gardeshban.ir

قلب منطقه ویژه اقتصادی پیام با داشتن شهر آی سی تی ، واحدهای تولیدی و فرودگاهی با ظرفیت مسافری و باری در البرز می تپد.
کد خبر: ۴۲۵۲۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰-1400 April 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
رانندگان و مسافرانی که روزانه مسیر اتوبان کرج- قزوین را طی می‌کنند بعد از ورودی مهرشهر به تابلویی می‌رسند که روی آن نوشته شده است، فرودگاه پیام!

اگر قصد یک سفر هوایی لذت بخش را دارید، از مسیر ورودی فرودگاه پیام به داخل مهرشهر آمده و بلوار ارم را تا انتها بیایید، به جایی می‌رسید که شریان اصلی اقتصاد استان البرز در آن واقع است. همین مسیر را روزانه کارگران زیادی که در منطقه ویژه اقتصادی کار می کنند، برای رسیدن به محل کارشان می پیمایند و ماشین های زیادی برای حمل کالاهای وارداتی  و صادرانی وارد این منطقه می شوند. 

روزمرگی های فرودگاه پیام در جابه جایی مسافران، حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی و شرکت های منطقه اقتصادی اش خلاصه شده، که هر یک بیانگر روزهای پرمشغله اقتصادی در این مجموعه است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام،قطب بزرگ صنعت در کشور/تصاویر

پیام قطب بزرگ صنعت در کشور

به منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام که می‌رسید با انبوهی از فعالیت‌ها و تلاش‌های اجتماعی روبه رو هستید که هریک به نوعی حکایت از همیاری همگانی برای افزایش درآمدزایی در مقیاس کلان و پیوند اقتصاد ایران با جامعه بین المللی دارد.

فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد، اما در سال ۱۳۷۶ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.منطقه ویژه اقتصادی پیام در محدوده‌ای به وسعت ۳۶۰۰ هکتار از اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین المللی پیام واقع شده است.

هدف از تأسیس این منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع ارتباطات و فناوری اطلاعات و صادرات است.هم اکنون نیز از فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام برای ترانزیت باربری، حمل و نقل تجاری و پست کالا ، گسترش صنایع ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و همچنین خدمات مسافربری شهروندان استفاده می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی پیام با وسعت سه هزار و ۶۰۰ هکتار در حوزه صنعت و بازرگانی در مجاورت پایتخت دارای فرودگاه اختصاصی با ظرفیت هوانوردی، آموزشی، مسافری و کارگو است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام،قطب بزرگ صنعت در کشور/تصاویر

استقرار بیش از ۷۰ شرکت تولیدی فعال از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام

مستقر بودن کارخانه‌ها و خدمات خاص از جمله تولید کیسه‌های خون، مرکز پت اسکن، فارم‌های تولید رمز در منطقه از جمله مزایایی است که پیام را منحصر به فرد کرده است.

نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، در مجاورت بودن مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرار گرفتن در کنار راه آهن سراسری، متروی تهران - کرج و شاهراه‌های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت‌های این منطقه است.

همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، گمرک، گذرنامه اختصاصی، بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی پنج استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیرو‌های تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کالا‌ها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرک در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبار‌های متعدد روباز، وجود ترمینال‌های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه‌های پیشرفته را از دیگر ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

در کنار این مزایا، یکی دیگر از ویژگی‌هایی که پیام را از سایر نقاط متمایز می‌کند، بخش کارگو (حمل و نقل بار) آن است که به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور شناخته می‌شود.

قلب تولید و  اشتغال، این جا می تپد

منطقه ویژه اقتصادی پیام باعث جذب سرمایه داران زیادی به این مناطق شده و بازار صادرات و واردات کالا، رونق اقتصادی و اشتغالزایی را گرم‌تر از گذشته کرده است.

نادر ثناگو مطلق ،مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی می‌گوید: هر اشتغال مستقیم حداقل موجب ایجاد سه شغل غیرمستقیم می‌شود و بیش از چهار هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستیم در منطقه ویژه اقتصادی پیام ایجاد شده است.

او می‌افزاید: بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه اقتصادی پیام جذب شده است و بیش از ۱۰۰ قرارداد سرمایه گذاری از سال ۹۸ تا کنون در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام داشته ایم که در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه به بهره برداری رسیده است.

ثناگو مطلق می‌گوید: تسهیل در تبادلات تجاری به خصوص در ارتباط با بحث صادرات، ایجاد مزیت‌هایی برای تولید و از سوی دیگر انتقال تکنولوژی به داخل کشور از مهم‌ترین دلایل راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی بوده که منطقه ویژه اقتصادی پیام با جهشی که در ۲ سال گذشته داشته است، در تحقق هر چه بیشتر و بهتر این سیاست‌ها توانسته به برترین منطقه ویژه اقتصادی کشور تبدیل شود.

تمایل سرمایه گذاران برای حضور در پیام که به دنبال توسعه زیر ساخت ها در آن صورت گرفته، زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر استان، منطقه و به تبع آن افزایش اشتغال فراهم کرده است.

بازار سکه از منطقه اقتصادی پیام رونق می گیرد

فرودگاه پیام با توجه به داشتن زیر ساخت‌های مناسب فرودگاهی، مناسب‌ترین ظرفیت برای ارائه خدمات تخصصی در بخش کارگو (باری) را دارد که فعالان بخش اقتصادی و تولیدی می‌توانند از این پتانسیل بالقوه برای افزایش صادرات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کنند.

مجیدی یکی از تولیدکنندگان شرکت‌های صنعتی منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌گوید: تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در کنار فرودگاه بین المللی پیام موجب سراریزی سرمایه‌های اقتصادی استان البرز و کشور به این منطقه و افزایش رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان شده است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام،قطب بزرگ صنعت در کشور/تصاویر

ارسلان ذاکری افشار، عضوهیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی پیام می گوید: ما در منطقه ویژه اقتصادی پیام به دنبال این هستیم  که ۲۵ درصد بازار لوازم خانگی کشور را به دست بگیریم. تولیدات ما در حال حاضر شامل ماشین لباسشویی، کولر گازی و یخچال است.

او می افزاید: اگر بخواهد رونق اقتصاد و اشتغال صورت بگیرد سازمان ها و ارگان های مختلف همگی باید به این موضوع کمک کنند، در شرایط اقتصادی کنونی و با وجود تحریم ها به چرخش درآوردن چرخ تولید داخلی عزمی جزم  و پشتیبانی قوی نیاز دارد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام،قطب بزرگ صنعت در کشور/تصاویر

طعم دلنشین لذت تجربه یک سفر هوایی از فرودگاه پیام 

از شهریور ۹۷ فرودگاه پیام علاوه بر حمل و نقل بار و کالا قابلیت مسافربری هم به خود گرفت و در حال حاضر پرواز‌های مسافران به شهر‌های مشهد مقدس، کیش، اهواز و یزداز فرودگاه پیام  برقرار است.

محمدی یکی از مسافرانی که از طریق فرودگاه بین المللی پیام به کیش سفر کرده است ، می گوید: مدت ها بود که قصد سفر به کیش با پروازی مناسب را داشتم تا به این جزیره زیبا و دل انگیز بروم، خوشبختانه راه اندازی بخش مسافربری فرودگاه پیام کمک شایانی به ساکنان البرز کرد و توانستم مسافرتی دلچسب به این جزیره داشته باشم.

صابری، مسافری دیگر از پرواز مشهد مقدس می گوید: پس از سالیان زیادی این توفیق را پیدا کردم که به بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام سفر کنم و دلتنگی هایی که در این مدت در دلم بود را تسلی بخشم، خوشحالم که چنین فرودگاهی در حوالی شهر کرج قرار دارد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام،قطب بزرگ صنعت در کشور/تصاویر

منطقه ویژه اقتصادی در ساوجبلاغ راه اندازی می‌شود

 استاندار البرزمی گوید:  با رای مجمع تشخیص مصلحت نظام، منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان ساوجبلاغ راه اندازی می شود.

شهبازی می گوید:  البرز علاوه بر اینکه قطب علم و فناوری کشور است، قطب تولید دارو، مواد غذایی و قطعات خودرو در کشور محسوب می شود و از سوی دیگر بیش از ۱۵۰ برند ملی که بخش بزرگی از آن در شهرک صنعتی ساوجبلاغ قرار دارد نیز در دل خود جای داده  و در مجموع بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در این استان فعالیت دارند.

کاهش وابستگی کشور به  صادرات نفتی 

وجود چنین مناطق ویژه اقتصادی در کنار فرودگاه‌های بین المللی علاوه بر اشتغالزایی سبب شکوفایی‌های روزافزون اقتصادی در زمینه صادرات و واردات و همچنین ارتباطات گسترده بین کشور و بازار اقتصادی روز دنیا می شود.

وجود چنین مناطقی در کشور ،  وابستگی کشور به صادرات نفتی را کاهش می دهد  و افزایش توانمندی های تولید داخلی را به ارمغان می آورد.

تمایل سرمایه گذاران برای حضور در پیام که به دنبال توسعه زیر ساخت ها در آن صورت گرفته زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر استان، منطقه 

راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی پیام  در شهرستان ساوجبلاغ  می تواند به شکوفایی و رشد البرز  کمک شایانی کند و البرز را به نگینی در کشور و در خاورمیانه تبدیل کند.

راه اندازی این  مناطق با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت متخصصان ایرانی در زمانی که هر روز یک تحریم جدید علیه کشور ما وضع می کنند، نشان دهنده این واقعیت است که روزنه های امید بیش از هر زمان دیگر ایجاد  شده و افتتاح چنین مناطقی بارقه امید و شعار ما می توانیم را زنده و محقق می کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار