gardeshban.ir

برخی از فعالان میراث فرهنگی، هنرمندان و فعالان محیط زیست با هدف پاسداری و حفظ میراث فرهنگی در روز 31 خرداد در دامنه غار اسپهبد خورشید جمع می‌شوند تا این روز را به عنوان بلندترین روز سال و روز خورشید جشن بگیرند.
کد خبر: ۲۷۷۱۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

احمد باوندسوادکوهی، مدیر بنیاد پژوهش‌های فرهنگ و تاریخ سوادکوه، به اشاره به قواعد علم نجوم، گفت: همانطور که در علم نجوم شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال شناخته شده، روز 31 خرداد هم به عنوان بلندترین روز سال در علم نجوم مطرح بوده و این روز یک دقیقه از دیگر روزهای سال بلندتر است.

باوندسوادکوهی در ادامه افزود: بسیاری از هنرمندان، فعالان میراث فرهنگی، محیط زیست و ... چندین سال است که  در روز 31 خرداد در کنار غار اسپهب خورشید جمع می‌شوند تا بلندترین روز سال را گرامی بدارند و این فرهنگ را در بطن جامعه نهادینه کنند.

به گفته مدیر بنیاد پژوهش‌های فرهنگ و تاریخ سوادکوه، ناگفته نماند که در برخی روایت‌ها  اول دی، روز خورشید است، چراکه در این روز شب کنار رفته و روزهای بلندتر می‌شود. اما از دیدگاهی دیگر طاق اسپهبد خورشید به واسطه شکل طاقی که دارد خورشید را تداعی می‌کند و از طرف دیگر نامش اسپهبد خورشید است که خاندان گیل‌گاووراه‌ها در این منطقه حکومت می‌کردند.

باوندسوادکوهی با تاکید براین‌که مناسبت‌های اینچنینی باعث افزایش حساسیت مردم  برای حفظ محیط زیست و میراث باستانی می‌شود، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا روز خورشید را در تقویم به ثبت برسانیم. از طرف دیگر عناصر اربعه در همه فرهنگ‌ها و ادیان محترم و ارزشمند بوده‌اند.

همچنین، خورشید به واسطه نور، عظمت و فایده‌ همیشه نزد اقوام هند، اروپایی و سامی مورد تعظیم، تکریم و حتی در مصر قدیم خداوند خورشید مورد پرستش بوده. در تاریخ کهن ایران نیز خورشید از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار بوده. در فقه اسلامی هم خورشید در زمره مطهرات و عنوان نودویکمین سوره قرآن ( الشمس) است.

بلندترین روز سال در دامنه اسپبهد خورشید


اسکان نيوز



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار