gardeshban.ir

حسن روحانی در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا گفت: رستوران‌ها بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند.
کد خبر: ۲۶۵۰۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

حجت الاسلام والملسمین حسن روحانی در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا، اظهار کرد: روز قدس امسال در ۲۱۸ شهرستانی که وضعیت آنها سفید است و نماز جمعه در آن برقرار است می‌تواند برگزار شود، البته با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی؛ البته این مراسم نه به صورت راهپیمایی بلکه صورت اجتماع در نماز جمعه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای شهر تهران دستورالعمل ویژه‌ای در نظر گرفته شده، تهران شرایط قرمز دارد؛ اما خیلی سخت است به عنوان پایتخت در  آن خبری نباشد و بر طبق تصمیم گیری مراسم روز قدس به سپاه سپرده شده و از یک مبدا تا انتها حرکتی به وسلیه خودرو که در واقع حرکت تبلیغی است انجام می‌شود و اجتماع مردمی نداریم.

رئیس جمهور در مورد  آخرین تصمیم برای برگزاری نماز عید فطر هم گفت: بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر برگزار شود اما نه در مصلاها و اماکنی که اجتماعی بزرگ مثل سال های گذشته انجام می‌شد، بلکه هر مسجدی می‌تواند را رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نماز را برگزار کنند مردم در منازل خود هم می‌تواند نماز را بخوانند.

رئیس جمهور در خصوص روند بازگشایی حرم‌های متبرکه گفت: بنا شد صحن‌های اماکن مقدس بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب دستورالعمل های تعیین شده بازگشایی شوند ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند. بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر درهای صحن باز شود تا مردم با حضور در صحن‌ها به اعمال زیارتی خود پرداخته، ولی این توقف نباید بیش از حد باشد؛ البته این آغاز کار است و هر چه به جلوتر برویم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

وی افزود: رستوران‌ها نیز بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. کنکور نیز در چارچوب همین پروتکل‌ها انجام خواهد شد. دانشگاه‌ها غیر از رشته‌های پزشکی که اکنون نیز فعال هستند فعالیت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمایشگاه و کارگاه‌ها آغاز خواهند کرد.

روحانی گفت: فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد البته این کار باید در چارچوب پروتکل های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.

رئیس جمهور درباره فعالیت هتل‌ها در این ایام گفت: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از ایجاد یأس و اضطراب در جامعه گفت: این اقدامات آثار روانی و آثار تصمیم گیری اقتصادی برای آینده دارد. مسوولان پزشکی، اجتماعی و سیاسی کشور برای مردم به صورت واضح توضیح دهند که دوران سختی تمام نشده است و همچنان با این ویروس خطرناک رو به رو هستیم. اما شرایط ما از دیروز بهتر شده است.

وی اضافه کرد: در اوایل اسفند مشکلات و بهم ریختگی هایی وجود داشت و کسی نمی‌دانست که باید چه کند و از علایم این ویروس اطلاع دقیقی نداشت و هر کسی چیزی می‌گفت، اما مهارت کادر درمانی ما و مردم به مراتب بالا رفت و پزشکان و پرستاران اکنون تقریبا علایم این ویروس را می‌دانند.

وی همچنین گفت: تجهیزات ما هم بیشتر شده است و تجهیزات لازم را در حال حاضر در اختیار داریم. مردم باید بدانند شرایط فردا بدتر از امروز نیست، مگر این که گفته شود ویروس در چند ماه آینده جهش می‌یابد؛  البته اگر هم جهش بیاید ما از پیک اصلی عبور کردیم. مردم ضمن احتیاط باید امیدوار باشند. شرایط ما در آخر اردیبهشت کاملا متفاوت است اما باید احتیاط کنیم و فکر نکنیم این ویروس تمام شده است. کنار گذاشتن دستورالعمل‌ها می‌تواند تعداد مبتلایان را افزایش دهد و ما دوباره دچار مشکل شویم. نه دلهره ایجاد کنیم و نه بی‌تفاوتی. ما در کشور دعوای نان و جان یا جان و دین نداریم. دین، نان و جان در کنار هم هستند.

روحانی در ادامه با بیان این که در کنار خطر سلامت مردم، از طریق رسانه‌های بیگانه متوجه خطر دیگری شدم، خاطرنشان کرد: آن رسانه‌ها به بهانه بیماری می‌خواستند کشور را تعطیل کرده و آن را به هم بریزند؛ مثلا این است که سلامت مردم یک خدمت ضروری است. آب، برق و گاز هم یک خدمت ضروری است مواد غذایی و ضد عفونی هم یک کالای ضروری است ما از همان ابتدا بر خدمات و کالاهای ضروری متمرکز شدیم تا این خدمات و کالاها حتی بدون یک روز تعطیلی به مردم ارائه شوند و به همین خاطر هم مشکل جدی پیدا نکردیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بهداشت فردی یک اصل است، تصریح کرد: باید فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند را تا ماه‌ها ادامه دهیم. دست دادن، آغوش گرفتن و به مهمانی رفتن را برای مدتی فراموش کنیم. کرونا وجود دارد و ما  باید خود را با این شرایط تطبیق بدهیم هر جا هم مردم رعایت کردند کار خوب پیش رفته است.

وی ادامه داد: باید فرد مبتلا از جامعه جدا شود و کسی که مبتلا می‌شود هم به خودش خبر دهیم و هم به خانواده و محل کارش؛ اما این کار با اینکه تصمیم ستاد کرونا بوده است، انجام نمی‌شود در مواردی هم به خود بیمار هم گفته نمی‌شود و در زمینه تشخیص بیماری میان دستگاه‌های مختلف ناهماهنگی وجود دارد. باید دستور العمل های روشنی به تمام مراکز درمانی در این زمینه ابلاغ شود آموزش‌های کافی هم به مردم بدهیم؛ زیرا آموزش‌ها کافی نیست. بیماریابی هم باید به شکل عملی انجام شود تا بتوانیم سریعتر  از این دوران عبور کنیم.

وی با بیان این که باید کار را به دست مردم بدهیم، گفت: مردم باید به مسوولان و متخصصین اعتماد کنند و هر چه شفافیت و صداقت ما بیشتر باشد اعتماد مردم نیز بیشتر می‌شود، هر چه همکاری‌های دستگاه‌ها بیشتر باشد اعتماد مردم بیشتر می‌شود. وقت برای دعوا زیاد داریم الان نه وقت دعوا بلکه وقت اتحاد است. مردم وقتی ببنند چه نوع حرف زده می‌شود اعتمادشان سلب می‌شود. باید با مردم صادق باشیم و البته صدای مردم را هم بشنویم و آنها را برای حداقل چند ماه زندگی با کرونا آماده کنیم؛ ممکن است مناطق سفید، زرد شود و بنابراین مراقبت لازم است باید بدانیم دوران کرونا تمام نشده است و همچنان هوشیارانه و حساب شده عمل کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر این که باید برای افرادی که دچار فشار زندگی هستند بسته‌های حمایتی درست کنیم، خاطرنشان کرد: بعضی مشاغل هنوز باز نشدند که آنها مستاجر هستند و چک دارند. دولت در حد توان خود به آنها کمک کرده و مردم، خیرین و بسیج، سپاه و کمیته امداد نیز در حال کمک هستند، در شرایط سختی بسر می‌بریم و باید به این افراد کمک کنیم.

به گفته روحانی شرکت‌های دانش بنیان نیز نقش مهمی دارند و شاید بتوانند واکسن این ویروس را کشف کنند؛ البته بعید است واکسن به امسال برسد.

وی با بیان این که به ارز، ریال و کالا و خدمات نیاز داریم تاکید کرد: همه باید به میدان بیایند اگر چشم ما به نفت باشد به مشکل می‌خوریم، اما اگر چشم ما به صادر کننده وطن دوست باشد مشکل نداریم. باید کالای ما صادر شود و دلار آن برگردد باید جهش تولید را به جدت عملیاتی کنیم در این شرایط مشکلی نخواهیم داشت.

روحانی در پایان با اشاره به گزارش خوشحال کننده که در جلسه داده شده است، گفت: در بسیاری از کشورها تلفات سالمندان  بسیار بالا است در کشور ما فقط یک درصد سالمندان در خانه سالمندان هستند و فقط ۱.۵ درصد آنها به علت کرونا در خانه سالمندان فوت کردند. در حال حاضر ۵۱ هزار نفر در خانه سالمندان به سر می‌برند که سال گذشته ۳۱۲ نفر آنها به دلایل مختلف فوت کردند و امسال این آمار ۳۸۲ نفر است. سال گذشته تعداد سالمندانی که در خانه سالمندان بودند ۴۱ هزار نفر بود.


ایسنا



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار