gardeshban.ir

گذرنامه، یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از طرف دولت، برای اتباع یک کشور صادر می‌شود.
کد خبر: ۲۵۲۶۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
داشتن گذرنامه، هم نشان‌دهنده‌ی داشتن تابعیت آن کشور است و هم امکان درخواست اجازه‌ ورود به کشورهای دیگر و یا گذر از آن‌ها را به فرد می‌دهد. فرق ویزا و گذرنامه چیست؟ آیا می‌دانید برای سفر خارجی اعتبار پاسپورت‌تان چقدر باید باشد؟ می‌دانید اگر در پاسپورت شما اعضای خانواده شما هم باشند به‌عنوان افراد در پاسپورت همراه چه قوانینی بر آن اجرا می‌شود؟ از شرایط دریافت پاسپورت برای افراد مشمول خدمت آگاهی دارید؟ چه کسانی نمی‌توانند گذرنامه دریافت کنند؟ مدارک لازم برای دریافت گذرنامه و پاسخ سوال‌های دیگرتان را در این مطلب بخوانید.


گذرنامه یا پاسپورت چیست؟

گذرنامه معادل فارسی پاسپورت است. اما برخی ممکن است معنای پاسپورت و ویزا را اشتباه بگیرند. گذرنامه یا پاسپورت در واقع سند مجوز خروج شهروندان از کشورشان است. این سند حقوق و امنیت شخص را در خارج از مرزهای کشورش تضمین می‌کند. گذرنامه یا پاسپورت ریشه تاریخی دارد؛ نخستین گذرنامه در 450 سال پیش از میلاد صادر شد. گذرنامه در اغلب کشورها به صورت دفترچه کوچکی با رنگ‌های قرمز، آبی، سبز و... صادر می‌شود. گذرنامه ایرانی زرشکی رنگ و نشان جمهوری اسلامی با رنگ طلایی روی آن درج شده است. در صفحات آن مشخصات فرد به فارسی و انگلیسی ثبت شده. در بقیه صفحات که حدود 30 صفحه است مهرهای ورود و خروج فرد ثبت می‌شود. 

 گذرنامه در واقع سند مجوز خروج شهروندان از کشورشان است.گذرنامه در واقع سند مجوز خروج شهروندان از کشورشان است.

ویزا چیست؟
این سند توسط نمایندگان دولت هر کشور در سفارتخانه‌ و کنسولگری به شهروندان دیگر کشورها صادر می‌شود. ویزا ممکن است به صورت برگه‌ای در گذرنامه فرد ضمیمه شود یا به صورت برگه‌ای مجزا به متقاضی داده شود. هم‌چنین ویزا با توجه به هدف فرد از ورود به کشورهای خارجی انواع مختلفی دارد؛ ویزای کاری، تحصیلی، توریستی و... از جمله این ویزاها هستند. این ویزاها ممکن است به صورت یک بار یا چند بار ورود به کشور مقصد صادر شود. به عبارتی ویزا هدف فرد را برای ورود به کشور دیگر و زمان اقامت او را مشخص می‌کند. در حالی که گذرنامه نوعی کارت شناسایی است که هویت فرد را مشخص می‌کند. برای دریافت ویزا یا گرفتن وقت سفارت بعضی از کشورها می‌توانید از خدمات ویزا و خدمات ویژه دالاهو استفاده کنید.

پیکاپ پاسپورت یا پیکاپ ویزا چیست؟

کلمه پیکاپ (Pickup) در اصطلاح انگلیسی به معنی برداشتن و یا تحویل گرفتن چیزی و یا کسی است. گاهی برای اخذ ویزای بعضی از کشورها (به دلیل تعطیلی سفارتخانه و یا کنسولگری مدنظر) شما باید به یک کشور واسطه مراجعه کنید؛ این عمل را اصطلاحا پیکاپ می‌گویند. سفر به کشور سوم علاوه بر هزینه‌های اقامت و پروازی، مشکلاتی برای تنظیم زمان رفتن و طی کردن مراحل اداری دارد. شما می‌توانید این مراحل را برای پیکاپ ویزای انگلستان و کانادا به دالاهو بسپارید. 

از کجا گذرنامه بگیریم؟

اتباع ایرانی می‌توانند برای دریافت گذرنامه باید با در دست داشتن مدارک مورد نظر به یکی از دفاتر پلیس + 10 نزیک‌تان مراجعه کنند. پس از پرداخت مبالغ مشخص شده در سایت  epolice.ir با استفاده از دستگاه کارتخوان (POS) مستقر دفاتر، مدارک خود را تحویل و فرم‌های مربوطه را پر کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت یا تعویض گذرنامه

حضور شخص متقاضی با هر سنی الزامی است.

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان.

ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

یک (1) قطعه عکس 6x4 جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ.

اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.

افراد بالای 15 سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست شناسنامه عکس‌دار ارائه نمایند.

افراد زیر 15 سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند.

بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است.

بازنشستگان نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نمی‌باشد).

نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.

در مورد عکس‌ گذرنامه به نکات زیر توجه کنید: 

 6 ماه از تاریخ انداختن آن نگذشته باشد.

آقایان بدون کلاه و عینک کراوات و زیور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.

خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای 6 سال با حجاب کامل)

برای گرفتن گذرنامه به دفاتر پلیس به علاوه 10 مراجعه کنید.برای گرفتن گذرنامه به دفاتر پلیس به علاوه 10 مراجعه کنید.

از چه سنی می‌توان گذرنامه گرفت؟

برای داشتن گذرنامه محدودیت سنی وجود ندارد و حتی نوزادان هم می‌توانند گذرنامه‌ی جداگانه داشته باشند. اجازه‌ دریافت گذرنامه، بعد از بررسی مدارک و انجام مصاحبه‌ حضوری کوتاه با متقاضی، صادرشده و گذرنامه، حداکثر تا ده روز بعد، از طریق پست به نشانی پستی متقاضی ارسال خواهد شد. 

اعتبار پاسپورت برای سفر چقدر باید باشد؟

برای سفر دقت کنید پاسپورت شما به هنگام خروج از کشور باید حداقل 7 ماه اعتبار داشته باشد. البته قوانین هر کشور در خصوص پذیرش مسافر و مدت اعتبار پاسپورت در هر زمان ممکن است تغییر کند. به‌طور مثال برای سفر به ترکیه تا قبل از آوریل 2014 شما می‌توانستید با اعتبار حتی 1 ماه هم وارد ترکیه شوید اما از آوریل 2014 به بعد این امکان وجود ندارد. یعنی شما پاسپورت‌تان باید حتماً 6 ماه اعتبار را داشته باشد. زیر 5 ماه تا 2 ماه شما جریمه می‌شوید و زیر 2 ماه هم اجازه ورود به کشور ترکیه را ندارید. ممکن است این قانون در هرسال تغییراتی داشته باشد.

 قوانین مربوط به پاسپورت همراه

اگر در پاسپورت شما اعضای خانواده شما هم باشند، به‌عنوان افراد در پاسپورت همراه چه قوانینی بر آن اجرا می‌شود؟

دقت کنید که برخی از کشورها قوانین متفاوتی دارند؛ مثل هند که حتی نوزاد هم باید پاسپورت جداگانه داشته باشد. پیشنهاد ما این است که از همان اول که قصد دارید پاسپورت بگیرید به‌صورت جداگانه برای هر فرد اقدام کنید.

اگر پاسپورت‌تان همراه است حتماً قبل از خرید تور به مشاور فروش شرکت مجری تور اعلام کنید که شما دارای پاسپورت همراه هستید. یعنی همسر یا فرزندتان توی پاسپورت شما یا شما در پاسپورت والدین‌تان هستید.

این مسئله یک سری اشکالات را ایجاد می‌کند. مثلاً اگر آقایی در پاسپورت والدین به‌عنوان همراه باشد و 15 سالش تمام‌شده باشد اجازه خروج پیدا نمی‌کند و حتماً باید پاسپورتش را جدا کند. یا اگر خانمی 17 سالش تمام‌شده باشد و در پاسپورت یکی از والدینش باشد اجازه خروج از کشور پیدا نمی‌کند. بنابراین برای اینکه از خسارات احتمالی جلوگیری شود پاسپورت خود را حتماً جدا کنید.

پاسپورت افراد مشمول خدمت

اگر کسی مشمول خدمت سربازی و به  سربازی نرفته باشد چه گونه می‌تواند پاسپورت تهیه کند و به خارج از کشور برود؟

اگر افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند دانشجو باشند با آوردن گواهینامه اشتغال به تحصیل و مراجعه به مراکز نظام‌ وظیفه شهر خود و پلیس به‌علاوه 10 و سپردن وثیقه می‌توانند پاسپورت موقت داشته باشند.

اعتبار پاسپورت فقط به‌اندازه طول سفر آن‌ها و رفت‌ و برگشت سفر محاسبه می‌شود و اگر کسی دانشجو نیست و یا گواهی نمی‌تواند داشته باشد متأسفانه نمی‌تواند از پاسپورت موقت استفاده کند.

قبل از اقدام به خروج حتما از ممنوع الخروج نبودتان اطمینان حاصل کنید.قبل از اقدام به خروج حتما از ممنوع الخروج نبودتان اطمینان حاصل کنید.

چه کسانی نمی‌توانند گذرنامه دریافت کنند؟

کسانی که در ایران و خارج از ایران سوء پیشینه دارند.

افرادی که به هر دلیلی از طرف مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند. 

افرادی که خروج آنها از ایران بنا به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد.

کسانی که بدهی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد باشند ممکن است اجازه خروج از کشور را نداشته باشند. 

ممنوع‌الخروج نبودن

قبل از اینکه اقدام به خرید تور کنید حتماً مطمئن باشید که ممنوع‌الخروج نیستید. شما با مراجعه به سایت exitban.ssaa.ir می‌توانید از ممنوع‌الخروج بودن‌تان مطلع شوید. اگر ممنوع‌الخروج باشید و موقع پرواز به شما اجازه پرواز داده نشود کلیه هزینه تور شما سوخت کامل اعلام می‌شود و هیچ مبلغی به شما برگشت داده نخواهد شد. بنابراین موضوع ممنوع‌الخروج بودن رو جدی بگیرید.

شرایط گرفتن پاسپورت برای خانم‌ها:

موافقت رسمی همسر برای زنان متأهل و موافقت رسمی ولی یا قیم برای افراد زیر ١٨سال که تقاضای گذرنامه‌ی جداگانه دارند.
 
در مورد زنان متأهلی که مقیم خارج از کشور هستند و یا همسر غیر ایرانی دارند، داشتن موافقت رسمی همسر ضروری نیست. 

ارائه‌ اصل و فتوکپی مدارک فوت و یا طلاق، در مورد زنانی که همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته‌اند، الزامی است. 

زنان متأهل که همسرشان مفقودالاثر، غایب و یا به هر دلیلی در دسترس نیست، احتیاج به مجوز دادستان دارند. 
افراد زیر ١٨ سال در صورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخصات قیم یا ولی قهری، با داشتن مجوز دادستان می‌توانند اقدام به دریافت گذرنامه نمایند. 
در سفر برای اخذ ویزا از سپردن گذرنامه یا هرگونه مدرکی به افراد واسطه خودداری کنید.در سفر برای اخذ ویزا از سپردن گذرنامه یا هرگونه مدرکی به افراد واسطه خودداری کنید.

شرایط گرفتن پاسپورت برای مشمولین خدمت:

اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت، کارت معافیت دائم و یا موافقت نظام‌وظیفه عمومی برای آقایانی که به سن مشمولیت رسیده‌اند. 

توجه: مشمولینی که به‌جای مدرک نظام‌وظیفه، موافقت کتبی معاونت وظیفه عمومی را جهت دریافت گذرنامه ارائه نمایند، مهر خروج از کشور آن‌ها به استناد همین نامه صادر می‌شود و ممکن است زمان محدودی را شامل شود. لازم است متقاضی به تاریخ خروج از کشور توجه داشته باشد. در خصوص آقایانی که بالای 50 سال سن دارند ارائه کارت پایان خدمت الزامی نیست. 

موافقت حفاظت اطلاعات یگان خدمتی برای کارکنان شاغل نیروهای مسلح و کارکنانی که کم‌تر از ٥ سال از تاریخ رها شدنشان می‌گذرد. 

توجه: کارکنان بالای ٥ سال و بازنشسته لازم است مدارکی مبنی بر مدت‌زمان بازنشستگی ارائه دهند. 

انواع گذرنامه‌‌های ایران

گذرنامه توریستی (عادی): برای گردشگری، تجارت و تحصیل در کشورهای خارجی این گذرنامه صادر می‌شود.

گذرنامه دیپلماتیک: مقامات سیاسی برای خروج از کشور باید اقدام به دریافت گذرنامه دیپلماتیک بکنند. 

گذرنامه خدمت: کارمندان برای انجام ماموریت و سفرهای کاری نیازمند دریافت گذرنامه خدمت هستند. مراحل دریافت این گذرنامه مانند گذرنامه دیپلماتیک متفاوت است. 

توصیه‌های عمومی

حضور شخص متقاضی جهت ارائه‌ مدارک الزامی است. 

متقاضی فقط در زمان ارائه‌ مدارک می‌تواند مدارک همسر و فرزندان خود را ضمیمه نماید تا به‌عنوان همراه در گذرنامه‌ی او درج شوند. 

گذرنامه‌ها با اعتبار پنج‌ساله و غیرقابل تمدید صادر می‌گردند. 

هنگام تحویل مدارک، ارائه‌ نشانی کامل پستی متقاضی ضروری است. 

متقاضیان تعویض گذرنامه، باید اصل و کپی گذرنامه‌ قبلی خود را ارائه نمایند. کپی باید از صفحه‌ مشخصات و صفحاتی که مهر روادید و ورود و خروج دارند، تهیه‌ شده باشد.

به‌هیچ‌عنوان و تحت هیچ شرایطی مدارک هویتی خود مثل گذرنامه، شناسنامه و... را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید چراکه در صورت وقوع هرگونه مشکل یا سو استفاده از این مدارک توسط هر شخص دیگر مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود. 

چنانچه گذرنامه خود را برای انجام سفر در اختیار شرکت مسافربری قرار داده‌اید حتماً نسبت به اخذ رسید آن با درج زمان تحویل گذرنامه اقدام نمایید. 

هنگام ورود به کشورهای دیگر دقت نمایید تا گذرنامه شما ممهور به مهر ورود شده باشد، لازم به ذکر است حتی در صورت سهل‌انگاری پلیس مرزی، صاحب گذرنامه ازنظر مقامات، متهم به عبور غیرمجاز بوده و عواقب این امر متوجه شما خواهد بود.

 در سفر برای اخذ ویزا از سپردن گذرنامه یا هرگونه مدرکی به افراد واسطه خودداری کنید. به اشخاص بدون یونیفورم و کارت شناسایی در فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و سایر اماکن که در ظاهر به‌ قصد کمک یا کنترل مدرک و در باطن به‌ قصد دیگری به شما نزدیک می‌شوند، اعتماد نکنید و از ارائه وسایل و مدارک همراه خود به‌خصوص «گذرنامه» پرهیز نمایید.
افرادی که با اجازه سازمان یا فردی گذرنامه می‌گیرند، اگر سازمان یا فرد موردنظر از اجازه‌اش خودداری کند، فرد نمی‌تواند از کشور خارج شود و گذرنامه او تا برداشتن مانع ضبط خواهد شد. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار