gardeshban.ir

دکتر عاملی تاکید کرد/
دکتر ولي تيموري معاون گردشگري وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي روز دوشنبه 19 آبان 1399 با دکتر سعيدرضا عاملي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در محل دبیرخانه این شورا ديدار و گفت و گو کرد.
کد خبر: ۳۳۳۴۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹-1399 August 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

به نقل از مرکز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي دکتر سعيدرضا عاملي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در این جلسه با اشاره به نسبت مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي با برنامه‌هاي پنج ساله توسعه کشور گفت: مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبات چند نهادي و چند قوه‌اي کشور است که به‌عنوان سند بالادستي توسعه کشور محسوب مي‌شود، لذا براي پيشبرد اهداف کلان بايد نگاه به سمت تدوين سندي مرجع و جامع باشد.

وي افزود: اسناد شوراي عالي انقلاب فرهنگي قابليت اين را دارد که به‌عنوان اسناد مرجع به حساب آيد و با کسب توافق رؤساي سه قوه و سایر اعضای حقوقی و حقیقی در جلسات اين شورا به‌عنوان تصميم و عزم يکپارچه ملي تلقي شود.

دکتر عاملي با اشاره به حضور معاون اول رئيس جمهور، رؤساي کميسيون مجلس و شش نفر از وزرا و معاونين رئيس جمهور در ستاد راهبری مهندسي فرهنگي اظهار داشت: در ستاد مهندسي فرهنگي 43 سند ملي پيش­‌بيني شده است که در مسير تدوين آن تمرکز بر واگذاري مأموريت به دستگاه متولي به‌عنوان ذي‌نفع موضوع مورد توجه واقع شده است تا دستگاه مذکور بتواند با همکاري دبيرخانه در فرآيند تدوين اين اسناد مشارکت محسوسي داشته باشد.

دکتر عاملی: اسناد شوراي عالي انقلاب فرهنگي قابليت اين را دارد که به‌عنوان اسناد مرجع به حساب آيد و با کسب توافق رؤساي سه قوه و سایر اعضا حقوقی و حقیقی در جلسات اين شورا به‌عنوان تصميم و عزم يکپارچه ملي تلقي شود.

وي ادامه داد: در جلسه هفتم ستاد راهبري مهندسي فرهنگي سند ملي ايرانيان خارج از کشور، سند ايثار و شهادت و مقاومت مطرح شد که مأموريت تدوين آن به وزرات امور خارجه و بنياد شهيد و امور ايثارگران محول شده است، دستور سوم جلسه تدوين سند ملي گردشگري بود که مقرر شد دبيرخانه با مشارکت وزارتخانه مربوطه و تشکيل کميته مشترک پيرامون تدوين سند مذکور چارچوب تدوين سند ملي گردشگردي را دنبال کند.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح کرد: در سند مهندسي فرهنگي تصريح شده که برنامه‌هاي پنج‌ساله کشور بايستي متأثر از راهبرد سند مهندسي تدوين شده حتي برش استاني مربوطه نيز براي آن لحاظ شود.

وي ادامه داد: امروزه نگاه غالب به موضوع گردشگري بيشتر در موضوع گردشگري خارجي معطوف مي­‌شود، حال آنکه علي‌رغم اهميت بالاي گردشگري خارجي بايد به موضوع گردشگري داخلي نيز توجه مناسبي معطوف شود.

در سند مهندسي فرهنگي تصريح شده که برنامه هاي پنج­‌ساله کشور بايستي متأثر از راهبرد سند مهندسي تدوين شده حتي برش استاني مربوطه نيز براي آن لحاظ شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فضاي مجازي و پديده جهاني شدن باعث شده تا جاذبه‌­ها در جهان برجسته شده و در نتيجه با حربه‌­هايي چون ايران هراسي و اسلام هراسي نتوانسته­‌اند عظمت جاذبه ­هاي گردشگري کشور را پنهان کنند.
وي  خاطرنشان کرد: ما در دوره­ اي به سر مي‌­بريم که جاذبه‌­ها مغفول نخواهند ماند و با همين نگاه مي­‌توان نوعي روند متعادل ميان گردشگري داخلي و گردشگري خارجي را با استفاده از قابليت­‌ها و نوآوري­‌هاي جديد در بستر وزارتخانه تدوين کرد.

فضاي مجازي و پديده جهاني شدن باعث شده تا جاذبه‌­ها در جهان برجسته شده و در نتيجه با حربه‌­هايي چون ايران هراسي و اسلام هراسي نتوانسته‌­اند عظمت جاذبه­‌هاي گردشگري کشور را پنهان کنند.

دکتر عاملي ادامه داد: با مروري که روي اسناد بين­‌المللي در حوزه فرهنگي صورت مي‌­گيرد، استيلاي فرهنگ ليبرالي در آن مشهود است و از همين رو مي­‌بينيم که مواردي از اسناد مذکور هنگامي که در ظرفيت فرهنگي ايران قرار مي­‌گيرد با مشکلاتي مواجه مي‌­شود.

وي با اشاره به لزوم تقويت گردشگري حلال و گردشگري ديني تأکيد کرد: کشورهايي چون ترکيه و ايتاليا(واتيکان) و اسپانيا در اين زمينه توانسته‌­اند به موفقيت­‌هايي در زمينه گسترش گردشگري اديان برسند. در واقع بسیار از امور میراثی پیرامون میراث مادی و معنوی دین شکل گرفته که جاذبه‌های زیادی بر گردشگران دارد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به پديده نوين گردشگري سلامت گفت: بخش قابل توجهي از درآمد بسياري از شهرهاي کشور مي‌­تواند در حوزه گسترش توريسم سلامت فعال شود.

نیاز به آمايش سرزميني توريسم داريم تا بتوان به شکلي ساختارمند و شبکه‌­اي ارتباطات صنعت توريسم و مردم را برقرار کنیم

وي ادامه داد: حوزه گردشگري از حوزه­‌هاي بکري است که خلاقيت و نوآوري در آن جاي زيادي مي‌­تواند پيدا کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تفکيک ميان مفهوم توريسم پايدار و توريسم موقت تصريح کرد: در توريسم پايدار علم و فناوري جايگاه ويژه‌­اي دارد که ذيل دانشگاه و علايق مربوط به مختصات يک کشور تقويت مي­‌شود.

وي افزود: سياست عمومي جمهوري اسلامي مي‌­تواند در عين توجه به ظرفيت‌­هاي توسعه گردشگري خارجي روي معرفي بهتر قابليت‌­هاي داخلي نيز تمرکز داشته باشد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تأکيد روي مباني بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي ادامه داد: يکي از احکام طرح شده در متن بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي به ضعف در استفاده بهينه از منابع طبيعي ايران و افزايش بهره­ وري در کشور به جاي خام­‌فروشي اشاره شده است.

وي با تأييد اين نکته که در حال حاضر مکانيزم هوشمندي براي احصاء درآمد مالي توريسم در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما همچنين نیاز به آمايش سرزميني توريسم داريم تا بتوان به شکلي ساختارمند و شبکه­‌اي ارتباطات صنعت توريسم و مردم را برقرار کنیم.

سياست عمومي جمهوري اسلامي مي­‌تواند در عين توجه به ظرفيت­‌هاي توسعه گردشگري خارجي بر روي معرفي بهتر قابليت‌­هاي داخلي نيز تمرکز داشته باشد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: استفاده حداکثري از بخش خصوصي بايد با تسهيل اقدامات اين بخش همراه باشد و لازم است از بسياري فرآيندهاي فرسايشي که وقت و هزينه را اتلاف مي­‌کند ممانعت به عمل آيد.

وي افزود: در تدوين سند بايد بين ساده­‌سازي(simplification) مفاهيم سند در مقابل ساده‌­انگاري(superficiality ) آن تفاوت قائل شد و توجه داشت که مفاهيم سندي چون سند جامع گردشگري بايد ساده­‌سازي شده باشد به گونه­‌اي که روي عوامل مؤثر و نقاط کليدي تمرکز ويژه داشت.

به گزارش مرکز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي دکتر تيموري نیز در این جلسه با تأکيد بر اينکه تاکنون سندجامعي براي توسعه گردشگري کشور تدوين نشده است، با اشاره به يکسري از برنامه­‌هاي کلان پيش روي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خاطرنشان کرد: بحث حساب‌­هاي اقماري گردشگري، برند ملي گردشگري کشور، نظام جامع آموزش گردشگري کشور و برنامه ملي توسعه گردشگري کشور از مواردي است که در حال حاضر مورد توجه اين وزارت قرار دارد، ضمن آنکه در برنامه ششم توسعه نيز دولت مکلف شده است تا سند راهبردي توسعه گردشگري کشور را آماده کند.

وي افزود: پيش نويس اوليه سند مربوطه طي جلسات متعدد و با همکاري سازمان برنامه و بودجه تدوين شده و نهايتاً در هيئت محترم دولت به تصويب رسيده است.

دکتر تيموري خاطرنشان کرد: هدف اصلي تدوين اين سند توجه به ساختارهاي فرابخشي سند گردشگري و تقسيم کار ملي با دستگاه‌­ها بوده است تا از برخي موازي‌­کاري­‌ها و اتلاف سرمايه در بدنه حاکميتي جلوگيري به عمل آيد.

معاون گردشگري وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ادامه داد: در سند مزبور براي 29 دستگاه نقش و وظيفه ترسيم شده است ضمن آنکه راهبردهاي بلند مدت اين وزارتخانه همراه با نگاه به مؤلفه­‌هاي مربوط به برنامه ملي توسعه گردشگري کشور نيز در اين سند مورد توجه قرار گرفت.

وي افزود: توافقي صورت گرفته است که بتوانيم در کنار مشاوره کارشناسان داخلي از مشاوره­‌هاي بين­‌المللي و مشارکت سازمان­‌هاي بين‌­المللي نظير يونسکو نيز بهره­‌مند شويم، ضمن آنکه از همکاري گروهي از نخبگان دانشگاهي در اين موضوع استفاده شده است.

دکتر تيموري با تصريح به اينکه براي توسعه گردشگري پايدار نياز به يک نقشه راه جامعي هستيم، اظهار داشت: اميدواريم با تدوين سند مذکور بسياري از موانع پيش روي موضوع گردشگري مرتفع شود.

در ادامه دکتر رحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با اشاره به راهبردهای پیش روی طرح جامع گردشگری خاطرنشان کرد: گسترش رشته تخصصي گردشگري در کشور، بهره‌گيري از حمايت جدي بخش خصوصي در زمينه گردشگري، تقويت مشاوره گردشگري و هماهنگي ميان دستگاهي، از مواردي است که لازم است به شکل ویژه در سند مورد نظر به آن توجه شود.

دکتر آقاسي دبير ستاد فرهنگ دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با اشاره به مفاد سند مهندسي فرهنگي گفت: تدوين سند گردشگري از مواردي بوده که در سند مهندسي فرهنگي مورد توجه بوده که خوشبختانه فرآيند اوليه تدوين آن توسط دستگاه مربوطه صورت گرفته و اميدواريم در اولين فرصت بازخواني محتواي سند مذکور آغاز شود.

در ادامه دکتر نريمان سرپرست دفتر خط مشي گذاري ستاد فرهنگ دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: خوشبختانه مبحث گردشگري هم در چشم­‌انداز کشور در افق 1404 با هدف ايجاد 20 ميليون گردشگر و هم در برنامه ششم توسعه کشور و نيز سند مهندسي کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وي تاکید کرد: رويکردهاي فرهنگي از قبيل توجه به خانواده ايراني، مفهوم گردشگري ايراني، توازن ميان گردشگري داخلي و خارجي و ... از مؤلفه‌ هايي است که مناسب است در سند مذکور مورد توجه قرار گيرد.

خانم علیزاده سرپرست دفتر امور شوراها و کمیسیون‌های تخصصی ستاد فرهنگ در ادامه با اشاره به مفاد سند مهندسی فرهنگی تصریح کرد:‌ لازم است برنامه‌های عملیاتی و راهبردهای کلی حوزه گردشگری تفکیک شده و برای تمامی دستگاه‌های متولی نیز برنامه مشخصی تدوین شود.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار