gardeshban.ir

رییس سازمان حج و زیارت گفت: اعزام‌های خارج از روال قانونی زائران به عتبات عالیات توسط افراد غیرمجاز با هزینه‌های گزاف همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۰۶۲۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

سفرهای زیارتی به عتبات عالیات همزمان با شیوع ویروس کرونا متوقف شده است، با این حال جریان سفرهای آزاد و بدون مجوز به عراق بدون مانع ادامه دارد. سازمان حج و زیارت در زمستان سال گذشته، طرحی را برای ازسرگیری سفرهای زیارتی به عراق به ستاد ملی کرونا در ایران و دولت عراق ارائه کرد که هنوز مصوب و درباره آن توافق نشده است. علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که سه‌شنبه، چهارم خردادماه برگزار شد، برای چندمین‌بار،  بر ضرورت سازماندهی اعزام‌ها به عتبات عالیات با واکسیناسیون، تست پی. سی. آر (PCR) و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از طریق سازمان حج و زیارت تاکید کرد و افزود: در صورت موافقت مراجع ذی‌ربط، سازمان حج و زیارت آمادگی دارد با رعایت همه این موارد اعزام‌های گروهی زائران به طور محدود و مدیریت‌شده را به عتبات برای عرفه و ادامه آن و... برنامه‌ریزی و اجرا کند.

او در ادامه با اشاره به برخی اظهارات مسؤولان سعودی و خبرهایی که درباره تعداد زائران حج آینده منتشر شده است، گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد عربستان حضور زائران داخلی و خارجی در حج آینده را در دستور کار خود قرار داده، ولی هنوز به صورت رسمی سهمیه کشورها و شیوه اجرایی آن را اعلام نکرده است.

رشیدیان یادآور شد: وزارت بهداشت عربستان برای ورود، اقامت، انجام مناسک و حضور زائران در اماکن زیارتی دستورالعملی تهیه و به کمیته عالی حج این کشور ارائه کرده است.

محمدجواد دانشیار ـ مسؤول کارگروه بررسی مقدمات راه‌اندازی سفر زیارتی عمره ـ در ادامه این نشست، درباره نرم‌افزارهای طراحی‌شده در عربستان برای حضور زائران به منظور انجام عمره و شرکت در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی گزارش داد.

او به نقل از سخنگوی وزارت حج و عمره عربستان، اظهار کرد: تا پایان عمره رمضانیه بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات پیش‌بینی‌شده در دو نرم‌افزار توکلنا و اعتمرنا برای انجام عمره مفرده، شرکت در نمازجماعت مسجدالحرام و اقامه نماز در روضه شریف در مسجد النبی و زیارت حرم پیامبر (ص) استفاده کردند.

در این نشست، موضوع شعار حج ۱۴۰۰ مطرح شد و حجت‌الاسلام و المسلمین نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ خواستار نشست کارشناسان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و برخی سازمان‌های فعال در عرصه بین‌الملل برای بررسی محورهای این شعار و ارائه نتیجه آن به جلسه بعدی شورای برنامه‌ریزی برای تصمیم‌گیری شد.

او یادآور شد: کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌شود باید تبیین‌کننده سیاست‌ها و ماموریت‌های کلان مجموعه حج و زیارت و بیانگر معنویت، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و اقتدار اسلامی باشد و پیروزی اخیر ملت فلسطین و دفاع از مسجدالاقصی را هم در برگیرد.

نواب همچنین بیان کرد: پیروزی ملت فلسطین در جنگ ۱۲ روزه غزه را تبریک می‌گویم. این موفقیت با عنایات الهی تحقق یافت و مردم مظلوم فلسطین بر ارتشی که از آن به عنوان چهارمین ارتش جهان یاد می‌کردند، پیروز شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با اشاره به سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: فرزندان روح‌الله دشمن تا دندان مسلح را در عملیات فتح المبین، بیت‌المقدس و سایر نبردها یکی پس از دیگری شکست دادند و آزادی خرمشهر که امام امت فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» به‌دست این عزیزان محقق شد. امروز نیز جبهه مقاومت را خداوند پیروز کرد و صهیونیست‌ها را عقب زد.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار