gardeshban.ir

سنگ قبرهای سر به فلک کشیده سلجوقی در شرق ترکیه در حال آماده‌شدن هستند تا در قالب یک پروژه گردشگری خاص به جهانیان معرفی شوند.
کد خبر: ۳۹۰۴۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
قطعاتی از سنگ قبرهایی با بنای یادبود دفن‌شده در زیر خاک در قبرستان سلجوقی ترکیه، واقع در منطقه اهلات استان بیتلیس، یکی از میراث جهانی یونسکو، توسط فرمانداری منطقه اهلات و یک بنیاد طبیعت و میراث فرهنگی در این منطقه ساخته خواهد شد.

این در حالی است که یک تیم 10 نفره شامل مرمتگران و مورخان هنری از ایتالیا، به کارهای حفاری در گورستانی که دارای 8 هزار و 103 مقبره در یک منطقه 210 متری است، پیوستند. در این پروژه، 100 سنگ قبر شکسته و مدفون‌شده، در معرض دید گذاشته خواهند شد. در حالی که کتیبه‌ها خوانده می‌شوند، آن‌ها ترمیم شده و گلسنگ‌ها تمیز خواهند شد. در واقع گلسنگ‌های موجود در سنگ‌ها با کار سخت تمیز می‌شوند تا تزئینات غنی روی سنگ قبرها مشخص شوند.

همچنین نمایشگاه‌ها در اهلات و ایتالیا با یک فیلم مقدماتی در مورد گورستان و عکس‌هایی از سنگ قبرها افتتاح می‌شوند که هرکدام، یک اثر تاریخی است.

لازم به ذکر است که هدف مسئولان از اجرای این پروژه، نمایش تکنیک‌های مختلف ترمیم در ایتالیا و نشان دادن تکنیک‌های اعمال‌شده در اهلات برای ایجاد تکنیک‌های جدید ترمیم آثار باستانی است.

همچنین مسئولان ترکیه درنظر دارند، علاوه بر ارتقا گورستان سلجوقیان در خارج از کشور، سنگ‌های غنی و ارزشمندی را به کشور بازگردانند و از آن‌ها در توسعه بخش میراث فرهنگی خود بهره‌مند شوند.

مسئولان این پروژه معتقدند که این منبع نخستین آثار ساخته‌شده توسط نیاکان آناتولی است که برای مردم امروز به جای مانده و حال مشاهده این نسخه‌های نقوش در مناطق مختلف آناتولی امکان‌پذیر است.
 
 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار