gardeshban.ir

در مدت نزدیک به یک سال گذشته مخاطبان هنگام مراجعه به سایت موزه هنرهای معاصر با تصویری حامل این پیام روبه‌رو می‌شدند: «موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل بازسازی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.» اینک اطلاع از تاریخ دقیق بازگشایی موزه مهمترین پرسش و مطالبه‌ای است که ذهن مخاطبان و علاقه مندان حوزه تجسمی را به خود مشغول ساخته است.
کد خبر: ۱۵۹۴۳
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 18
گردشبان (gardeshban.ir) :

مدیران وقت مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر در آغاز زمان لازم برای مرمت این بنا را پنج الی شش ماه پیش‌بینی کرده بودند؛ اما در روند کار مشخص شد این زمان به تعویق خواهد افتاد. بعد از مدتی هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد در یکی از مصاحبه های خود در باره چرایی طولانی شدن روند بازسازی موزه هنرهای معاصر اظهار کرده بود: در این زمان بندی دو نکته محاسبه نشده بود؛ نخست آن‌که برنامه زمان بندی حدسی بود مدیریت پروژه و جبهه های کاری در آن لحاظ نشده و دومین مورد به پیش بینی مالی پروژه مربوط بود.

در نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر با حضور مهدی مظفری، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد؛ احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر؛ مجید حبیبی‌نژاد، مدیر کنترل پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر؛ حسن نوفرستی، مسئول برنامه‌های هنری موزه هنرهای معاصر تهران و سعید اسلام‌زاده، مسئول روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد تا به سئوالات بسیاری از خبرنگاران و علاقه مندان به این موضوع پاسخ داده شود.

در این نشست هادی مظفری، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که تاریخ بازگشایی موزه مشخص نیست:این پروژه از اردیبهشت ۹۷ بعد آغاز شد. بخشی از مرمت موزه پس از ۴۲ سال اصلا قابل پیش بینی نبودند. ضمن آن‌که نوسانات اقتصادی در سال گذشته بر این تاخیر، و روند کند شدن کار تاثیر بسزای داشته است. سومین عامل تاخیر در روند ترمیم موزه نداشتن سرعت لازم برای پیمانکار بود. به همین علت مرحله دوم کار با پیمانکار جدید آغاز شد. در نهایت از ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸، پیمان کار جدید، ۴۰ درصد باقی مانده کار را به دست گرفت. مرحله تغییر پیمانکار نیز زمان بر بود. به دلیل محقق نشدن پیش بینی قبلی و تاخیر، این بار برای اتمام پروژه تاریخ مشخصی را اعلام نخواهیم کرد؛ اما تمامی مدیران موزه هنرهای معاصر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندر کارانی که به نوعی درگدرگیر این پروژه هستند، شبانه روز تلاش می‌کنند تا اگر امکان دارد حتی یک روز هم پروژه زودتر به پایان برسد و دیگر شاهد تاخیر نباشیم. ضمن آنکه پروژه مرمت هیچ گاه به خاطر مشکلات مالی متوقف نشده است. چهارمین علت در بروز تاخیر مراقبت از آثار گنجینه موزه، ساختمان، تاریخ شفاهی موزه است.

او در ادامه گفت: شرکت تهران سی وی مجری مرمت موزه و ناظر پروژه نیز شرکت هیدالو است. مظفری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا از طراح و معمار اولیه موزه هنرهای معاصر تهران برای پروژه مرمت و بازسازی مشورت گرفته شده است، گفت: مشاور پروژه در بسیاری از موضوعات با واسطه با او ارتباط گرفته بودند و نقطه نظرات مطرح شده را نیز تا جایی که مقدور بوده پیاده کرده است. در دوران بازسازی موزه هنرهای معاصر فعالیت‌هایی چون تغییر روش به سمت موزه‌های هنری مدرن و معاصر به جا سازمانی اداری داشته است. فعالیت‌های دیگری چون ادامه روند نرم افزاری راه‌اندازی بانک اطلاعاتی، پژوهش های علمی فرهنگی – هنری انجام شده است. همان طور که می‌دانید موزه هنرهای معاصر تهران بانک اطلاعاتی در گذشته نداشت و بعد از ۴۰ سال آثار موزه همچنان در یک دفتر به صورت دست نویس ثبت شده بود. اما اکنون ۳۲۵۹ اثر با جزییات در این سامانه ثبت و آماده بهره برداری است. او یادآور شد دوره بعد از بازگشایی موزه، دورهای علمی و پژوهشی خواهد بود. همچنین واحد آرشیو با پژوهش – کودک و نوجوان نیز بعد از راه‌اندازی موزه، نیز راه‌اندازی خواهد شد. شبکه موزه‌های هنرهای معاصر کشور میان شهرهای تهران، اصفهان، آبادان و کرمان برقرار شده است، که بر این اساس حرکت آثار میان موزه‌های کشور آغاز خواهد شد. البته موزه هنرهای معاصر اهواز به دلایل حقوقی قابل بهره برداری نیست که امیدواریم رفع شود. گردش اطلاعات و تبادل آثار میان این موزه ها نیز پیش از بازگشایی موزه انجام خواهد شد. در آینده آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را در تمام سال در تعدادی از گالری های این مجموعه عرضه خواهد شد. در مجموع این برنامه های اجرایی در نشستی پیش از بازگشایی موزه به صورت دقیق اعلام می‌شوند.

او درباره پیگیری حقوقی کتاب ایران مدرن، ملکه هنر که با موضوع آثار گنجینه موزه توسط فرح پهلوی در خارج از کشور به چاپ رسیده، گفت: بعد از چاپ کتاب ایران مدرن، انتشار این کتاب مورد پیگرد حقوقی و محتویات آن پس از بررسی و ترجمه، در اختیار وکلا وزارتخانه قرار گرفت. همچنین موضوع با وکلا خارج از کشور نیز مطرح شد. ما این مساله را بسته به کنوانسیون‌هایی که ایران امضا کرده است و همچنین تلاش دوستانمان در بخش حقوق بین‌الملل، پیگیری خواهیم کرد. تقاضای خسارت نیز قبلا داده شده است. ضمن آن‌که این کتاب با هزینه ۸۵۰ پوند و قطع نامتناسب، فاقد محتوا با تصاویر بسیار بی کیفیت و برخی تصاویر تار هستند. این کتاب نه تنها جنبه هنری نداشته بلکه اثری سیاسی است که برای معرفی و تبلیغ خاندان پهلوی انتشار یافته است.

مجید حبیبی‌نژاد، مدیر کنترل پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران در سخنانی گزارشی از اقداماتی که تاکنون انجام شده است ارائه کرد: مرمت موزه شامل ۱۲ جبهه اصلی بود. مرمت موزه به بحث آب بندی و عایق بندی بام و فضا اطراف، لزوم حفظ انرژی در موزه استوار بود. در این راستا کاری که انجام شد این بود که موزه از ۳ جبهه تحت پوشش عایق حرارتی قرار گرفت. رفع آسیب‌های وارده به موزه در طول زمان اختصاص داشت.  بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های تاسیساتی موزه، ترمیم و حفظ ارزش‌های کالبدی بنا، بهسازی و مرمت گنجینه موزه،  به روز رسانی و تجهیز سیستم های امنیتی، حفاظتی و دوربین‌های مدار بسته.

آقایی درباره فعالیت سینماتک موزه هنروزه هنرهای معاصر، گفت: با توجه به اینکه اکنون سینما بسیاری در سطح شهر تهران راه‌اندازی شده، لازم است سینماتک موزه هنرهای معاصر با نگاه و رویکرد جدیدی در دوران بازگشایی موزه فعالیت خود را ادامه دهد که جزییات این رویکرد جدید را در آینده اعلام خواهیم کرد.

ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران که یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است، با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است. طراحی و معماری این بنا به دست کامران دیبا انجام گرفته است. این موزه مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی است. گالری موزه مکان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری و ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر همچون هنری مور، ألبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضا سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است. این مجموعه دایمی نزدیک به سه هزار اثر ارزشمند و یکتا تشکیل شده که به نخبگان دیروز و امروز هنرهای تجسمی ایران و جهان تعلق دارد و در مالکیت موزه است. آثاری از هنرمندان پرآوازه مانند رنوار، لوترک، گوگن، پیکاسو، ماکس ارنست و ماگریت از آن جمله‌اند. آخرین فعالیت رسمی موزه پیش از تعطیلی رونمایی از مجسمه اهدای «توئی کرگ» با عنوان «ریشه‌ها و سنگ ها» بود که روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷ با حضور این مجسمه ساز آلمانی – انگلیسی برگزار شده بود.
 
میراث خبر





پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار