gardeshban.ir

در پی وقوع زلزله شدید 5.4 ریشتری که در 22 مارس سال 2020 میلادی، پایتخت کشور کرواسی و مناطق اطراف آن را لرزاند، موزه‌های این کشور دچار خسارت سنگینی شدند که با وجود گذشت چندین ماه، هنوز رسیدگی لازم به آن‌ها نشده است.
کد خبر: ۲۸۵۲۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹-1399 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
وقوع این زلزله بسیار کم‌سابقه بوده و قوی‌ترین زلزله در 140 سال گذشته این کشور به‌شمار می‌رود، توانست به موزه‌ها و آثار آن‌ها صدمه سنگینی وارد کرده و در این شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا، آن‌ها را تحت تاثیر فشار سنگین‌تری قرار دهد.

در آن زمان موسسه‌های بین‌المللی فعال در حوزه میراث و موزه‌ها همچون ICOM، از دولت‌ها و سایر نهادهای فعال در این حوزه درخواست تا از موزه‌های کرواسی حمایت کرده و کمک کنند تا آن‌ها هرچه سریع‌تر به شرایط ایده‌ال خود بازگردند.

اما با گذشت چند ماه هنوز حالِ این موزه‌ها مساعد نشده و حمایت‌های چندانی از آن‌ها نمی‌شود. درصورتی‌که این موزه‌ها از ارزش فرهنگی بسیار بالایی برای مردم این کشور به ویژه شهر زاگرب برخوردار هستند و مسئولان نباید به راحتی این ارزش و اعتبار را نادیده بگیرند.

بسیاری از فعالان بین‌المللی حوزه میراث و موزه، نامه‌های متعددی را برای دولت کرواسی و همچنین سایر دولت‌های مسئول در این حوزه، ارسال کرده‌اند و با ایجاد کمپین‌های متعدد، خواسار رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت این موزه‌ها شده‌اند. حال این‌که این نامه‌ها و کمپین‌ها تا چه اندازه بتوانند تاثیرگذار و مفید باشند، هنوز مشخص نیست.

متاسفانه این فاجعه درست زمانی رخ داد که کل جهان درگیر پاندمی ویروس کرونا هستند و از این رو چالش این موزه‌ها دوچندان شده است. نکته این‌جاست که ساختمان‌های موزه‌های کرواسی نسبت به سایر ساختمان‌های این کشور چندان ایمن نیستند و همین امر موجب شده تا خسارت سنگین‌تری به آن‌ها وارد شود. بنابراین مسئولان دولتی کرواسی برای استحکام هرچه بیشتر این ساختمان‌ها باید تلاش کنند و به این موضوع اهمیت دهند. زیرا میراث ارزشمند این کشور در این ساختمان‌ها نگهداری می‌شوند و قطعا نباید این میراث غنی نادیده گرفته شوند.

با این وجود کمیته‌های مختلفی در خصوص ارزیابی آسیب‌های وارد شده به این موزه‌ها در سطح بین‌الملل تشکیل شده‌اند که مراحل کمک و بازسازی آن‌ها را کمی سرعت بخشیده‌اند، اما این اقدامات به تنهایی کافی نبوده و می‌بایست مسئولان دولتی با قدرت بالاتری وارد شده و برای نجات جانِ این موزه‌ها تلاش کنند.   




پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار