۱۹۹ و یا از طریق شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

قم یکی از شهرهای مهم تاریخی و کهن کشور محسوب می شود که درحال حاضر ۳۶۰ اثر تاریخی ثبت شده در آن موجود است.

بیشترین تعداد اشیای تاریخی این استان مربوط به تپه قلی درویش و صرم است که قدمت آنها به هفت هزار سال می رسد.

تپه باستانی قلی درویش که در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای جاده قم – جمکران واقع شده، یکی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مرکزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن به شمار می آید. این محوطه از محوطه های شناخته شده و کاوش شده حاشیه کویر مرکزی است که در برگیرنده سه دوره اصلی استقراری – فرهنگی عصر برنز قدیم (حدود ۳۵۰۰ تا ۲۸۰۰ قبل از میلاد)، برنز جدید (حدود ۱۸۰۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد) و عصر آهن (حدود ۱۵۰۰ تا ۱۲۰۰ قبل از میلاد) است.

تپه صرم نیز متعلق به عصر آهن در بخش کهک میان روستاهای صرم و خورآباد قم است که دارای گورستانی از عصر آهن با سفال های خاکستری رنگ و اشیای مفرغی و گاه آهنی است، این عصر به دوره زمانی گفته می شود که بشر آهن را کشف و از آن استفاده کرد که از لحاظ باستان شناسی و گاهنگاری همزمان با ورود اقوام آریایی به فلات ایران است. این تپه متعلق به یک هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد می باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار