gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران از کشف یک غار باستانی جدید در نزدیکی غار « هوتو » خبر داد و گفت که در کاوش باستان‌شناسی غار هوتو، غاری جدید به فاصله ۳۰ متری آن کشف شده است.
کد خبر: ۴۰۳۷۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰-1400 February 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
سیف‌الله فرزانه، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران اعلام کرد: غار جدید را تیم باستان‌شناسی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر حسن فاضلی‌نشلی در کاوش‌های باستان‌شناسی خود که با هدف تبیین چگونگی گذار از عصر غارنشینی به دوره کشاورزی و روستانشینی به شیوه جدید در غار هوتو انجام می‌دهد، کشف کرد.

وی با اعلام این که غار جدید توسط گروه باستان‌شناسی « شال » نامگذاری شده، گفت که تمامی دهانه غار جدید پوشیده از آثار فرهنگی است.

شال، در زبان مازندرانی به شغال گفته می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت که تیم باستان‌شناسی به دلیل کشف جمجمه دو شغال در لایه‌های بالایی غار، آن را به نام شال ثبت کردند.

این مسئول تصریح کرد: تا پیش از کشف غار شال، فقط یک بخش کوچک از محفظه غار معلوم بود، اما پس از خاکبرداری مشخص شد که این غار حداقل ۱۰ متر طول دارد که با خاکبرداری تمامی سطوح فوقانی عمق و ابعاد آن مشخص خواهد شد.

فرزانه با بیان این که کشف این غار می‌تواند به بسیاری از پرسش‌های جهانی در ارتباط با دوران غارنشینی و آغاز روستانشینی در مازندران پاسخ دهد، تصریح کرد: نتایج این کاوش‌ها برای درک چگونگی و دلایل روستانشینی و آغاز کشاورزی در مازندران اهمیت بسیار زیادی دارد. کاوش‌های لایه‌نگاری که تاکنون انجام شده نشان‌ دهنده غنای غار هوتو از دوره اشکانیان تا حدود ۱۳ هزار سال پیش است.

به گزارش روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران، غار هوتو و کمربند از مشهورترین غارهای باستانی ایرانی هستند که در نزدیکی بهشهر و همسایگی روستای شهیدآباد ( تروجن ) برگ دامنه کوه البرز و رو به غرب در ابتدا ورودی شهر بهشهر قرار گرفته‌اند. این غارها نخستین ‌بار سال ۱۹۴۹ توسط گروه باستان‌شناسی آمریکایی از دانشگاه پنسیلوانیا به سرپرستی کارلتون کُن کاوش و کشف شدند. اهمیت این غارها در این است که بیانگر سکونت آخرین غارنشینان ایران در آغاز دوران روستانشینی هستند. هوتو و کمربند لایه‌هایی از دوره فراپارینه‌سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، آهن و اشکانی دارند.
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار